خرس سیاه در چنگ انقراض

جمعیت خرس یقه‌دار ایرانی که نماد قدرت طبیعت محسوب‌می‌شود، طی سال‌های اخیر و به دلایلی همچون خشکسالی و تعرضات انسانی، بشدت کاهش یافته، به گونه‌ای که احتمال انقراض این‌گونه منحصربه‌فرد را افزایش داده است. یک جانورشناس با بیان این که این حیوان به دلیل خطرات زیادی که آن را تهدید می‌کند، شرایط حفاظتی مناسبی ندارد، گفت: این حیوان جزو حیوانان در معرض انقراض است و در فهرست سرخ قرار دارد.
کد خبر: ۶۲۱۷۳۲

اسماعیل اعتماد افزود: به نظر می‌رسد در مجموع 50هزار قلاده از خرس سیاه در دنیا وجود دارد که البته بخش قابل‌توجهی از آنها در آسیای دور هستند، اما باید به این امر اشاره کرد که خرسی که در ایران زندگی می‌کند، گونه‌ای خرس سیاه آسیایی و تعداد آنها بسیار اندک است و این گونه بشدت در معرض انقراض است، زیرا بسیاری از زیستگاه‌های این حیوان بخصوص در جنوب کرمان به باغ و مزرعه تبدیل شده است.

اعتماد در عین حال از پیشنهاد دادن منطقه دهبکری، بحر آسمان و دلفارد به عنوان مناسب‌ترین منطقه زندگی این حیوان به عنوان منطقه حفاظت شده خبر داد و گفت: یکی از دلایل کشته شدن این حیوان از سوی مردم محلی، اعتقاداتی درباره دارویی بودن بخش‌هایی از بدن این حیوان بویژه کیسه صفرای خرس است که در کشورهای شرق آسیا بسیار با ارزش است و گفته می‌شود در درمان کبد موثر است.

وی با بیان این که این عقیده فقط یک خرافات است، ولی با وجود این کیسه صفرای خرس در برخی کشورهای آسیای‌دور 18 هزار دلار به فروش می‌رود، افزود: همین مساله موجب صید زنده و فروش این حیوان می‌شود، به طوری که در رویدادی دردناک، خرس در قفسی زندانی و سوندی به کیسه صفرای حیوان متصل و صفرای آن جمع‌آوری می‌شود که بسیار دردناک است و در نهایت به مرگ خرس منجر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها