سیف: افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به ​صفر رسید

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین آمارها درباره روند قیمت کالاهای مختلف، از صفر شدن نرخ افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۲۶۳۷۶

ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق آمار بانک مرکزی، هم‌اکنون نرخ افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها صفر درصد، پوشاک و کفش 2.7 درصد و حمل‌و‌نقل 1.7 درصد است که بیشترین رقم افزایش را پوشاک و کفش با روند 2.7 درصدی به خود اختصاص داده است.وی اظهار کرد: متوسط برخی از‌ آمارهای مربوط به بهای کالاهای مصرفی خانوارها 0.8 درصد افزایش را هم نشان می‌داد که این امر در مورد خوراکی‌ها کاملا صفر درصد است.وی افزود: بانک مرکزی سیستم بسیار دقیقی برای تعیین نرخ تورم دارد و این کار براساس سبد مصرفی خانوار که هر کدامشان دارای وزن خاصی است، تعیین می‌شود.

سیف با اشاره به این‌که تمام تلاش دولت یازدهــــم ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است، گفت: در این شرایط هم‌‌اکنون تورم نقطه به نقطه در آبان ماه به 31.9 درصد رسیده که این رقم در خرداد ماه امسال نزدیک به 45 درصد بوده است.

وی درباره‌ وضع بازار ارز نیز افزود: مدل‌های متعددی در رابطه با برآورد قیمت ارز وجود دارد که بر اساس این مدل‌ها نرخ ارز از 2800 تومان تا 4500 تومان وجود دارد، اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از این مدل‌ها تعیین‌کننده قیمت واقعی نرخ ارز نیست؛ چرا که نرخ ارز کاملا بر اساس عرضه و تقاضا، ذهنیت مردم و جامعه تعیین می‌شود، بنابراین بانک مرکزی هم باید بر اساس این مدل‌ها به تنظیم بازار ارز اقدام کند.سیف تصریح کرد: در شرایط کنونی وجود تورم 40 درصدی به هیچ عنوان مناسب اقتصاد کشور نیست. به همین دلیل با ورود دولت جدید نظم و انضباط در سیاست‌های پولی به مرحله اجرا گذاشته شد و یکی از این موارد تفکیک سیاست پولی از مالی است و بر این اساس دولت دیگر دست در جیب نظام بانکی نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها