ناباروری موضوعی است که می‌توان ادعا کرد طی یک دهه اخیر ریشه‌کن شده است. مفهوم این ادعا این است که برای هر زوج نابارور، امکان ارائه روش درمانی موثری، بسته به دلیل ناباروری و شرایط سنی وجود دارد تا نعمت وجود فرزند در خانواده‌ها تضمین شود. اما آنچه بسیاری از زوجین نابارور به آن بی‌توجهند این است که این روش‌ها در بهترین شرایط، حدود 40 درصد و در مواردی حتی زیر 20 درصد شانس موفقیت دارد. با وجود این شاید بپرسید پس کدام دسته از زوجین نابارور می‌توانند لذت فرزنددارشدن را پس از تن دادن به این روش‌ها و دست و پنجه نرم‌کردن با شرایط جسمی و روحی خاص این دوران تجربه کنند؟
کد خبر: ۶۲۸۸۱۹

تجربه تلخ ناباروری

ابتدا لازم است بدانید نازایی یعنی اتفاق نیفتادن حاملگی یک‌سال پس از ازدواج، بدون استفاده از روش‌های پیشگیری. البته فراموش نکنید نازایی به زوج اطلاق می‌شود نه صرفا به زن یا مرد. پس در نازایی باید هر دو نفر یعنی زن وشوهر تحت بررسی قرارگیرند. به دنبال بررسی دقیق و درمان مناسب در بسیاری از موارد، علت نازایی تشخیص داده می‌شود و حاملگی با درمان مناسب اتفاق می‌افتد. وقتی یک زوج نازا بررسی شدند ممکن است علتی برای نازایی آنها پیدا شود یا با وجود همه بررسی‌ها هیچ علتی نیز یافت نشود.

در صورتی که علت مشخصی پیدا شد، ممکن است فقط رفع آن مشکل سودمند باشد، مثلا در شرایطی که شوهر واریکوسل دارد یا مثلا اختلال تخمک‌گذاری موجب ناباروری شده است عمل جراحی برای واریکوسل یا تجویز داروهای تحریک تخمک‌گذاری ممکن است، باعث حاملگی شود.

وقتی مردان، سهم بیشتری در ناباروری دارند

اگر درمان‌های اولیه و معمولا دارویی ناباروری به شکست بینجامد، به روش‌های پیچیده‌تری نیاز خواهد بود که قدم بعدی در راستای درمان ناباروری «آی‌یو‌آی» یا تلقیح داخل رحمی است. به این معنی که اسپرم یا نطفه مرد گرفته ‌شده و پس از شست‌وشو، جداسازی و تقویت انواع مرغوب‌تر در رحم زن تلقیح می‌شود.

بخصوص در زوج‌هایی که عامل ناباروری آنها ضعف نطفه شوهر از نظر تحرک و تعداد است یا مشکل در دهانه رحم خانم است یا علت ناشناخته‌ای وجود دارد، می‌توان از روش آی‌یو‌آی استفاده کرد. فراموش نکنید در این روش، ترکیب‌شدن نطفه با تخمک در داخل بدن اتفاق می‌افتد و هیچ دستکاری روی تخمک صورت نمی‌گیرد.

اما نکته مهم در ارتباط با این روش اینجاست که شانس موفقیت هر بار انجام دادن آی‌یو‌آی، حداکثر 15 تا20 درصد است. این روش بدون نیاز به بیهوشی و بستری، بدون درد و با حدود یک‌دهم هزینه دیگر روش‌های درمان ناباروری قابل انجام است و دربسیاری از زوج‌های نابارور، به عنوان روش اول پیشنهادی برای درمان پیشنهاد می‌شود. البته آی‌یو‌آی را سه تا شش بار می‌توان ادامه داد و بعد از آن در صورت نگرفتن پاسخ درمانی، باید بررسی مجدد انجام شده و تصمیم‌گیری شود. البته اصلی‌ترین عامل شکست آی‌یو‌آی، پایین بودن تعداد یا کیفیت اسپرم است.

درمان‌های ناباروری را به تعویق نیندازید

واقعیت آن است که درمان نازایی از طریق آی‌وی‌اف نیز در بهترین شرایط آزمایشگاهی 40 درصد شانس موفقیت خواهد داشت و میزان موفقیت آن نیز به داشتن استراحت مطلق یا نوع تغذیه بستگی ندارد. بلکه نتیجه‌گیری از این روش درمانی به نوع مشکل نازایی زوج‌ها و سن آنان بستگی دارد و معمولا در خانم‌های جوان‌تر که تخمک‌های سالم‌تری دارند، میزان موفقیت آی‌وی‌اف بیشتر است. بر این اساس، درزنان زیر 35 سال شانس موفقیت درهرسیکل به‌طور متوسط 40 درصد است و با افزایش سن مادر این میزان کاهش می‌یابد به طوری که در زنان 43 تا 44 سال به 5.4 درصد درهر نوبت درمانی می‌رسد. البته عوامل دیگری هم در میزان موفقیت آی‌وی‌اف دخیل هستند، از جمله کشیدن سیگار که میزان موفقیت این روش درمانی را تا نصف کاهش می‌دهد. در صورت شکست مکرر آی‌وی‌اف که معمولا تا سه نوبت صورت می‌گیرد، فرزندخواندگی روش جایگزین پیشنهادی به والدین است که البته شرایط و محدودیت‌های خاص خود را دارد.

دکتر آمنه لاهوتی اشکوری ‌/‌ متخصص زنان و زایمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها