از این پس هزینه حمل و شرایط ترخیص خودرو روی بدنه جرثقیل‌ها درج می‌شود تا رانندگان هزینه اضافی نپردازند

ساماندهی فعالیت جرثقیل‌های حمل خودرو

هیچ‌کس مسئولیت اتفاق پیش آمده را نمی‌پذیرد. راننده جرثقیل و مسئول پارکینگ هر کدام تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند، سرانجام این مردم هستند که باید علاوه بر هزینه حمل خودرو، توقف چندروزه در پارکینگ، هزینه ترخیص و تمام خسارت‌های وارد شده به خودرو از هنگام حمل با جرثقیل تا توقف در پارکینگ را بپذیرند.
کد خبر: ۶۲۵۹۲۶

حتی شهروندانی که به دلیل تصادف یا نقص فنی خودرویشان وسط بزرگراه یا خیابانی سرگردان شده‌اند و برای خلاصی از این وضع، دست به دامان یکی از آن جرثقیل‌های خصوصی حمل خودرو شده‌اند، این شرایط را تجربه کرده‌اند.

ماجرای انتقال خودروها به پارکینگ از زمانی که خودرو با یکی از این جرثقیل‌ها کشیده می‌شود تا وقتی قرار است از پارکینگ ترخیص شود، آنقدر پیچیده شده که رشته این کلاف از دست مسئولان پلیس خارج شده تا جایی که پلیس تصمیم گرفته است طرح ساماندهی جرثقیل‌ها و پارکینگ‌ها را در پایتخت به اجرا بگذارد.

براساس این طرح، فعالیت همه جرثقیل‌های خودروبر بجز جرثقیل‌های ساماندهی شده از سوی شرکت‌های مورد تائید پلیس از روز گذشته ممنوع شده است.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران، جرثقیل‌های خودروبر در پایتخت شامل سبک و سنگین و نیسان وانت که در بزرگراه‌ها و معابر نسبت به انتقال خودروها اقدام می‌کنند، از این پس باید طبق دستورالعمل جدید و صرفا در قالب شرکت‌های مورد تائید پلیس راهور تهران و با آرم و علائم این شرکت‌ها ساماندهی شوند و در غیر این صورت ماموران پلیس نسبت به توقیف جرثقیل‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند.

نرخ سرگردنه جرثقیل حمل خودرو

هیچ قانون مشخصی در کار نیست؛ نرخ مشخصی هم وجود ندارد؛ این را خیلی از مالکان خودروهایی می‌گویند که به دلیل نقص فنی یا تصادف خودرویشان با جرثقیل تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه یا پارکینگ حمل شده است و نقره‌داغ شده‌اند.

شهروندی که همین چندی پیش این شرایط را تجربه کرده تعریف می‌کند برای جابه‌جایی یک خودرو تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه که کمتر از ده دقیقه زمان برده است، مجبور شده 50 هزارتومان به یکی از این جرثقیل‌ها پرداخت کند.

البته او فکر می‌کند اگر مالک خودرو خانم باشد، در گرفتن مبالغ عجیب و غریب بی‌تاثیر نیست، چون از ناآگاهی و دستپاچگی وی سوءاستفاده کرده و هر مبلغی که بخواهند مطالبه می‌کنند، چون می‌دانند وی چاره‌ای جز قبول کردن ندارد.

ماجرای تخلفات برخی جرثقیل‌های حمل خودرو به گوش رئیس پلیس راهور تهران نیز رسیده است، به طوری که سردار رحیمی می‌گوید برخی از این جرثقیل‌ها با نصب چراغ‌های گردان غیراستاندارد و با تغییرات در شاسی و بدنه خودرو فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، متاسفانه برخی از این خودروها نسبت به دریافت وجوه اضافه از رانندگان اقدام می‌کردند و حتی مسائل اخلاقی نیز داشتند که خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته از این پس همه آنها باید با رعایت موازین جدید ساماندهی شده فعالیت کنند. با توجه به شکایت‌های مردمی و درخواست‌های صورت گرفته مبنی بر تخلفات جرثقیل‌های خودروبر بویژه در بزرگراه‌های تهران و تخلفات تعدادی از پارکینگ‌دارها و اخذ وجوه اضافی از شهروندانی که خودروهای آنها توقیف می‌شود، پلیس راهور تهران به طور ویژه ساماندهی این بخش‌ها را در دستور کار قرار داد.

تخلفات ریز و درشت پارکینگ‌داران

یکی از موارد نارضایتی شهروندانی که خودروی‌شان هنگام انتقال یا در مدت توقف در پارکینگ آسیب دیده، این است که پس از مشاهده موارد آسیب‌دیدگی خودرو چون نمی‌توانند این اتفاق را ثابت کنند؛ چاره‌ای ندارند جز این‌که بدون دریافت هیچ‌گونه خسارتی از حق قانونی خود بگذرند؛ در حالی که دریافت خسارت حق قانونی مالک خودرو و جبران آن وظیفه پارکینگ‌داران یا صاحبان جرثقیل است.

حتی گاه دیده شده در مدتی که خودرو به هر دلیل در پارکینگ متوقف بوده است مالک پارکینگ یا افراد دیگری که به واسطه آشنایی با مالک پارکینگ به این محل رفت و آمد داشته‌اند، خودرو را از داخل پارکینگ برای استفاده شخصی حرکت داده‌اند.

جالب این‌که مالک خودرو وقتی متوجه ماجرا شده که قبض جریمه‌ای در تاریخ مورد نظر برایش نوشته شده است در حالی که مالک خودرو اطمینان داشته در آن تاریخ خودرو در پارکینگ متوقف بوده است.

رئیس پلیس راهور تهران این موضوع را تائید کرده و از تخلفات دیگر برخی پارکینگ‌داران متخلف پرده برداشته و می‌گوید: تیم‌های بازرسی پلیس راهور تهران با هماهنگی مراجع قضایی موفق شده‌اند 70 پارکینگ پایتخت را که مالکان آنها اقدام به تخلفات مختلفی از جمله فروختن موتورها و لوازم خودروهای توقیفی مردم می‌کردند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کنند.

اکنون 37 پارکینگ که ضوابط 13 گانه پلیس راهور تهران را رعایت کرده و به سامانه نرم‌افزاری آنلاین متصل شده‌اند، مورد ساماندهی قرار گرفته‌اند.

سردار رحیمی درباره نحوه عملکرد پارکینگ‌ها پس از اجرای طرح ساماندهی توضیح می‌دهد: بر اساس سامانه طراحی شده، خودرو به محض ورود به پارکینگ اطلاعاتش در سیستم نرم‌‌افزاری ثبت شده و در صورت سرقتی بودن بسرعت مشخص می‌شود، همچنین برای مالک آن نیز پیامکی ارسال و محل توقف خودرو به مالک اعلام می‌شود.

همچنین با راه‌اندازی این سامانه به محض ورود از چهار طرف خودرو تصویربرداری می‌شود تا در صورت وارد آمدن هرگونه خسارت در زمان ترخیص، پارکینگ‌دار در این باره پاسخگو باشد.

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به این‌که کنترل و نظارت بر پارکینگ‌های تحت پوشش تشدید شده است، می‌گوید: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته خروج خودروهای توقیفی از پارکینگ علاوه بر برگه‌های کاغذی، باید حتما از طریق سیستمی نیز ثبت شود که این امر می‌تواند از بسیاری از تخلفات جلوگیری کند.

دریافت پول هنگام ترخیص، ممنوع

اکنون برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده، هزینه نگهداری خودرو در پارکینگ‌ها برابر تعرفه‌های تعیین شده در ستادهای ترخیص اخذ می‌شود و مالکان خودروها نباید هیچ‌گونه وجه اضافی را به پارکینگ‌دارها برای ترخیص خودروهای خود بپردازند، اما با این حال گزارش‌های رسیده از شهروندان گویای این است که برخی پارکینگ‌داران متخلف هنگام ترخیص خودرو از مالک خودرو پول می‌خواهند که این موضوع گاه موجب تنش میان شهروندان و پارکینگ‌داران می‌شود.

برخی از این پارکینگ‌ها نیز مبالغ بسیار کلان از مالکان خودروهای توقیفی درخواست می‌کردند به عنوان نمونه شهروندی می‌گوید یکی از این پارکینگ‌ها برای یک خودرو پرادو در یک شب توقیف 40 هزار تومان پول گرفته است.

در طرح جدید پلیس تلاش می‌کند دریافت پول را از چرخه پارکینگ‌ها حذف کند، دلیل این تصمیم نیز به گفته سردار رحیمی، شکایت‌های زیادی بوده که از سوی شهروندان در این زمینه مطرح شده است مبنی بر این‌که مبالغ خارج از عرف برای خودروها دریافت می‌شده که با اقدام نیروی انتظامی این مبالغ حذف شدند و درباره نرخ پارکینگ‌ها یکسان‌سازی انجام می‌شود.

به گفته رحیمی، در صورتی که مالکان خودروها یا موتورسیکلت‌های توقیفی در مهلت تعیین شده برای ترخیص خودرو یا موتورسیکلت خود مراجعه نکنند نسبت به ارسال پیامک‌های دوره‌ای برای آنها اقدام می‌شود.

شهروندان، تخلفات را گزارش دهند

هرچند پلیس با جدیت پیگیر تخلفات جرثقیل‌های حمل خودرو و عملکرد پارکینگ‌داران است، اما با این حال باز هم این شهروندان هستند که می‌توانند پلیس را در شناسایی و برخورد با متخلفان یاری دهند. به این ترتیب هم پلیس راحت‌تر با تخلفات برخورد می‌کند هم شهروندان در این زمینه متضرر نمی‌شوند.

شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف پارکینگ‌داران و جرثقیل‌های حمل خودروها را از طریق شماره تلفن 110 و یا 197 با پلیس در میان بگذارند.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها