ابراهیم جعفری رئیس ائتلاف ملی عراق با وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد

ادامه رایزنی‌های ایران و عراق درباره حوادث تروریستی اخیر

وزیر امور خارجه کشورمان با اظهار تاسف از وقوع حادثه تروریستی اخیر در عراق، گفت: این اقدام تروریستی که حرکتی شوم علیه دو کشور، همه ملت‌ها و کشورهای منطقه است، ضرورت همکاری و همفکری کشورهای منطقه را برای مقابله با پدیده شوم تروریسم دوچندان می‌کند.
کد خبر: ۶۲۶۸۱۸

محمدجواد ظریف در دیدار ابراهیم جعفری رئیس ائتلاف ملی عراق از مواضع دولت عراق و اقدامات نوری‌المالکی، نخست‌وزیر این کشور در پیگیری حادثه دلخراش اخیر تشکر کرد.

وی افزود: دو کشور همه همت خود را به کار خواهند گرفت تا به رغم تمامی این تلاش‌های مذبوحانه، روند تحکیم و تقویت روابط را ادامه دهند. ظریف با یادآوری سیاست اصولی ایران برضرورت تحکیم و توسعه روابط با همسایگان و در راس آن کشور دوست و همسایه عراق تاکید کرد.

وی بر نگاه و رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از وحدت، یکپارچگی و توسعه عراق و توسعه همه‌جانبه روابط با این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه به خاطره خوب خود از نخستین سفر خارجی‌اش به عراق و دیدار با مقامات عالیرتبه سیاسی و مذهبی این کشور اشاره کرد و یادآور شد: نخبگان سیاسی و مرجعیت در حفظ و تقویت وحدت و انسجام داخلی عراق نقش مهم و تاثیرگذار دارند. ظریف اظهار امیدواری کرد در سایه این همدلی و انسجام ملی شاهد تقویت روند توسعه، آبادانی و تثبیت ثبات و امنیت در عراق باشیم.

نمی‌توان نقش ایران را نادیده گرفت

رئیس ائتلاف ملی عراق نیز با تاکید بر نقش و نفوذ فزاینده ایران در عرصه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه حصول توافق بین جمهوری اسلامی و گروه 1+5 خاطرنشان کرد: هیچ‌کسی نمی‌تواند نقش ایران را به عنوان کشوری مقتدر و فعال در عرصه تحولات منطقه و جهان و در روند حل و فصل مسائل و بحران‌های موجود نادیده بگیرد.

جعفری همچنین شهادت تعدادی از تکنیسین‌ها و کارگران ایرانی در حادثه تروریستی اخیر در عراق را بشدت محکوم کرد و این حادثه را به دولت، مردم ایران و وزیر امور خارجه تسلیت گفت. وی یادآور شد: این‌گونه اقدامات غیرانسانی و تروریستی نه‌تنها نمی‌تواند تاثیری بر روند توسعه و تحکیم روابط همه‌جانبه بین دو کشور مسلمان و همسایه بگذارد، بلکه عزم و اراده دو کشور را برای تقویت این روند و همکاری در ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت می‌کند.

رئیس ائتلاف ملی عراق به برخی مسائل و چالش‌ها در عرصه سیاسی، اقتصادی و امنیتی این کشور اشاره کرد و گفت: کشور عراق با همگرایی و انسجام تمامی احزاب و طیف‌های سیاسی، اولویت قرار گرفتن منافع ملی و نیز استفاده از تجارب و حمایت‌های ایران به عنوان کشور همسایه و موثر در منطقه، می‌تواند این مسائل و مشکلات را پشت سر بگذارد و مدیریت کند.

جعفری از رویکرد اعتدال و تعاملی دولت روحانی و دیپلماسی فعال و کارآمد دستگاه دیپلماسی ایران در تقویت و توسعه روابط خارجی بویژه در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و با جهان اسلام قدردانی و تمجید کرد.

وی بر ضرورت ادامه و تقویت این رویکرد اسلامی ـ انسانی در تقویت روابط ایران با جهان بخصوص منطقه تاکید کرد.

سفر معاون وزیر خارجه به عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از سفر معاون عربی و آفریقای این وزارتخانه به عراق برای پیگیری حملات تروریستی اخیر علیه هموطنانمان در این کشور خبر داد.

مرضیه افخم در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، دیدار و مذاکره با مقامات عراق به منظور اتخاذ تدابیر ویژه برای تامین امنیت هموطنانمان بویژه نیروهای شاغل در این کشور را از اهداف سفر دیروز حسین امیرعبداللهیان برشمرد.

وی با اشاره به حملات تروریستی اخیر به‌شماری از اتباع ایرانی در خانقین و بعقوبه عراق بر شکل‌گیری عزم جامعه جهانی برای ریشه‌کنی خشونت و تروریسم تاکید کرد.

افخم به گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور کشورمان با نخست‌وزیر عراق اشاره کرد و گفت: از مسئولان عراقی خواسته‌ایم برای تامین امنیت اتباع ایرانی بویژه نیروهای شاغل در این کشور و زائران عتبات عالیات بیشتر تلاش کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان عراقی تعقیب، بازداشت و مجازات تروریست‌ها را جدی در دستور کار قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها