جشنواره تجسمی فجر از چهاردهم بهمن تا پنجم اسفند برگزار می‌شود

رقابت تجسمی‌کاران در فجر ششم

با پایان‌یافتن مهلت نهایی ارسال آثار به دبیرخانه ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، آثار این رویداد هنری وارد رقابت جدی شدند. فراخوان شرکت در این جشنواره که تا هفتم دی تمدید شده بود، شب گذشته پایان یافت.
کد خبر: ۶۳۱۹۵۷

امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سه بخش ملی، بین‌المللی و مکمل برگزار می‌شود. بخش ملی جشنواره در رشته‌های نقاشی با موضوع انسان معاصر، خوشنویسی در سه گرایش نستعلیق، شکسته نستعلیق و نسخ و ثلث با موضوع آزاد، نگارگری در سه گرایش نقاشی ایرانی با موضوع شعایر ایرانی ـ اسلامی و تذهیب و گل و مرغ با موضوع آزاد، همچنین مجسمه‌سازی با موضوع راه بی‌انتها و نیز سرامیک هنری با موضوع آزاد میزبان آثار هنرمندان است.

بخش بین‌الملل ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی هم در رشته‌های کاریکاتور در دو گرایش کارتون با موضوع هنر و چهره با موضوع سیاستمداران مطرح جهان، عکاسی در گرایش مستند با موضوع امید و شادی‌های زندگی، پوستر با موضوع انرژی و تصویرسازی با موضوع خانواده برگزار می‌شود.

بخش مکمل مربوط به فیلم مستند هنرهای تجسمی است. البته مستندسازان تا یازدهم دی فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. نکته جالب این که امسال مکان‌هایی برای نمایش مستندها پیش‌بینی شده است.

امسال سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره ششم تجسمی فجر هستند. طی روزهای گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش اعضای هیات انتخاب و داوران بخش بین‌المللی جشنواره هم اعلام شد. بر این اساس، سیف‌الله صمدیان، محسن راستانی و عباس کوثری انتخاب آثار رشته عکاسی را انجام می‌دهند. داوری نهایی آثار توسط این هنرمندان و دو داور خارجی انجام خواهد شد. انتخاب آثار رشته پوستر با موضوع را مهدی سعیدی، محمدرضا دوست‌محمدی و سید‌حسن موسی‌زاده بر عهده دارند و داوری نهایی آثار این رشته نیز توسط این سه هنرمند و دو داور خارجی انجام می‌شود. در رشته کاریکاتور در گرایش کارتون، کامبیز درم‌بخش، مسعود ضیایی زردخشویی و بزرگمهر حسین‌پور انتخاب آثار را انجام می‌دهند و در گرایش چهره جواد علیزاده، علیرضا پاکدل و نسرین عبدوشیخی انتخاب آثار را بر عهده دارند. داوری نهایی آثار رشته کاریکاتور توسط هیات انتخاب این دو گرایش و دو داور خارجی انجام خواهد شد. انتخاب آثار رشته تصویرسازی را نیز بهزاد غریب‌پور، پژمان رحیمی‌زاده و علی بوذری بر عهده دارند و داوری نهایی آثار این رشته نیز توسط این سه هنرمند و دو داور خارجی انجام می‌شود.

حدود دو هفته قبل، نشست خبری ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شد. در آن روز آماری از میزان حضور هنرمندان در این رویداد اعلام شد. براین اساس تا آن تاریخ 2690 نفر برای حضور در ششمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ثبت‌نام کرده بودند و تعداد آثار رسیده 4883 اثر بود. در این میان تعداد ثبت‌نام‌کنندگان خارجی 82 نفر از 46 کشور بود. بیشترین کشورهایی که در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند به ترتیب شامل ترکیه، چین، فرانسه، جمهوری چک، برزیل، اکراین، اسلوونی، ایالات متحده آمریکا، روسیه، آرژانتین و اسپانیا می‌شوند. همچنین تعداد افرادی که برای اولین‌بار در جشنواره فجر ثبت‌نام کرده‌اند، 1597 نفر یعنی حدود 60 درصد از کل شرکت‌کنندگان هستند. 1250 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان، خانم و 1440 نفر آقا هستند.

امسال قرار است جشنواره روزهای چهاردهم بهمن تا پنجم اسفند در موسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران و موزه هنرهای معاصر برگزار شود. این در شرایطی است که 24 استان کشور هم برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

زمان‌بندی داوری آثار نیز به این شرح است؛ از‌ پانزدهم دی‌ مرحله اول انتخاب رشته‌های ملی انجام می‌شود. همچنین از بیست و هشتم دی تا دوم بهمن‌ مرحله دوم انتخاب رشته‌های ملی صورت می‌گیرد. دلیل این دو مرحله‌ای‌بودن این است که در مرحله اول از روی تصویر اثر و در مرحله دوم از روی اصل آن انتخاب‌ها صورت می‌گیرد. از بیست و یکم تا بیست و چهارم دی‌ مرحله نهایی انتخاب آثار مربوط به بخش بین‌الملل را شاهد خواهیم بود. طبق فراخوان از اول بهمن‌ اسامی نهایی پذیرفته‌شدگان اعلام می‌شود. بخش بین‌الملل هم در چهار رشته از بیست و نهم بهمن تا پنجم اسفند با برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی با حضور داوران برپا می‌شود.

حال باید تا حدود یک ماه دیگر صبر کرد و دید رقابت هنرمندان در بخش‌های مختلف و با موضوعات متنوع به کجا خواهد رسید و چه کسانی موفق می‌شوند جوایز جشنواره امسال را که با بودجه یک میلیارد و 300 میلیون تومانی برگزار می‌شود، از آن خود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها