معاون سازمان گردشگری معتقد است آمار 3.5 میلیونی ورود گردشگران خارجی خام است

ساز و کار تازه برای تحلیل آمار گردشگران

آمارهای واقعی یا خیالی؟ مسئولان سازمان گردشگری در حالی از آمار میلیونی ورود گردشگر خارجی به کشور طی امسال ابراز امیدواری می‌کنند که بسیاری از فعالان حوزه گردشگری از رئیس انجمن تورگردانان گرفته تا رئیس جامعه هتلداران و برخی از کارشناسان عرصه گردشگری این آمارها را قبول ندارند؛ آنها می‌گویند هر خارجی را که از راه مرزها وارد کشور می‌شود، نمی‌توان گردشگر نامید.
کد خبر: ۶۲۱۴۰۱

هر چند مسئولان سازمان گردشگری (در دولت دهم و یازدهم) همواره بر مستند بودن آمارهایشان پافشاری کرده‌اند، اما گفته‌های روز گذشته معاون سازمان گردشگری مهر تائیدی بود بر این ادعا که آمارهای ارائه شده درباره گردشگران ورودی به کشور چندان واقعی نیست.

به گزارش جام‌جم، مرتضی رحمانی‌موحد، معاون جدید سازمان گردشگری کشور که یک ماه است سکان معاونت گردشگری را به دست گرفته روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد تا ضمن تشریح برنامه‌های در دست اجرا برای رونق صنعت گردشگری کشور، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران نیز باشد.رحمانی‌موحد در حالی از آمار ورود 5‌/‌3 میلیون گردشگر خارجی به کشور طی هشت ماهه امسال که بیانگر افزایش 24 درصدی ورود گردشگر خارجی است، سخن گفت که در پاسخ به خبرنگار جام‌جم درباره دلیل تناقض آمار گردشگران ورودی به کشور و انتقادهای مطرح شده از سوی فعالان حوزه گردشگری مبنی بر غیرواقعی بودن این آمارها، توضیح داد: آمارهای سازمان گردشگری خام و بدون تجزیه و تحلیل است و هر تبعه خارجی که از راه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی وارد ایران می‌شود و آمار آنها از سوی پلیس مهاجرت ثبت و به ما اعلام می‌شود مبنای ورود گردشگر خارجی به کشور است.وی افزود: در حال فراهم کردن ساز و کارهایی برای تجزیه و تحلیل آمارهایی که از سوی پلیس مهاجرت به سازمان میراث فرهنگی اعلام می‌شود هستیم تا بتوانیم پس از بررسی کامل و آنالیز آنها به آمار واقعی از گردشگران خارجی به کشور دست پیدا کنیم.

رحمانی‌موحد در حالی تاکید می‌کند که آمار ورود 3.5 میلیون گردشگر خارجی به کشور طی هشت ماهه امسال صرفا آمار خامی است که از سوی پلیس مهاجرت از افراد خارجی که به دلایل مختلف در این مدت از راه مرزها وارد کشور شده‌اند، گرفته شده که این گفته واقعی بودن آمارهای اعلام شده از گردشگران ورودی به کشور را زیرسوال می‌برد.

معاون سازمان گردشگری کشور، در ابتدای نشست خبری خود ترجیح داد از برنامه‌های در دست اجرا برای رونق صنعت گردشگری و میراث فرهنگی کشور سخن بگوید.

وی در تشریح برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت این سازمان، به اصلاح چارت تشکیلاتی معاونت گردشگری که اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند، اشاره کرد و گفت: استفاده از فضاهای مجازی در گردشگری داخلی و خارجی از جمله این برنامه‌ها به‌شمار می‌آید. بر این اساس، نخستین اقدام ما ساماندهی و به‌روز کردن سایت گردشگری از نظر ترجمه، شکل و محتواست تا محلی برای رجوع بیشتر گردشگران باشد.

رحمانی‌موحد همچنین تدوین مقررات جامع گردشگری، بازبینی و اصلاح آیین‌نامه‌ها، استانداردسازی مربوط به تأسیسات گردشگری با تمدید قرارداد برای دوره سه ساله،‌ تغییر نگرش در بازارهای هدف و جذب سرمایه‌گذار، حضور شرکت‌های فراملی و برند‌های جهانی در صنعت،‌ انتقال دستاوردهای جدید جهانی در صنعت گردشگری و ارتقای این موقعیت ایران به ‌منظور افزایش تأسیسات و محصولات گردشگری را در حالی از برنامه‌های میان‌مدت این معاونت اعلام کرد که به نظر می‌رسید بسیاری از این برنامه‌ها صرفا در حد ایده‌هایی بود که پیش از این نیز خبرنگاران آنها را به نقل از مدیران دوره‌های قبل سازمان گردشگری شنیده بودند و حالا بیشتر انتظار داشتند، اقدامات اجرایی‌تری را ببینند.

جایگاه گردشگری ایران در دنیا؟

مدت‌هاست مسئولان سازمان میراث فرهنگی اعلام می‌کنند ایران در رتبه‌های بالای گردشگری، طبیعت‌گردی و تاریخی قرار دارد، اما هیچ سندی موجود نیست تا آن را ثابت کند.

این موضوع یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز میان خبرنگاران و معاون گردشگری بود. رحمانی‌موحد درباره این‌ که سازمان میراث فرهنگی برمبنای چه مستنداتی جایگاه پنجم ایران را از لحاظ جاذبه‌های طبیعی اعلام می‌کند، گفت: اینها آماری است که استادان دانشگاهی ارائه می‌کنند و البته چون کشورهای مختلفی را دیده‌ام اذعان می‌کنم که ایران در میان آن کشورها ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری و تاریخی داراست، اما باید از این منابع استفاده کرد. به عنوان مثال کانادا اعلام کرده که قدیمی‌ترین پارک ملی دنیا را دارد در حالی که پارک ملی خجیر ایران قدیمی‌تر است.

وی ادامه داد: چهره‌های ماندگار و شخصیت‌های مهمی در کشور اعلام کرده‌اند که ایران جایگاه‌های ویژه‌ای دارد، از سوی دیگر این آمار و ارقام معمولا از سوی سازمان یونسکو و نهادهای بین‌المللی ارائه می‌شود و آنها بدون مستندات حرفی نمی‌زنند با این حال باید ارائه این آمار بازهم مورد بررسی قرار گیرد.رحمانی‌موحد با اشاره به بازبینی کشورهای هدف گردشگری گفت: توسعه گردشگری سلامت، زیارت و ورزشی در سه بازار کشورهای همسایه، کشورهای شرق آسیا و چین و تقویت بازارهای صنایع دستی در اروپا و آمریکای شمالی را مدنظر قرار داده‌ایم.

اعلام اسامی کشورهای هدف، لغو روادید به دولت

معاون گردشگری کشور از برگزاری نخستین جلسه کارگروه تسهیلات روادید در اواخر آذر و همچنین تهیه‌ فهرستی از کشورهایی که قرار است ایران با آنها لغو روادید شود تا پایان امسال خبر داد.به گفته رحمانی‌موحد، اوایل آبان امسال به‌دنبال مصوبه‌ هیات دولت، تشکیل این کارگروه به‌ منظور تسهیل صدور و لغو روادید ایران به‌عهده‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گذاشته شد که اعضای آن را وزارتخانه‌های امور خارجه، کشور، اطلاعات و سازمان توسعه و تجارت تشکیل می‌دهند و هدف آن تهیه‌ فهرستی از کشورهای هدف برای تسهیل صدور یا لغو روادید یا اتخاذ تصمیم‌هایی برای روان‌سازی سفر گردشگران خارجی است.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها