سه معیار آمریکا برای رسیدن به توافق جامع با ایران

کری:از گزینه دیپلماسی حمایت می کنیم

در حالی که مقامات کشورمان با صراحت گفته‌اند طبق توافق هسته‌ای ژنو قرار نیست چیزی از تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برچیده شود، اما آمریکا همچنان برداشت و تفسیر خاص خود را از این توافقنامه اعلام می‌کند.
کد خبر: ۶۳۸۸۰۴
اجازه نخواهیم داد راکتور اراک راه‌اندازی شود

در همین زمینه وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد گفت: آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران در جهت راه اندازی رآکتور اراک گام بردارد.

در جریان سفر رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان به داووس سوئیس گفت‌وگوهای زیادی با رسانه‌های خارجی انجام شد که در این گفت‌وگوها از سوی رئیس جمهور کشورمان اعلام شد که «ایران درباره انرژی هسته‌ای تبعیض را نمی‌پذیرد» روحانی تاکید کرد که هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم در گفت‌گوهایی که بارسانه‌های خارجی در ژنو انجام داد بارها تأکید کرد که آمریکا توصیف نادرستی از امتیازات توافق 6 ماهه ژنو ارائه داده است و با برچیدن هیچ چیز موافقت نکردیم.

 

به گزارش شبکه خبر جان کری در ادامه سخنانش در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: اکنون بازرسان آژانس می‌توانند هر روز در فردو و نظنز باشند.

وزیر خارجه امریکا با اشاره به اینکه از این هفته  که برنامه هسته ای‌ایران به عقب برگشت گفت: ما اجازه نخواهیم داد که ایران در راه اندازی رآکتور اراک گامی بردارد.

وی گفت: اظهارات آقای روحانی درباره اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست بی معنی است مگر اینکه اقدامات عملی ببینیم. آقای روحانی در سخنرانی خود اعلام کردند که ایران انگیزه‌ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد، حالا ایران فرصت دارد آن را ثابت کند.

کری افزود: اگر درباره صحبت های خود جدی هستید اثبات آن ساده است. کشوری که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز می‌خواهد چرخه غنی‌سازی در زیر زمین نمی‌خواهد، رآکتور آب سنگین نمی‌خواهد.

وی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: اکنون بازرسان آژانس می‌توانند هر روز در فردو و نظنز باشند. همین طور بازرسان هر ماه می‌توانند در اراک باشند. ما زمان برای رسیدن ایران به بمب را طولانی کردیم و آن را بیشتر قابل ردیابی کردیم.
 
کری با تمجید از توافق اتمی با ایران تاکید کرد، اکنون نوبت ایران است که گفته‌های خود را ثابت کند.

 وزیر خارجه آمریکا  همچنین گفت: حضور نظامی ما در خاورمیانه برای پاسخ به تهدیدات منطقه ای و برای حمایت از متحدین ما مهم است. کری افزود: روابط آمریکا با کشورهای خاورمیانه براساس منافع مشترک ما است. وی تاکید کرد: عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه یک افسانه است.

وی درباره اعتراض ها در اوکراین نیز گفت: آمریکا در کنار مردم اوکراین ایستاده است.

جان کری درباره سوریه نیز گفت: مخالفان دولت سوریه جنگ را متوقف نمی‌کنند تا اینکه بشار اسد از قدرت کنار برود. شما هرگز ثبات را در سوریه نخواهید دید مگر اینکه او از قدرت کناره گیری کند.  وی تاکید کرد که بشار اسد هیچگاه دوباره مشروعیت خود را به دست نخواهد آورد.

کری مدعی شد: اسد جذب کننده جهادی‌ها و تروریسم است. ما باید به مردم سوریه قدرت بدهیم. سوریه‌ای که همه اقلیت‌ها در آن در امنیت هستند و سکولار است. این آروز قابل دسترس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
۰
۰
آقای كری؛ حرفاتو بذار در كوزه آبشو بخور؛ اصلا تو در حدی نیستی كه اسم ایران رو به زبون بیاری

نیازمندی ها