گمانه‌زنی‌ها درباره ساختار اولیه دولت جدید لبنان

روزنامه السفیر لبنان اخیرا با انتشار سندی نحوه ساختار دولت جدید و توزیع کرسی‌ها را فاش کرد. البته السفیر دومین روزنامه لبنانی است که در این زمینه گزارش می‌دهد. پیش‌تر روزنامه لبنانی الدیار نیز پیش‌بینی‌های خود را منتشر کرده بود. این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که تاکنون سرنوشت دولت آینده و ساختار آن هنوز مشخص نشده و رایزنی‌ها و مشورت‌های فشرده، پشت درهای بسته ادامه دارد.
کد خبر: ۶۳۴۲۰۲

به گزارش ایرنا، براساس گزارش روزنامه السفیر، قرار است عبدالمطلب حناوی از سوی میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان به عنوان پنجمین وزیر شیعه انتخاب شود، مگر ‌که اتفاق خاص دیگری طی روزهای آینده رخ دهد.

این روزنامه با بیان این ‌که به نظرمی رسد در فرآیند تشکیل دولت جدید لبنان روی مسائلی همچون چرخش دوره‌ای وزیران و انتخاب وزرا از سوی فراکسیون‌هایی که نخست‌وزیر را برگزیده‌اند، توافق صورت گرفته است، افزود: قرار است بزودی نبیه بری، رئیس مجلس با فؤاد سنیوره، رئیس فراکسیون جریان المستقبل در مجلس درباره تشکیل دولت آینده دیدار کند و نبیه بری همچنین با میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان دیداری مشابه خواهد داشت. به نوشته السفیر، تمام سلام که هم‌اکنون به عنوان نخست‌وزیر معرفی شده و نتوانسته است از پارلمان رای اعتماد بگیرد نیز به منظور مشاوره با سعد حریری، رئیس جریان المستقبل اواخر همین هفته سفری به یک پایتخت اروپایی خواهد داشت که به احتمال قوی پاریس خواهد بود.

در همین حال، برخی منابع آگاه گفتند که رژیم سعودی درصدد دخالت در روند تشکیل دولت جدید لبنان برای سپرده شدن دو پست کلیدی وزارت خارجه و وزارت کشور به گروه 14 مارس طرفدار خود در این کشور است.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، علت تلاش عربستان برای سپرده شدن پست وزارت خارجه به گروه 14 مارس این است که تجربه عدنان منصور وزیر خارجه کنونی لبنان و تحویل این پست به وزیری وابسته به حزب‌الله لبنان تکرار نشود. لبنان چند ماه است که بدون نخست‌وزیر مانده و نجیب میقاتی تنها به صورت موقت مامور اداره امور تا تعیین دولت آینده شده است. نجیب میقاتی مورد حمایت جریان 8 مارس(گروه‌های مقاومت به همراه حزب‌الله) است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها