مراجع تقلید پاسخ دادند؛

حکم باهم راه رفتن دختر و پسر چیست؟

حضرات آیات عظام شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی، روحانی، مکارم شیرازی، صانعی، جعفر سبحانی، به پرسشی درباره نسبت فسق دادن به دختران و پسرانی که با هم راه می‌روند پاسخ گفته‌اند.
کد خبر: ۶۳۰۵۴۳
حکم باهم راه رفتن دختر و پسر چیست؟

به گزارش ایسنا، به نقل از شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مراجع تقلید شیعه بدین شرح است:

دختران و پسرانی که بایکدیگر در حال راه رفتن هستند و فسقی مرتکب نمی‌شوند، آیا کسی مجاز است نسبت فامیلی یا محرمیت آنان را مورد پرسش قرار دهد؟

حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی

باسمه تعالی

حمل فعل آنها برفساد وتجسس در این راستا جایز نیست،مگراین که فعل و امر اهمی مانند جلوگیری از اشاعه فساد درجامعه برآن متوقف باشد که با تشخیص حاکم شرع بلا مانع است.

حضرت آیت‌الله العظمی صادق روحانی

خیر کسی مجاز نیست فامیلی یا محرمیت آنان را مورد پرسش قراردهد.

حضرت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی

بسمه تعالی

پرسیدن نسبت فامیلی اشکالی ندارد ولی آنها ملزم به جواب دادن نیستند و سوال‌کننده حق الزام آنها بر جواب را ندارد البته اگر به خاطر رعایت مصالح عمومی در این رابطه قوانینی وضع شده به قوانین مربوطه عمل شود.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

تجسس در این گونه موارد جایز نیست مگر اینکه سوءظن شدیدی باشد وسبب جریحه دار شدن عفت عمومی شود.

 آیت‌الله  صانعی

بسمه تعالی

امور عرضی و ناموسی، حسب مذاق شرع بر ستر و پوشیده نگه داشتن آنهاست تا جایی که نبی مکرم و امیر المومنین صلوات‌الله علیهما امر به درء و دفع حدود نموده اند، یعنی حاکم، بلکه همه مردم، موظف‌اند تا با ایجاد شبهه، از تعقیب قضایای عرض و اتهام‌ها و احتمال‌های آن، خودداری نمایند. بنابراین هیچ کس حق سوال و تفتیش و تفحص و تجسس از افراد مانند پسر و دختر یا مرد و زنی که در ملاء‌عام راه می‌روند نداشته و ندارد و الزام آنها به نشان دادن مدرک محرمیت که دخالت در سلطه دیگران است حرام و غیر جایز است. آری؛ اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونی در موارد خاص حسب شرایط خاص زمان و مکان برای جلوگیری از یک فساد عمومی تصویب نمودند و آن هم خلاف موازین شرعی نبود آن قانون مانند بقیه قوانین مجلس شورای اسلامی لازم العمل است.

حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی

بسمه تعالی

تا علائم خلاف از آنها ظاهر نشود نباید متعرض آنها شد. والله العالم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
حسین
Germany
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
آستین كوتاه می پوشیدیم حراست دانشگاه،.......بماند حتی حرف زدن با جنس مخالف ممنوع بود؛ آقایان عظام آن زمان چرا این حرف ها را نزدند؟
ایرانی مقیم انگلیس
Netherlands
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۲
۳
هر چی محدودیت بین پسر و دختر بیشتر شود عقده های روانی در جامعه بیشتر می شود و زمینه برای فساد و فحشا بیشتر می شود , تجاوز جنسی بیشتر می شود یك عده هم فقط به همین دلیل كشور را ترك و پناهنده كشورهای غربی میشوند با نظام مخالفت می كنند, آیا خبر دارید برخی ختران و زنان ایرانی در اروپا با چه پوششی راه میروند ، طوری كه خود اروپایی ها اینگونه راه نمی روند!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۱
۰
خوش به حالشون پس چرا قدیما دختر از اونطرف خیابون وپسر از این طرف خیابون میرفت؛ گیر می دادن؟؟
كاظم
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۱
واقعا موضوع مهمتر از این توی كشور وجود نداره كه به اون پرداختین؟
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۱
۰
خوب است نظر این حضرات به مردم اطلاع رسانی شود.
افشین
Iraq
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۱
بجای این قانون ها جلو فرار مغز ها رو بگیرین


یك خانم مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۱
من خودم دانشگاه كه بودم صد در صد مثبت بودم و اصلا زمان ما تو دانشگاه ها دختر موقر این ویژگیها رو داشت كه با هیچ پسری نباید هم كلام هم بشه ضمنا از بچگی هم جوری بار اومدیم كه از جنس مخالف می ترسیدیم یه مدت خیلی مذهبی بودم در زمینه پوشش منظورم هست حالا تمام دخترهایی اشناهای ما كه تو عروسی ها مختلط رقصیدند و خیلی هم د رقید و بند پوشش اسلامی نبودندازدواج كردند كه از نظر اسلام حفظ نیمی از دین اما من و امثال من هنوز ازدواج نكردیم خواستگارها هم از افرادی بودند كه چندان در قید و بند تیپ و قیافه نبودند . شاید فكر كردند ما هم خیلی محجب و بی تفاوت به ظاهرمون و دنیا هستیم و مثلا به اندازه آنهایی كه موهاشون رو بیرون می زارند یا می رقصند زیبا نیستیم پس همین تیپ افراد برای ما مناسب تر هستند به هر حال الان من كاملا ظاهر خودم رو به روز كردم اماالان دیگه دیر شده حالا كسانی كه من رو می پسندند سنشون از من كمتره ...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
اینقدر به فرعیات می پردازید تا اصول یادمون بره
مقصودلو
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۱
۳
این مسایل را به گشت ارشاد بگویید
اتا
United States
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۱
۳
بر اساس این فتاوا تمام عوامل و عناصری كه تا كنون به همین دلیل مزاحم مردم و نوامیس ملت و ایجاد ترس و وحشت و وهن و تحقیر و جلب مردم و جوانان شده اند مانند گشتهای مختلف انتظامی و ارشادی باید از مردم عذر خواهی نمایند و رسانه ها وظیفه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی خود را در این موضوع مهم بخوبی انجام دهند ....
ناشناس
United States
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۱
۱
اسلام روابط دخترو پسر را آنطور كه در جامعه ما مرسوم است، ممنوع نكرده این ممنوعیتها در زمان شاه هم بود. اسلام روابط زن و مرد را تحت مقررات و ضوابط قرار داده تا همه در هر قشر و سنی محفوظ بوده وحتی ضعیف ترین افراد جامعه در امنیت و آرامش باشند.
اما خودمان با دوری از اسلا م زندگی بر خود سخت كرده ایم. وحالا بعضی فكرمی كنند كه با بی بندوباری و تقلید كوركورانه زندگی بهتری خواند داشت. اگر این طور است پس چرا در غرب این همه آمار طلاق و قتلهای در رابطه با آن بالاست؟
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
۰
۱
دیگه مراجع تقلید گفتن نباید تجسس كرد ما چیكاره ایم

نیازمندی ها