jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۶۲۰۲۱۵   ۰۷ آذر ۱۳۹۲  |  ۱۲:۳۷

یک متخصص تغذیه گفت: ‌ مصرف غذاهای پرنمک نه تنها اجازه جذب کلیسم موجود در غذا را نمی‌د‌هد بلکه کلسیم موجود در بدن را همراه با نمک از طریق ادرار دفع می‌کند.

به غذایتان نمک بزنید تا پوکی استخوان بگیرید!

به گزارش جام جم سرا، مریم مهر‌آزی به نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: ‌ زنجیره غذایی برای پیشگیری پوکی استخوان باید از دوران کودکی آن هم همراه با ورزش و تحرک مناسب انجام گیرد تا تراکم استخوانی به طور کامل شکل گیرد.
وی افزود: ‌ یکی از عواملی که در کاهش و از بین رفتن توده استخوانی مؤثر است مصرف زیاد نمک و غذاهای شور است چرا که برای دفع نمک از خون مقدار زیادی کلسیم از طریق ادرار به همراه نمک دفع می‌شود.
به گفته این متخصص تغذیه بسیاری از محصولات غذایی آماده، مانند شور، ترشی، زیتون، انواع سس و چاشنی‌ها، چیپس، مرغ و ماهی دودی شده و سوسیس و کالباس حاوی مقدار زیادی نمک است که نه تنها کلسیم بدن را تأمین نمی‌کند بلکه تا حد زیادی در دفع آن نیز مؤثر است.
وی به آنهایی که علاقه دارند تا به طور عادت به ماست مقدار زیادی نمک اضافه کنند توصیه کرد تا از مخلوط سبزی‌های خشک شده مانند پونه، نعناع، آویشن و شوید به عنوان یک چاشنی سالم به جای نمک روی سالاد یا ماست استفاده کنند.
مهرآزی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه برخی دارو‌ها ماندن انواع هرمون‌هایی که توسط غدد فوق کلیوی ساخته می‌شود جذب کلسیم در بدن را مختل می‌کند، افزود: کسانی که به دلایل مختلف مانند کم‌کاری تیروئید داروهای هرومونی مصرف می‌کنند حتماً در مورد میزان مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند تا دچار پوکی استخوان نشوند.
وی مصرف سیگار به ویژه در بانوان را یکی دیگر از عوامل کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان عنوان کرد و اظهار داشت: تحقیقات نشان داده که مصرف نیکوتین موجود در سیگار، قدرت بدن را در مصرف کلسیم و جذب آن مختل می‌کند و افراد سیگار دو برابر نسبت به افراد غیر سیگاری در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند چرا که با کشیدن سیگار سطح استروژن خون پایین می‌آید و با این اتفاق زنان بیشتر در معرض پوکی قرار می‌گیرند.
وی همچنین مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز را در کنار قهوه و مواد غذای پر فیبر را به همراه لبنیات مانع جذب کلسیم عنوان کرد و گفت: ‌ بهتر است فاصله‌ای بین اینگونه غذا‌ها با مواد حاوی کلسیم باشد. سیب و فرآورده‌های لبنی کم چرب، تخم‌مرغ، سویا، نخود و لوبیا، ماهی و سبزیجات، مرکبات بهترین منبع تأمین کلسیم هستند که به شرط آنکه ورزش و تحرک نیز در کنار آن قرار گیرد.
>> فارس

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
خطر کاهش سن ابتلا به کرونا

خطر کاهش سن ابتلا به کرونا

این روزها با شیب کمی شاهد افزایش ابتلا، مراجعه به بیمارستان‌ها و نیز مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در بازه سنی ۵ تا ۱۷سال هستیم. افزایش ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا می‌تواند به‌خاطر ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور باشد.

زمان مناسب برای قطع زنجیره انتقال

زمان مناسب برای قطع زنجیره انتقال

برای کنترل و مهار یک بیماری که تبدیل به اپیدمی شده باید ماهیت بیولوژیک عامل بیماری‌زا را به‌خوبی بشناسیم و نسبت به وضعیت اپیدمیولوژیک آن بیماری نیز آگاهی نسبی داشته باشیم.

نکاتی درباره ازدواج دوقلوها

نکاتی درباره ازدواج دوقلوها

درست از زمانی که دو خواهر یا دو برادر دوقلوی همسان به دنیا می‌آیند از طرف پدر و مادر و دیگر افراد تناسباتی برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ لباس‌های شبیه هم، هدیه‌های کاملا مشابه و برخوردهایی یکسان. در واقع به‌طور ناخودآگاه دو فرزند دوقلو با همدیگر بزرگ می‌شوند در صورتی که ممکن است از خیلی جهات تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

گفتگو

بیشتر
از ترس کرونا

یك روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند نوعی اختلال اضطراب فراگیر طی بحران كرونا بسیاری را درگیر كرده است و همچنان ادامه دارد

از ترس کرونا

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
قرنطینه بدون تنش

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

قرنطینه بدون تنش