![خطر پرتوهای فرابنفش، آلاینده ازون و گرمای بیسابقه | چرا کمیته اضطرار تشکیل نمیشود؟](/files/fa/news/1403/5/5/1236632_213.jpg)
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
مسافر و راننده تاکسی؛ هر دو ناراضی
پراید بهدلیل کمجا بودنش، سمند به دلیل بزرگ بودن بیش از اندازه عقب خودرو که امکان حرکت در کوچههای تنگ را با مشکل مواجه میکند، پژو بهدلیل کمبود لوازم و قطعات یدکی گرانقیمتش، ونها به دلیل جانمایی نامناسب صندلیها و سختی مسافران برای سوار و پیاده شدن... اینها فقط نمونههایی از مشکلات تاکسیهای شهر از زبان رانندگان تاکسی و شهروندان است که معتقدند هیچکدام از تاکسیهایی که از سوی سازمان تاکسیرانی به آنها واگذار میشود، استاندارد نیست؛ همه رنگ و همه مدل خودرو که شاید نتوان روی هیچ کدامشان نام تاکسی استاندارد را گذاشت، این وضع فعلی ناوگان تاکسیرانی کشورمان است که از قضا بیشترین تنوع آن در پایتخت دیده میشود. آش شلهقلمکاری از انواع خودروها که نه مسافران را راضی کرده، نه رانندگان تاکسی و نه حتی مسئولان سازمان تاکسیرانی را. در واقع اکثر خودروهایی که برای تاکسی شدن پیشنهاد میشود ویژگی یک تاکسی استاندارد را ندارد و فقط برای این انتخاب شده است که جبران کمبود تاکسی در ناوگان تاکسیرانی شهرها باشد.
استاندارد؛ حلقه گمشده ماجرا
ناوگان تاکسیرانی کشور کلکسیونی از انواع خودروها در رنگهای مختلف است؛ خودروهایی که خیلی از آنها استانداردهای یک تاکسی را ندارد. این سوال بسیاری از شهروندان است که چرا در این سالها برای طراحی خودروی مناسب تاکسی اقدامی نشده است؟ البته این گلایه مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای کشور نیز است تا جایی که میگوید: «ما از هیچکدام از خودروهایی که به عنوان تاکسی در اختیارمان قرار داده شده راضی نیستیم.»
بابک هاشمی معتقد است: وقتی یک خودرو قرار است بهعنوان تاکسی فعالیت کند باید کاربریهای یک تاکسی را هم داشته باشد، ما باید خط تولید تاکسی در کشور داشته باشیم که متناسب با نیازمندی تاکسیرانیها باشد، اما هم اکنون تاکسیهای ما هیچ تفاوتی با خودروی شخصی ندارد.
او ادامه میدهد: یک تاکسی که قرار است از صبح تا شب در کف خیابان مسافر جابه جا کند باید شرایط ویژهای داشته باشد به طور مثال همین تابلوهای سقفی تاکسیها؛ متاسفانه هماکنون روی هیچکدام از خودروهایی که به عنوان تاکسی به ما تحویل داده میشود، جایی برای نصب این تابلوها نیست.
این فقط یک نمونه کوچک از مشکلات این خودروهاست، زاویه در اکثر این خودروها مناسب نیست. تاکسیهایی که روزانه صدها مسافر را سوار و پیاده میکند باید ویژگیهایی داشته باشد که بهراحتی مسافر در طول سفر بینجامد؛ مانند نحوه قرار گرفتن صندلیها و همچنین این خودروها برای راننده هم از لحاظ هزینه به صرفه باشد که این هزینه شامل تعمیرات و خدمات پس از فروش میشود و متاسفانه هیچکدام از خودروهای فعلی این ویژگیها را ندارد.
البته ما پیشنهادهایی به دفتر حمل و نقل وزارت کشور برای تعریف خودروی استاندارد تاکسی دادهایم. اما به هر حال این خودروسازها هستند که باید فکری در این زمینه بکنند. آنها هم که متاسفانه همین خودروهای فعلی را هم به عنوان تاکسی در اختیارمان قرار نمیدهند، چه برسد به این که خودروی جدیدی به عنوان تاکسی طراحی کنند.
خودروسازان داخلی و تاکسیهای تحمیلی
حق انتخابی در کار نیست؛ این یک چرخه معیوب است؛ مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای کشور توضیح میدهد: خودروسازان به دلیل تحریمها، کمبود قطعات و پایین آمدن تولید از میان انواع خودروهای پیشنهادی مسئولان تاکسیرانی فقط چند گزینه محدود را در سبد تاکسیرانی میگذارند، مسئولان تاکسیرانی نیز چارهای ندارند جز اینکه خودروهای تحمیلی را قبول کنند؛ حالا نوبت رانندگان تاکسی است که اگر قرار است برای نوسازی تاکسیشان اقدام کنند از میان گزینههای محدود پیشنهاد شده یکی را که به بودجهشان نزدیکتر است انتخاب کنند.
از همه بدتر اینکه اکثر خودروهایی که برای تاکسیشدن پیشنهاد میشود ویژگی یک تاکسی استاندارد را ندارد و فقط برای این انتخاب شده است که جبران کمبود تاکسی در ناوگان تاکسیرانی شهرها باشد.
ماجرای تاکسیهای چینی
در شرایطی که گزینههای پیشنهادی خودروسازان داخلی چنگی به دل نمیزند، مسئولان تاکسیرانی از واردات خودروهای استانداردی که بشود روی آنها برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی شهرها حساب باز کرد، استقبال میکنند.
البته به گفته هاشمی، واردات تاکسی هم به این راحتیها نیست. تعرفه سنگینی که برای واردات خودرو وجود دارد دست تاکسیرانی را برای وارد کردن تاکسی استاندارد از خارج کشور بسته است. به اعتقاد هاشمی، اگر امتیازاتی برای واردات تاکسی در نظر گرفته شود، میتواند رقابت سازندهای بین خودروساز داخلی و خارجی ایجاد کند و اینجاست که اگر خودروسازی بیاید و خط تولید تاکسی استاندارد را راهاندازی و استانداردهای لازم برای تاکسی را رعایت کند، قطعا اصلاح خودروهای موجود در ناوگان تاکسیرانی محقق خواهد شد.
گویا برای واردات تاکسیهای خارجی رایزنیهایی نیز در حال انجام است، تا جایی که رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور از بررسی ورود خودروی جدید وارداتی برای خطوط تاکسیهای برونشهری خبر میدهد.
سید مجتبی شفیعی در گفتوگو با ایسنا میگوید: برخی محدودیتها در واردات خودرو وجود دارد که باید این محدودیتها اصلاح شود، از جمله اینکه در دستورالعمل بانک مرکزی اجازه پرداخت تسهیلات به خودروهای وارداتی داده نشده که باید این موضوع به گونهای اصلاح شده و در دستور کار قرار گیرد.
خودروی ام.وی.ام 530 یکی از گزینههای پیشنهادی جدید است. شفیعی در این باره میگوید: با توجه به اینکه در تاکسی برونشهری ورود خودروهای وارداتی پذیرفته شده، چنانچه برای خودروهای درونشهری نیز این امر مورد توافق قرار گیرد، قطعا در دستور کار قرار خواهد گرفت.
رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور در این زمینه دست یاری به سوی بخش خصوصی دراز کرده و تاکید میکند اگر شرکت خصوصی بخواهد خودرویی با کاربری تاکسی برای کشور وارد کند، تمام تخفیفات گمرکی برای آنها لحاظ خواهد شد. فرقی نمیکند تاکسی تولید داخل باشد یا تاکسی خارجی، چه رنگی باشد یا چه مدل خودرویی هم شاید آنقدرها اهمیت نداشته باشد، هرچند این موارد برای منحصر به فرد کردن خودرویی که بتوان نام تاکسی را روی آن گذاشت، به اندازه خود مهم است، اما از همه اینها مهمتر این که یک تاکسی باید استاندارد باشد.
این استاندارد نه تنها شامل نکات فنی بلکه باید شامل ویژگیهای ظاهری از رنگ، شکل و مدل خودرو گرفته تا در نظر گرفتن آسایش و امنیت مسافران برای جابهجاییهای شهری باشد. طراحی خودروی مناسب برای ناوگان تاکسیرانی شهرها علاوه بر اینکه میتواند در ایجاد اشتیاق در شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی موثر عمل کند، همچنین میتواند موجب ارتقای شاخصهای حمل و نقل عمومی در شهرها شود.
پوران محمدی / گروه جامعه
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
جواد فروغی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگو با منوچهر آذری، بازیگر،گوینده،مجری وصداپیشه پیشکسوت رادیو و تلویزیون
فاطمه مجلل در گفتوگو با «جامجم»:
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین: