یک روز پس از آن‌که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره نقش ایران در حل و فصل بحران سوریه گفت که «ایران می‌تواند بدون حضور رسمی در کنفرانس ژنو 2 در حاشیه، به یافتن راه‌حلی برای رفع بحران سوریه کمک کند» و «مشکل به نظر می‌رسد ایران بتواند در سطحی رسمی در این کنفرانس شرکت کند» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد. مرضیه افخم با وجود این‌که تاکید کرد ایران از راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران در سوریه حمایت می‌کند، این را هم گفت که برای حضور در ژنو2، پیشنهادی را که منطبق با عزت ایران نیست، نمی‌پذیریم.
کد خبر: ۶۳۲۹۳۴

او همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه راه‌حل سیاسی را تنها گزینه برای حل تنش در این کشور اعلام و همواره از راهکارهایی که تامین‌کننده حقوق مردم سوریه از طریق گفت‌وگو‌های سوری ـ سوری است، استقبال کرده است.

ایران پیش شرط نمی پذیرد

در همین حال نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان این‌که ایران نیازی به حضور در کنفرانس ژنو2 برای حل بحران سوریه ندارد، گفت: هر پیش‌شرطی برای حضور ایران در ژنو2 مردود است.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به اظهارات اخیر جان کری مبنی بر حضور ایران در حاشیه اجلاس ژنو2 برای حل بحران سوریه، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیازی به شرکت در اجلاس ژنو 2 ندارد، بلکه این آمریکایی‌ها هستند که برای حل بحران و تنش در سوریه نیازمند حضور ایران در این نشست هستند. نماینده مردم اردبیل افزود: اگر آمریکا خواهان حضور ایران در کنفرانس ژنو2 است، باید از ایران در سطح رسمی و وزارتی دعوت به عمل آورد و این‌که جان کری می‌گوید حضور ایران در ژنو2 منوط به پذیرش برکناری اسد و تشکیل دولت انتقالی در سوریه است باید به او یادآور شد که هیچ پیش‌شرطی برای شرکت ایران دراجلاس ژنو 2 قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: وزیر امورخارجه آمریکا به وزن تعیین‌کننده ایران در منطقه آگاه و به این موضوع کاملا آشناست که اگر ایران با دست باز در این اجلاس شرکت کند، شرایط در سوریه به نفع مردم و دولت مشروع این کشور ورق خواهد خورد، از این رو جان کری به دنبال حضور ایران در این کنفرانس با شرایط از پیش تعیین شده است که پذیرفتنی نیست، بنابراین از هم‌اکنون می‌توان گفت که تمام تصمیمات ژنو 2 مانند ژنو1 محکوم به شکست است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نتایج کنفرانس ژنو 2، گفت: آمریکا و غرب واقعیت‌های موجود در صحنه سوریه را نمی‌پذیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها