کودکان بیشتر مبتلایان در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهند

80 درصد مبتلایان به سالک، روستایی هستند

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، 80 درصد مبتلایان به سالک در کشور را مربوط به جمعیت روستایی دانست و گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی به دلیل هم‌مرز بودن با کشورهای همسایه، در معرض خطر بوده و مردم استان کرمان به دلیل مهاجرپذیری در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
کد خبر: ۶۲۴۱۶۴

به گزارش مهر، محمدرضا شیرزادی در سومین نشست منطقه‌ای درباره بیماری سالک در رفسنجان افزود: سالک از سال 81 در ایران شیوع پیدا کرد و در بسیاری از نقاط کشور ازجمله شمال غربی و شمال شرقی، جنوبی و مرکزی مشاهده شده است.

وی با بیان این که لازم است کارشناسان در استان‌ها پیوسته از محیط‌های روستایی بازدید کرده و درباره انتقال این بیماری تذکر لازم را به مردم بدهند، زیرا 80 درصد مبتلایان به سالک در روستاها هستند، تصریح کرد: بیشتر مبتلایان در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، کودکان هستند و در کودکان علائم بالینی مشاهده نمی‌شود، اما مهم‌ترین عامل تشخیص این بیماری در کودکان سوءتغذیه است.

این مسئول با بیان آن که اقدامات پیشگیرانه سالک در ایران از سال 85 آغاز شده است، خاطرنشان کرد: موش‌های صحرایی، مخزن ویروس این بیماری هستند و این ویروس از طریق پشه‌های خاکی از موش‌های صحرایی به حیوان و انسان انتقال پیدا می‌کند.

 

20 درصد؛ افغان‌ها

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: در سه سال گذشته 305 مبتلا به این بیماری در منطقه جوادیه نوق رفسنجان مشاهده شده که این بیماری از یزد و به دلیل مجاورت با این استان به رفسنجان انتقال و شیوع پیدا کرده است.

سیدمحسن نژادقادری با بیان این که با بررسی از این مبتلایان مشخص شد 20 درصد از مبتلایان افاغنه هستند، افزود: اوج انتشار این بیماری بیشتر در ماه‌های مهر و آبان همزمان با برداشت پسته و همچنین اسفند است.

به گفته این مسئول، اقدامات پیشگیرانه در این ‌باره در منطقه نوق، اطلاع رسانی، جونده‌کشی و آموزش موارد پیشگیرانه به مردم بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها