معاون شرکت راه آهن خبر داد:

کاهش 100 کیلومتری محور ریلی میانه - تبریز

فاز اول این طرح قرار بود تا آخر آذر به بهره برداری برسد

توقف ساخت بزرگراه تبریز ـ سهند به دلیل بی‌پولی

بزرگراه تبریز ـ سهند نزدیک‌ترین راه ارتباطی کلانشهر تبریز به شهر جدید سهند با وجود وعده‌های مسئولان استان، آذر امسال نیز به بهره‌برداری نمی‌رسد.
کد خبر: ۶۲۶۴۷۳
توقف ساخت بزرگراه تبریز ـ سهند به دلیل بی‌پولی

چندی پیش احمدعلیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی در جریان بازدید از این بزرگراه وعده داده بود حداقل یک فاز آن تا پایان آذر افتتاح شود، اما نه‌تنها این امر تحقق نیافت بلکه به گفته استاندار جدید برای ادامه عملیات اجرایی به مشارکت سرمایه‌گذاران نیاز داریم.

اروجعلی علیزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان، تحقق نیافتن این امر را نبود اعتبار ذکر کرد و گفت: طبق برنامه سعی داشتیم یک باند آن را تا پایان آذر امسال به بهره‌برداری برسانیم، اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز که رقمی معادل 50 میلیارد تومان بود، نتوانستیم به تعهد خود عمل کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: نبود اعتبار باعث شده بیش از 12 میلیارد تومان (حدود ده میلیارد تومان به پیمانکار قطعه اول و دو میلیارد تومان به پیمانکار قطعه دوم) بدهکار باشیم که در صورت پرداخت نکردن مطالبات پیمانکاران این مساله بر روند عملیات اجرایی طرح تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: به نظر می‌رسد تا زمانی که موفق به جذب سرمایه‌گذار مناسب نباشیم، این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

این مسئول اجرایی درباره آخرین وضع طرح اظهار کرد: قطعه اول که 15 کیلومتر طول دارد و از تبریز به سمت شهر جدید سهند در حال اجراست، حدود 44 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه دوم نیز با هفت کیلومتر حدود 70 درصد پیشرفت داشته است. برای تکمیل تمام طرح به اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان نیاز داریم.

علیزاده با بیان این‌که ساخت این دو قطعه را شرکت عمران شهر جدید سهند و اداره کل راه و شهرسازی استان به عهده دارد، افزود: باتوجه به این‌که بیشتر ساکنان شهر جدید سهند به نحوی اعم از کار، تحصیل و... با کلانشهر تبریز در ارتباط هستند بنابراین قسمتی از ترافیک جاده تبریز ـ آذرشهر مربوط به سفرهای بین شهری تبریز و سهند است و در این میان به دلیل ترافیک سنگین در برخی از ساعات روز بخصوص بین تبریز تا پلیس راه شاهد وقوع حوادث تلخ جاده‌ای هستیم.

وی ادامه داد: با احداث این بزرگراه این حجم ترافیک به جاده جدید منتقل شده و از ترافیک جاده تبریز ـ آذرشهر کاسته خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان به تاکید استاندار جدید استان برای مشارکت بخش خصوصی در این طرح اشاره کرد و گفت: باتوجه به مشکلاتی که در پیشبرد این طرح مشاهده شده، این بزرگراه با اعتبارات دولتی قابل اجرا نخواهد بود و واگذاری این طرح به بخش خصوصی برای جبران اعتبارات مورد نیاز ضروری است.

وی افزود: در این جلسه استاندار اولویت واگذاری این طرح را با سرمایه‌گذاران استان و سپس سرمایه‌گذاران خارج استان دانست. در شهر جدید سهند، 185 هزار نفر ساکن خواهند شد.

علیرضا منادی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این طرح گفت: طبق برنامه پیش‌بینی شده قرار بود این طرح اواخر سال 90 به اتمام برسد، ولی باتوجه به این‌که این طرح در ابتدا با عنوان آزادراه تصویب شده بود، بنابراین امر باعث شد در بودجه ردیفی به آن تعلق نگیرد و باید از محل فاینانس تامین شود که این امر تحقق نیافت و مدتی زمان سپری شد تا بحث آزادراه به بزرگراه تبدیل شود که اجرای طرح را به تعویق انداخت.

وی افزود: اکنون نیز با وجود اهمیت طرح، بودجه قابل توجهی به آن اختصاص نیافته و به منظور جبران کسری بودجه سعی داریم، در جریان جلساتی که با دکتر نوبخت معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کنیم رقمی معادل 15 میلیارد تومان جذب کرده و به بدنه طرح تزریق کنیم تا شاید مشکلی از مشکلات آن را حل کرده باشیم.

گفته می‌شود در صورت تامین اعتبار لازم و جذب 50‌میلیارد تومان، کل طرح حداقل تا پایان 94 به اتمام برسد.

شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید اطراف کلانشهر تبریز است که هم‌اکنون پذیرای ده‌ها هزار متقاضی مسکن مهر است و احداث بزرگراه تبریز ـ سهند باعث می‌شود هم ساکنان شهر جدید سهند برای رسیدن به تبریز مسیر 45‌دقیقه‌ای را مدت ده دقیقه طی کنند و هم از بار سنگین ترافیکی تبریز ـ آذرشهر کاسته شود.

سعیده دلال علیپور - جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
فكر میكنم از بی توجهی وكم كاری مسئولین است كه این طرح مهم تاكنون باتمام نرسیده است چرا درتهران برای طرحهای برزگ با هزینه های هنگفت بودجه اختصاص میدند ولی برای اینجا كسر بودجه دارند بخدا این ظلمه
اكبردانایی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
۰
۰
اكثر مردم بخاطراین اتوبان، دربه در مانده اند مسئولین به این پروژه باید توجه و همت بیشتری نشان دهند تا به قول اقا همد لی از همزبانی بهتر است

نیازمندی ها