رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این ‌که فعالیت نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک برای تعویض سوخت به مدت دو ماه متوقف می‌شود، اعلام کرد: برای ساخت چهار نیروگاه جدید با طرف روسی مذاکره کرده‌ایم.
کد خبر: ۶۳۱۰۲۷

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی، در برنامه تلویزیونی نگاه یک افزود: با توجه به تجربه متخصصان داخلی، برای تولید سانتریفیوژهای جدید هیچ کاری برای ما سخت و ناممکن نیست. وی با بیان این‌ که سانتریفیوژهای نسل اول اشکالات طراحی داشت، ادامه داد: با اقدامات انجام شده روی نسل‌های بعدی این سانتریفیوژها، دو نوع سانتریفیوژ نسل دوم تولید کردیم که ظرفیت آنها دو برابر نوع اول است.صالحی خاطرنشان کرد: همچنین سانتریفیوژهای نسل جدید از نظر کاربردی سه برابر نوع اول است. به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، اکنون تولید اورانیوم‌های غنی شده با استفاده از سانتریفیوژهای نسل نخست صورت گرفته است.

وی یادآور شد: با وجود نصب یکهزار سانتریفیوژ نسل دوم، اما به دلیل مذاکرات و توافق ژنو، هنوز به آنها گاز تزریق نکرده‌ایم. صالحی در ادامه با بیان این ‌که مسائل فنی توافق ژنو هنوز اجرایی نشده است، تزریق نکردن گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید را تصمیمی سیاسی از سوی دولت گذشته عنوان کرد و گفت: طبق توافق ژنو، قرار است در مدت شش ماه، سانتریفیوژ جدیدی نصب نکنیم.رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌ که بازرسی از نیروگاه آب سنگین اراک در چارچوب توافق پادمانی نبود، افزود: تا زمانی که سوخت اورانیوم به رآکتور نیروگاه اراک وارد نکرده‌ایم، می‌توانیم به بازرسان آژانس اجازه بازرسی ندهیم.وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به این دلیل اجازه بازدید از نیروگاه اراک را صادر کرد که به دنبال شفاف‌سازی است؛ در واقع برای پاک کردن بهانه‌ها اجازه دادیم بازدید مدیریت شده انجام دهند.وی با تاکید بر این ‌که تفاوت زیادی میان بازدید و بازرسی وجود دارد، گفت: بازرسان آژانس همچنین از معدن گچین در بندرعباس یک بازدید مدیریت شده خواهند داشت که از خواسته‌های یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها