گروه‌های افراطی در واشنگتن هنوز برای شکست توافق ژنو تلاش می‌کنند

سنا عقب نشست، تعویق تحریم‌های تازه علیه ایران

هرچند دستیابی به توافق ژنو پس از سه دور مذاکرات نفسگیر هسته‌ای میان ایران و 1+5، امیدها را برای حل و فصل گام به گام پرونده هسته‌ای کشورمان دوچندان کرده، اما هنوز تلاش‌های برخی لابی‌های جنگ‌طلب بر این توافق سایه افکنده و احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، ممکن است به گفته محمدجواد ظریف به مرگ توافق ژنو منجر شود.
کد خبر: ۶۲۵۱۵۶

به گزارش جام‌جم، هرچند تلاش‌های دولت باراک اوباما دیروز به صرف‌نظر کردن سنای آمریکا از تصویب تحریم‌های تازه انجامید، اما اکنون زمزمه‌های از فشارهایی تازه به‌گوش می‌رسد که ممکن است بر پایه ادعاهای حقوق بشری و نه هسته‌ای، اعمال شود. جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته از کنگره خواست که تحریم علیه ایران را در زمان فعلی به‌تعویق‌بیندازد.

به گزارش انتخاب و به نقل از الجزیره آمریکا، وی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: به اعتقاد من تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، زیرا مسئولان ایرانی می‌دانند در آن صورت شاهد یک رقابت هسته‌ای در کل منطقه خواهند بود، به همین دلیل به این سمت حرکت نمی‌کنند. وی در ادامه نسبت به آزمایش جدیت ایران در شش ماه آینده برای توافق‌دائم تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان این‌که اکنون بهترین شانس ممکن را برای آزمودن ایران بدون این‌که چیزی از دست بدهیم داریم، گفت: نمی‌گویم هرگز تحریم نکنید، اما اگر مذاکرات جواب نداد و ما برگشتیم، از شما درخواست تحریم بیشتر را می‌کنیم، من فقط می‌گویم الان نه.

وی افزود: دنیا با دو راهی مواجه شده، یک راه به توافق در مورد برنامه هسته‌ای منتهی می‌شود و دیگری به درگیری. اگر تحریم‌های جدید تصویب شود، شرکای واشنگتن در 1+5 عصبانی می‌شوند و این نیز به ایران بهانه‌ای برای تخطی از توافق را می‌دهد. او همچنین با لحنی تهدیدآمیز گفت: اگر ایران هر بخشی از این توافق‌نامه را نقض کند، همه پیشرفت‌ها متوقف می‌شود و آمریکا می‌تواند به‌صورت نظامی پاسخ دهد.

به دنبال این اظهارات و رایزنی‌های فشرده کاخ سفید، در حالی که سنا برای تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران آماده می‌شد، رئیس کمیته بانکداری سنا اعلام کرد اکنون از این طرح حمایت نمی‌کند.

به گزارش فارس و به نقل از رویترز، تیم جانسون رئیس دموکرات کمیته بانکداری سنا آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور و جان کری دلیل محکمی برای توقف اقدام کنگره درباره تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح کردند، بنابراین من تمایل دارم از درخواست آنها حمایت کنم و اقدام کمیته بانکداری در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران را اکنون به تعویق اندازم.

این اقدام کمیته بانکداری آمریکا در شرایطی صورت گرفته است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در مصاحبه‌ با مجله آمریکایی تایم، نسبت به تبعات اقدام نمایندگان کنگره آمریکا در‌جهت افزایش تحریم‌های ایران هشدار داده و گفته بود تصویب چنین طرحی به لغو تمام توافق‌های حاصله در ژنو منجر می‌شود.

با این همه، عقب‌نشینی سنا از موضع خود در قبال وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان باعث نشده تا گروه‌های تندرو در واشنگتن از تلاش برای به شکست کشاندن توافق ژنو ناامید شوند. در همین حال به گفته افراد مطلعی که روزنامه نیویورک تایمز به اظهاراتشان استناد کرده، قرار است دولت آمریکا این هفته یک لیست سیاه از نام ایرانیانی که به ادعای این روزنامه به نقض حقوق بشر و اعمال تروریستی متهم هستند، تهیه کند. این افراد ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران ندارند. نیویورک‌تایمز نوشته است: هدف از این کار این است که به کنگره نشان دهد قصد ندارد در زمان مذاکرات با ایران، در زمینه موارد نقض حقوق بشر یا اقدامات تروریستی از فشارها بر این کشور بکاهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها