می‌گویند درمان ناباروری با احتمالات آمیخته است؛ یعنی احتمال دارد زوج نابارور، میلیون‌ها تومان خرج درمان نازایی کند، ولی نتواند در همان مرحله اول بچه‌دار شود. حالا همین احتمال شکست را با گرانقیمت بودن بسیاری از داروهای ناباروری که جمع بزنید، متوجه می‌شوید که چرا بسیاری از زوج‌های نابارور ایرانی، از ادامه روند درمان نامید می‌شوند و عطای پدر و مادر شدن را به لقایش می‌بخشند.
کد خبر: ۶۲۱۴۵۴

بر اساس آمار پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی، در هر بار درمان ناباروری تنها 30 درصد احتمال موفقیت وجود دارد و این در حالی است که متوسط هزینه دارو و درمان هر دوره درمان ناباروری در کشور، دست‌کم پنج میلیون تومان برآورد می‌شود.

با توجه به این که ‌ بسیاری از زوج‌ها نیاز دارند که مراحل درمان ناباروری را طی چند مرحله ادامه بدهند تا به نتیجه مطلوب برسند، در نتیجه می‌بینیم که متوسط هزینه برای چند دوره درمان، خارج از توانایی مالی یک خانواده متوسط می‌شود و همین عامل هم موجب شده است که درمان ناباروری در غیاب حمایت‌های گسترده بیمه‌های درمانی، به درمانی لوکس و خارج از توان زوج‌های جوان تبدل شود.اما روز گذشته، رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد که تا پایان هفته، حدود ده داروی گرانقیمت درمان نازایی تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرد.

دیناروند از نام بردن فهرست این داروهای گرانقیمت خودداری و تاکید می‌کند: اکنون در حال رایزنی با بیمه و وزارت تعاون ، کار​ و رفاه اجتماعی هستیم و به دلیل این‌که احتمال دارد تا پایان همین هفته، فهرست این ده داروی تحت پوشش بیمه، کم یا زیاد شود، نمی‌توانیم فهرست این داروها را اعلام کنیم.البته این مقام مسئول ابراز امیدواری می‌کند که در هفته آینده، مردم قادر خواهند بود این داروهای گرانقیمت را از داروخانه‌ها دریافت کنند و قرار است هزینه تهیه این داروها به نسبت زمان فعلی، دست‌کم50 درصد کاهش قیمت داشته باشد.

وزیر بهداشت ضمن تائید خبر کاهش 50 درصدی قیمت داروهای گرانقیمت ناباروری، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: می‌خواهیم که این کاهش قیمت داروهای ناباروری، محدود به یک تا سه ماه نبوده و برای سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

هزینه داروهای درمان ناباروری کاملا به مرحله درمان بیمار ارتباط دارد؛ یعنی بیمارانی که در مرحله اول درمان قرار دارند، از داروهای تولید داخل استفاده می‌کنند که ارزان‌قیمت است.

دکتر صفیه عشوری‌مقدم، متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت‌وگو با جام‌جم به رده دوم داروهای گرانقیمت درمان ناباروری اشاره می‌کند و می‌گوید: عمده داروهای گرانقیمت درمان ناباروری در زمره خانواده داروهای اچ ام جی (HMG) قرار می‌گیرد که با نام‌های تجاری مختلف به بازار عرضه می‌شود.

به گفته این متخصص، این آمپول‌های گرانقیمت برای تحریک تخمک‌گذاری در زنان نابارور استفاده می‌شود، ولی این داروها، تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار ندارند.این داروها برای درمان‌های پیشرفته ناباروری استفاده می‌شود که داروهایی با نام تجاری مریونال، فوستیمون، گونال اف، منوپور، منوگون و هومگون در خانواده داروهای اچ ام جی به شمار می‌آیند.

قیمت این آمپول‌های گرانقیمت ناباروری بین 15 هزار تا 80 هزار تومان در بازار متغیر است و البته گاهی بیمار مجبور است که بیش از 70 بار از این آمپول‌ها استفاده کند که همین موضوع، هزینه درمان کامل ناباروری را بسیار افزایش می‌دهد.

به هر حال با توجه به این‌که 12 درصد از زوج‌های کشور با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند و در تحقیقات متعدد نیز ناباروری به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل طلاق در بین زوج‌ها معرفی می‌شود، انتظار می‌رود که با تحت پوشش قرار گرفتن این داروهای گرانقیمت از سوی بیمه‌های درمانی، آمار زوج‌های نابارور و همچنین آمار طلاق در کشور با کاهش محسوسی روبه‌رو شود.

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها