محققان موفق به کشف مولکولی شدند که مغز افراد برای در پیش گرفتن مکانیسم دفاعی طبیعی در برابر اثرات مضر حشیش تولید می‌کند. این کشف جدید می‌تواند راه را برای درمان اعتیاد به مواد مخدر باز کند.
کد خبر: ۶۳۲۳۲۹

به گزارش جام جم سرا، سایت ساینس نوشت: در حالی که آمار مبتلایان به حشیش در دنیا به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده است، دو گروه از محققان مرکز سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه INSERM، هورمون استروییدی (Pregnenolone) را که پیشتاز انواع هورمون‌های استروییدی نظیر پروژسترون و تستوسترون است مورد مطالعه قرار دادند.
ایرنا گزارش داد تاکنون این طور به نظر می‌رسید که این هورمون هیچ اثر بیولوژیکی خاصی ندارد، اما نتایج مطالعات دانشمندان نشان داد این هورمون قادر است از مغز در برابر اثرات مضر حشیش محافظت کند. از اثرات زیان بار مواد مخدر و به خصوص حشیش می‌توان به مشکلات‌شناختی نظیر اختلال در حافظه و به طور کلی از دست دادن انگیزه اشاره کرد.
محققان با تجویز دوزهای بالای حشیش به موش‌ها، غلظت هورمون pregnenolone را در مغز آن‌ها افزایش داده و موفق شدند از اثرات مضر ماده فعال حشیش (THC) که روی گیرنده‌های کانابینوییدی (CB۱) در سلول‌های عصبی عمل می‌کند، جلوگیری کنند.
وینچنزو پیازا از محققان این پژوهش در این باره گفت: دوزهای تجویز شده به موش‌ها حدود ۳ تا ۱۰ برابر بالا‌تر از آن چیزی است که بدن انسان به هنگام مصرف مواد مخدر به صورت معمولی و منظم دریافت می‌کند. با افزایش دوز، محققان فرایند طبیعی را کشف کردند که تا کنون ناشناخته بود. آن‌ها دریافتند که با افزایش فعالیت گیرنده‌های CB۱ این گیرنده‌ها از مغز در برابر اثرات مضر حشیش محافظت می‌کنند. آن‌ها همچنین آزمایش‌های بسیاری را در محیط‌های آزمایشگاهی روی گیرنده‌های CB۱ انسانی انجام دادند که نتایج مشابهی را نشان داد.
از آنجاکه هورمون Pregnenolone یک هورمون طبیعی است و به مقدار ناچیزی جذب شده و به سرعت توسط ارگانیسم‌های بدن متابولیزه می‌شود، محققان تصمیم گرفتند از مشتقات این هورمون که نوع اصلاح شده آن بوده و می‌تواند توسط بدن جذب شود و به هورمون‌های استروئیدی تبدیل نشوند، استفاده کردند.
محققان امیدوارند تا سال آینده آزمایش‌های بالینی این پژوهش را روی انسان آغاز کنند. اگر تاثیر مشتقات هورمون Pregnenolone ثابت شود، این نخستین درمان دارویی اعتیاد به مواد مخدر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها