در کنار بسیاری از کشورهای منطقه عراق این روزها شاهد شدت گرفتن حملات تروریستی است بگونه‌ای که در ناآرامی‌های اخیر این کشور صدها نفر کشته و زخمی شده‌اند.
کد خبر: ۶۲۶۹۹۲
مدل‌سازی عراق برای افغانستان

گزارش ها نشان می‌دهد صدها نفر در انفجارهای روزهای اخیر به کام مرگ رفته‌اند. در باب عاملان این ناآرامی‌ها چنانکه کارنامه عراق نشان می‌دهد ائتلافی از جریان‌های سیاسی غرب گرا بویژه بعثی‌ها، گروه‌های تکفیری و وهابی با حمایت برخی کشورهای عربی و غربی و حتی ترکیه و صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد فضای بحرانی در عراق هستند و در این راه از کشتار همه مردم عراق نیز ابایی ندارند.

اما در باب اهداف و دلایل این حملات نیز بخشی از این تحرکات برگرفته از رویکردهای سیاسی در آستانه انتخابات عراق است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که برجای ماندگان از دوران صدام در قالب بعثی‌ها با حمایت برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دنبال ایجاد فضای ناامنی در کشور برای به چالش کشاندن جریان حاکم به نخست وزیری مالکی و در نهایت دور ساختن مردم از آنها هستند. آنها برآنند تا از فضای ناامنی برای رسیدن به حداکثر آرا در انتخابات بهره گیرند. آنها با هدف قرار دادن مراکز و زیر ساخت‌های اقتصادی از جمله در حوزه نفت و گاز به دنبال تشدید شرایط نامناسب اقتصادی جامعه عراق هستند تا مولفه‌ای برای تخریب جایگاه مردمی احزاب حاکم باشد.

نکته مهم دیگر آنکه دشمنان عراق و منطقه به دنبال ایجاد چالش در مناسبات عراق با همسایگان بویژه در قالب مقاومت هستند. در هفته‌های اخیر همگرایی میان جمهوری اسلامی ایران با عراق ابعاد گسترده‌تری گرفته است که سفر مالکی به تهران و نیز گسترش صادرات گاز ایران به عراق نمودی از این مسئله است.

همگرایی منطقه‌ای عراق که بخش‌هایی از آن را در نقش مثبت عراق در تحولات سوریه می توان مشاهده کرد هراس برخی کشورهای عربی و غربی را به همراه داشته است لذا با مهره‌های تکفیری خود با اقدامات تروریستی نظیر به شهادت رساندن زائران ایرانی و انفجار در خطوط انتقال گاز ایران به عراق به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند.

تحولات عراق دارای نکات حاشیه‌ای و فرمنطقه‌ای نیز می‌باشد و آن سناریوی الگو سازی از عراق برای افغانستان است. غرب تلاش دارد تا ضمن توجیه حضور خود در افغانستان با کمترین هزینه توافقنامه امنیتی کابل – واشنگتن برای حضور 10 ساله آمریکا در این کشور را اجرایی سازد. تحولات عراق الگویی از پیامدهای خروج نیروهای خارجی برای مردم افغانستان است.

غرب با زمان‌بر ساختن امضای توافقنامه کابل – واشنگتن و نیز تشدید کشتارها در عراق تلاش دارد تا حضور خود در افغانستان اقدامی بشر دوستانه عنوان نماید تا در نهایت تمام خواسته‌های خود را به این کشور تحمیل نماید در حالی که افکار عمومی جهان را نیز برای حضور خود توجیه کرده است. به عبارتی مردم عراق قربانی جاه طلبی های آمریکا در افغانستان شده‌اند بگونه‌ای که آمریکا سعی دارد تا ضمن توجیه حضور در افغانستان زمینه بازگشت خود به عراق را نیز فراهم سازد تا در نهایت اشغال آرام با واژگان بشر دوستانه را اجرایی سازد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها