خراسان شمالی ششمین تولیدکننده انگور کشور است اما به دلیل کمبود صنایع تکمیلی، 70 درصد این محصول بدون فرآوری از استان خارج می‌شود.
کد خبر: ۶۲۰۹۳۰

از 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی خراسان شمالی، حدود 38 هزار هکتار آن باغ است، از طرف دیگر حدود نیمی از باغ‌های استان یعنی بیش از 18 هزار هکتار تاکستان است؛ باغ‌های انگوری که با تولید میانگین سالانه 160 هزار تن محصول، سهم زیادی در اقتصاد کشاورزی خراسان شمالی دارد.

حیدر نامور، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با مهر، در این باره گفت: 6 درصد از تاکستان‌های کشور در خراسان شمالی وجود دارد و سالانه 10 درصد از انگور کشور از این باغ‌ها برداشت می‌شود.

به گفته وی، غالب باغات انگور استان به صورت آبی کاشت و نگهداری می‌شود به گونه‌ای که اکنون بیش از 12 هزار هکتار از تاکستان‌های استان آبی و 6000 هکتار نیز دیم است.

نامور گفت: بیشترین سطح زیر کشت انگور در خراسان شمالی به ترتیب در شهرستان‌های بجنورد، فاروج، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان واقع شده است. غالب باغ‌های انگور خراسان شمالی شامل گونه‌های انگور کلاهداری و بیدانه سلطانی است.

ابوالفضل یاوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: 15 درصد از انگور تولیدی استان تازه خوری، 15 درصد فرآوری شده و 70 درصد باقیمانده آن به صورت خام از استان خارج می‌شود.

وی افزود: برای کاهش میزان خروج خام انگور از استان نیازمند راه‌اندازی کارخانجات تولید آب انگور، کنسانتره و روغن‌کشی از هسته انگور در خراسان شمالی هستیم.البته در سال‌های اخیر اقداماتی در این زمینه صورت گرفته به گونه‌ای که تا دو سال پیش در بخش انگور فقط صنعت کشمش خشک‌کنی در استان موجود بود اما از پارسال دو مجوز راه‌اندازی کارخانه کنسانتره و شیره انگور نیز صادر شده است.

یاوری گفت: اگر این صنایع در استان با حمایت مالی بانک‌ها راه‌اندازی شوند تا سه سال آینده جهش مناسبی در بخش صنایع تکمیلی انگور و افزایش ارزش افزوده این محصول تولیدی در استان روی می‌دهد.

این مسئول با اشاره به این که تاکنون هیچ گونه تضمین خرید انگور از سوی دولت یا شرکت‌های تعاونی وابسته به دولت اعلام نشده است، اظهار می‌کند: تا زمان راه‌اندازی صنایع تکمیلی در استان، خرید تضمینی انگور از سوی دولت یا شرکت‌های وابسته می‌تواند بخشی از مشکلات موجود در این زمینه را مرتفع کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها