19 فیلمی که امسال در رشته اسکار بهترین انیمیشن سال رقابت می‌کنند، در ژانرهای متنوعی ساخته شده‌اند

نقاشی‌های متحرک به‌دنبال مجسمه طلایی

امسال 19 فیلم انیمیشنی از آمریکا و دیگر کشورهای جهان در رقابت اسکار بهترین فیلم انیمیشن سال شرکت دارند. آکادمی اسکار با اعلام نام این فیلم‌ها برای هشتاد و ششمین دوره مراسم اسکار گفته است مثل هر سال فقط پنج فیلم به مرحله نهایی رقابت‌ها راه خواهد یافت.
کد خبر: ۶۲۲۸۸۷
نقاشی‌های متحرک به‌دنبال مجسمه طلایی
اسامی فیلم‌های نامزد شده در این رشته مهم اسکاری در حالی اعلام شده که چند فیلم هنوز روی پرده سینماها نرفته و تماشاگران سینما موفق به تماشای آنها نشده‌اند. به همین دلیل، منتقدان سینمایی هنوز نقدهای خود را روی این فیلم‌ها ننوشته و به دست نشریات و سایت‌های اینترنتی سینمایی نداده‌اند. از همین رو، قضاوت و داوری درباره این چند فیلم کمی مشکل است و نمی‌توان با قاطعیت درباره ارزش‌های احتمالی هنری و انتقادی‌شان صحبت کرد. اهل فن می‌گویند اگرچه در بین آثار به نمایش درآمده چند کار مهم و پرسر و صدا دیده می‌شود، اما احتمال زیادی وجود دارد که بین آثار به نمایش درنیامده هم فیلم‌های خوب و قابل ذکری پیدا کرد، اما مسئولان آکادمی اسکار گفته‌اند تمام فیلم‌ها را بدون توجه به زمان اکران عمومی‌شان و نقدهای مثبت و منفی که روی آنها نوشته شده، مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد. به گفته آنها، عدالت به صورت کامل درباره تمام فیلم‌ها رعایت خواهد شد و حقی از هیچ اثری ضایع نخواهد شد.

از زمانی که آکادمی اسکار بخش فیلم‌های انیمیشنی را به بخش‌های اصلی خود اضافه کرد، یک قانون کلی درباره این بخش وجود داشته و در تمام این سال‌ها رعایت شده است. هر سال و در فاصله زمانی که آکادمی اسکار برای نمایش عمومی محصولات سینمایی درنظر گرفته ـ که این نمایش عمومی راه را برای شرکت فیلم‌ها در دور رقابت‌های اسکار هموار می‌کند ـ باید حداقل هشت محصول انیمیشنی روی پرده سینماها برود تا بخش رقابتی اسکار بهترین فیلم انیمیشن فعال شود. فقط در این حالت است که آکادمی اسکار در این رشته به اعلام اسامی نامزدها می‌پردازد و پنج فیلم انیمیشنی برای دریافت جایزه اسکار با هم رقابت می‌کنند.

از حدود 15 سال قبل که بخش اسکار بهترین فیلم انیمیشن به بقیه بخش‌های این مراسم اضافه شده، با گذشت هر سال تعداد فیلم‌های کارتونی افزایش یافته است. با تلاش کمپانی‌های مختلف فیلمسازی ـ و در راس آنها دو کمپانی والت‌دیزنی و دریم‌ورکز ـ هر سال که می‌گذرد تعداد بیشتری فیلم انیمیشنی تولید و روانه اکران عمومی سینماهای آمریکای شمالی می‌شود.

محصولات انیمیشنی در حالی در بخش بهترین فیلم انیمیشنی سال رقابت می‌کنند که این فیلم‌ها اجازه و امکان شرکت در بقیه بخش‌های رقابتی اسکار را نیز دارند. به این ترتیب، هر فیلم انیمیشنی در صورت جلب نظر اعضای آکادمی و بالا بودن کیفیت ساخت می‌تواند حتی در رشته‌هایی مثل بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه ـ که جزو رشته‌های اصلی مراسم اسکار است ـ‌ نامزد دریافت جایزه شود.

فیلم‌های انیمیشنی سال‌های گذشته در بسیاری از رشته‌های فنی (مثل تدوین و صداگذاری)‌ نامزد شده است و اعضای آکادمی در بسیاری موارد جایزه بهترین ترانه سال را به فیلم‌های انیمیشنی داده‌اند. به همین دلیل است که تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان فیلم‌های انیمیشنی همیشه در تلاش هستند با بهره‌گیری از بهترین و مستعدترین فعالان صنعت سینما، آثاری را ارائه دهند که امکان و احتمال نامزدی در رشته‌های اصلی و مختلف اسکار را پیدا و در صورت امکان، آنها را دریافت کنند.

19 فیلمی که امسال رقیب یکدیگر در رشته اسکار بهترین انیمیشن سال شده‌اند، در ژانرها و حال و هواهای متفاوت و متنوعی ساخته شده‌اند. منتقدان سینمایی با عنایت به این نکته، آن را یکی از امتیازات و بخش‌های مثبت رقابت‌‌ها ارزیابی می‌کنند. به باور آنها، این موضوع کار هیات انتخاب آکادمی اسکار برای انتخاب پنج فیلم اصلی نامزدشده در رقابت‌های نهایی جوایز اسکار را سخت می‌کند، اما یک اتفاق نظر عمومی مثبت در ارتباط با «من نفرت‌انگیز 2» در بین منتقدان، تماشاگران (و احتمالا اعضای آکادمی اسکار)‌ وجود دارد. پس از نمایش عمومی این کمدی درام خانوادگی و ماجراجویانه، بسیاری از اهل نظر و تحلیلگران سینمایی از کیفیت بالای آن یاد کردند و گفتند این فیلم، تمام شرایط لازم را برای دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن امسال دارد. به گفته‌ آنها، این فیلم یک سر و گردن بالاتر از تمام انیمیشن‌هایی است که از ابتدای سال جاری میلادی تا به حال روی پرده سینماها رفته است. استقبال تماشاگران سینما در آمریکای شمالی از این انیمیشن در اواسط فصل تابستان، فروش 366 میلیون دلاری را برای آن به ارمغان آورد. فروش بین‌المللی فیلم، خیلی بیشتر از این رقم بود. این میزان استقبال حکایت از محبوبیت بالای آن در بین دوستداران سینما دارد و این امتیاز و نکته بسیار مثبت و مهمی برای اعضای آکادمی اسکار در انتخاب‌هایشان است. من نفرت‌انگیز 2 با رقم بسیار بالای فروش خود نه‌تنها لقب پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی سال 2013 صنعت سینما را گرفته، بلکه پس از «مرد آهنی 3» 409 میلیون دلاری (در آمریکای شمالی)‌ دومین فیلم پرفروش جدول گیشه نمایش سینماهای این منطقه تا به امروز است.

در بین انیمیشن‌هایی که هنوز روی پرده سینماها نرفته‌، فقط قسمت دوم کمدی ماجراجویانه و جاده‌‌ای «ریو» است که احتمال دارد با فروش بالا و سروصدای زیادی اکران عمومی شود، اما تهیه‌کنندگان فیلم گفته‌اند آن را سال 2014 اکران عمومی خواهند کرد و نه سال 2013. تا قبل از این گفته شده بود این ساخته کارلوس سالدونا برای اوایل فصل زمستان به نمایش عمومی در خواهد آمد، اما ظاهرا موفقیت کلان من نفرت‌انگیز 2 (و نگرانی از رقابت سخت با این فیلم) سازندگان ریو 2 را به این نتیجه رساند که آن را امسال وارد رقابت‌های اسکاری نکنند تا سال آینده شانس بیشتری برای ربودن جایزه اسکار داشته باشد، اما تهیه‌کنندگان ریو 2 می‌گویند دلیل اصلی اکران عمومی نشدن فیلمشان در سال جاری این است که انیمیشن دیگری با نام مشابه روی پرده رفته و آنها نمی‌خواهند این دو فیلم با یکدیگر اشتباه گرفته شود. «ریو: قصه خشم و عشق 2096» محصول برزیل است و حال و هوایی اکشن و تاریخی دارد.

«آپوستولو» محصول اسپانیا هم زبانی اسپانیایی دارد. «نامه‌ای به مومو» هم از کشور ژاپن در رقابت‌ها حضور دارد و هیرویوکی اوکیورا کارگردان آن است. ژاپن صنعت قوی انیمیشن‌سازی دارد و معمولا هر سال فیلمی در رقابت‌های اسکاری بخش بهترین انیمیشن دارد.

«افسانه ساریلا» هم محصول کاناداست و در بخش انگلیسی‌زبان این کشور دوزبانه ساخته شده است. به همین دلیل، زبان فیلم انگلیسی است نه فرانسوی، اما «خوبنا» محصول آفریقای جنوبی، زبان انگلیسی دارد. کره جنوبی هم با «تقلبی» (سایبی) در رقابت‌های انیمیشنی اسکار شرکت دارد. «ارنست وسلستین» هم محصول فرانسه است. این انیمیشن نمایش موفقیت‌آمیزی در سینماهای کشور سازنده داشته است. «پوئلا ماگی مادوکا» دومین فیلم ژاپنی انیمیشنی فهرست 19 فیلم نامزد اسکار رشته انیمیشن به حساب می‌آید. این محصولات خارجی و غیرآمریکایی، رقیب ده فیلم انیمیشنی آمریکایی سال جاری میلادی است.

«توربو»، «هواپیماها»، «یخزده»، «حماسه»، «خانواده کرودها» و «ابری پر از غذا2» بخشی از فیلم‌های آمریکایی این فهرست است.

«اسمورف‌ها 2» هم با وجود زنده/ انیمیشن بودن یک محصول انیمیشنی ارزیابی شده و در فهرست اسکاری انیمیشنی امسال حضور دارد.

«دانشگاه لولوها» (قسمت دوم «شرکت لولوها») آخرین فیلم این فهرست است. با وجود موفقیت کلان مالی و انتقادی قسمت اول، دومین قسمت این انیمیشن پرسر و صدا و محبوب نتوانست موفقیت نسخه اصلی خود را تکرار کند. تا قبل از نمایش عمومی دانشگاه لولوها تحلیل‌ها حکایت از موفقیت انتقادی و اسکاری آن می‌کرد ولی نقدهایی که پس از اکران عمومی آن نوشته شد، حکایت از آن می‌کرد که منتقدان چندان آن را نپسندیده‌اند و امکان موفقیت اسکاری آن کم است.

اسامی نامزدهای رشته‌های مختلف اسکار، شانزدهم ژانویه 2014 (26 دی) طی یک برنامه رسمی تلویزیونی اعلام می‌شود. هشتاد و ششمین دوره مراسم اسکار، دوم مارس (11 اسفند) همین سال در دالبی تئاتر (و نه کداک تئاتر) در مرکز هالیوود برپا می‌شود. این مراسم به صورت زنده پخش تلویزیونی دارد و بجز آمریکا در 225 کشور دیگر جهان هم پخش خواهد شد. انیمیشن کامپیوتری «شجاع» محصول کمپانی والت دیزنی، جایزه اسکار بهترین انیمیشن مراسم هفتاد و پنجمین دوره مراسم اسکار را دریافت کرد.

اسکرین اینترنشنال/ مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها