دانشمندان آمریکایی ساز و کار اصلی را کشف کردند که به ویروس عامل بیماری ایدز امکان می دهد سیستم ایمنی بدن را تضعیف و شخص را به بیماری ایدز مبتلا کند.
کد خبر: ۶۲۸۱۲۶
ویروس ایدز سبب خودکشی سلول های بدن می شود

دانشمندان دانشگاه شیکاگو دریافتند ویروس ایدز سلول های ایمنی موسوم به (CD4T) را از بین نمی برد، بلکه با حمله به این سلول ها موجب می شود سلول ها در واکنشی طبیعی خود را از بین ببرند.

نتایج این بررسی که به طور همزمان در نشریات (Science) و (Nature) به چاپ رسیده است، نشان می دهد یک داروی آزمایشی ضدالتهاب که توسط شرکت ورتکس (Vertex) تولید شده است و پیش از این روی مبتلایان به بیماری صرع آزمایش شده است، احتمالا به عنوان داروی جدید ضد ایدز قابل استفاده است.

دکتر «وارنر گرین» پژوهشگر موسسه گلادسون که این تحقیق را انجام داده است در این باره گفت: در این تحقیق مشکل اصلی که بیماری ایدز ایجاد می کند یعنی از دست دادن سلول های (CD4T) مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: دانشمندان سال ها تصور می کردند ویروس ایدز با حمله مستقیم، سلول های ایمنی را می کشد و بر ساز و کار «دی ان ای» آنان مسلط می شود و از آن برای تکثیر خودش استفاده می کند. ولی این مسئله تنها برای درصد اندکی از سلول های ایمنی (CD4T) اتفاق می افتد.

بررسی ها نشان داد زمانی که سلول های ایمنی (CD4T) به ویروس ایدز حمله می کنند و نمی توانند آن را از بین ببرند، نوعی پروتئین تولید می کنند و این پروتئین آنزیمی به نام «کاسپاس-1» (caspase-1) را فعال می کند. این آنزیم سبب خودکشی سلول ها می شود.

به گفته دکتر گرین، از بین رفتن سلول های ایمنی «CD4T» بیش از آن که به علت حمله ویروس ایدز باشد ناشی از سیستم خودنابودی آنها است.

دانشمندان از داروی «شرکت ورتکس» برای جلوگیری از فعال شدن آنزیم «کاسپاس-1» کمک گرفتند.

آنها امیدوارند این کشف جدید منجر به یافتن راه های نوین برای درمان و تولید داروهای جدید برای این بیماری شود. در حال حاضر 35 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس «اچ آی وی» مبتلا هستند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها