فوت و فن نگهداری از صیفی، سبزیجات و مواد غذایی

به سبزی‌های خانه‌تان جان تازه‌ای دهید

همه روزه در سراسر جهان حجم زیادی از خوارکی‌ها دور ریخته می‌شوند؛ در‌حالی‌که بسیاری از همین مواد را می‌شد با نگهداری صحیح، بیشتر و بهتر استفاده کرد. راه‌های نگهداری صحیح برخی از این مواد را در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۶۳۵۵۱۸

انجماد‌زدایی مواد غذایی

یکی از اشتباهات رایج در خصوص انجماد‌زدایی خوراکی‌ها، قرار دادن آن‌ها در هوای محیط است. از آنجا که باکتری‌ها از دمای پنج‌درجه سانتی‌گراد شروع به رشد و تکثیر می‌کنند، به‌هیچ‌وجه نباید مواد غذایی را در دمای گرم محیط قرار داد. بهترین روش برای یخ‌زدایی، یخچال است. زمان این کار با توجه به حجم بسته‌بندی و نوع ماده غذایی ممکن است از چند ساعت تا یک شبانه روز نیز طول بکشد. در صورت کمبود وقت مایکروویو جایگزین مناسبی است؛ زیرا سبب یخ‌زدایی سریع می‌شود؛ البته بسیار مهم است که شیوه صحیح این دستگاه انتخاب شود؛ همچنین ماده‌غذایی قابلیت استفاده در مایکروویو را داشته باشد؛ همچنین می‌توان مواد غذایی که در بسته‌بندی‌های بدون منفذ قرار دارند را در ظرف آب به مدت حداکثر دو ‌ساعت قرار داد؛ البته درجه حرارت نباید از ۲۱ درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد و آب نیز هر نیم‌ساعت عوض شود. یکی از نکات مهم در زمینه مواد غذایی منجمد این است که پس از انجماد‌زدایی نباید دوباره یخ بزند.

توجه به تاریخ انقضا

به جز محصولاتی مانند آرد، شکر، ‌نمک، میوه‌ها و سبزیجات، بیشتر مواد غذایی تاریخ انقضا دارند. معمولا روی بسیاری از مواد‌غذایی دو تاریخ ذکر شده است؛ تاریخ انقضا ماده غذایی و تاریخ بهترین زمان مصرف. پس از اتمام تاریخ انقضا باید ماده‌غذایی بیرون ریخته شود؛ زیرا برای سلامتی مضر است. در خصوص زمان مصرف بهینه عموما یک تاریخ درج می‌شود که نشان می‌دهد پس از آن، ماده غذایی کیفیت تغذیه‌ای را از دست می‌دهد؛ اما مشکلی برای سلامتی در پی نخواهد داشت. توجه داشته باشید که تولیدکنندگان پس از آزمایش‌های مکرر این تاریخ‌ها را روی محصولات درج می‌کنند.

نگهداری باقی‌مانده غذا‌ها در یخچال

باقی‌مانده غذا‌ها را باید حداکثر دو ساعت پس از طبخ در یخچال گذاشت که این مدت در تابستان به یک ساعت کاهش می‌یابد. بر خلاف تصور همه، غذا‌ها را می‌توان در حالتی که هنوز گرم است در یخچال گذاشت. توصیه می‌شود برای تسریع در روند خنک شدن غذا و کاهش تکثیر باکتری‌ها، غذا‌ها در چند ظرف با قطر حدود پنج‌سانتی‌متر ریخته شود و به این ترتیب بین دو تا سه روز قابل نگهداری است؛ البته انجماد غذا‌ها ارجحیت دارد|شهرآرا|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها