وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران از ماه دسامبر (10 آذر) آغاز می​شود

نخستین گام‌های اجرایی توافق ژنو

یک روز پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو، دوطرف این مذاکرات تلاش می‌کنند تا عزم خود برای اجرای این توافق را که گفته می‌شود گام اول برای پایان‌دادن به مساله‌ای ده ساله است، جزم کنند.
کد خبر: ۶۱۹۳۱۱

به گزارش جام‌جم، بر همین اساس از یک‌سو فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا از ماه دسامبر سخن می‌گوید و از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان تاکید می‌کند تا چند‌هفته دیگر اجرای تعهدات ایران آغاز خواهد شد. اما شاید مهم‌ترین خبری که نشان‌دهنده عملیاتی شدن مفاد توافق ژنو است، اظهارات دیروز سخنگوی دولت باشد.

محمدباقر نوبخت روز گذشته بر اظهارات روز یکشنبه یک عضو اتاق بازرگانی مهر تائید زد و گفت، آزادسازی هشت میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران از سوی آمریکا صحت دارد.

همه این اظهارات در کنار ادامه سقوط قیمت سکه و دلار به ‌طوری که ارزش هر دلار آمریکا را به کمتر از 2900 تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی را به 825 هزار تومان رساند، می‌تواند چشم‌انداز روشنی از اجرایی شدن توافق‌نامه هسته‌ای ژنو را پیش‌روی افکار عمومی ترسیم کند و پاسخی باشد به پرسش‌های موجود درباره تاثیر توافق ژنو بر سفره ایرانی‌ها.

اما در رابطه با عملی شدن تعهدات 1+5 براساس توافق‌نامه ژنو، سخنگوی دولت ضمن تائید آزادسازی هشت میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان از سوی واشنگتن، گفت که قطعا توافق هسته‌ای تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران دارد و با توجه به این توافق، تحریم‌ها کاهش خواهد یافت.

وی با تاکید بر این که این منابع قابل استفاده خواهد بود، تصریح کرد: البته به این معنا نیست که کل منابع را به ریال تبدیل کنیم بلکه برای استفاده باید دقت و تحقیق کرد. اما این فقط نوبخت نبود که دیروز از عملیاتی شدن بخش‌هایی از تعهدات 1+5 در توافق ژنو خبر داد؛ لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در گفت‌وگو با «رادیو اروپا 1» اعلام کرد: اتحادیه اروپا نخستین مرحله لغو تحریم‌های ایران را از اول دسامبر (دهم آذر) آغاز می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا که پس از شرکت در مذاکرات ایران و گروه 1+5 از ژنو به لندن رفته است، عصر یکشنبه با همتای انگلیسی خود دیدار کرد و این دو ضمن استقبال از امضای توافق با تهران، درباره گام‌های بعدی و مراحل اجرایی این توافق‌نامه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

از دیگر سو، فون اونگرن اشترنبرگ سفیر آلمان در تهران هم تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را به ضرر کشورش دانست و گفت: به محض برداشته شدن یا کاهش تحریم‌ها، همکاری‌های تجاری ایران و آلمان رونق یافته و شرایط به سال‌های گذشته باز خواهد گشت.

وی به ایرنا گفت: با توجه به این ‌که مذاکرات آغاز خیلی خوبی داشته، به آن خوشبین هستیم و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسد.

مشکلات دارویی کاهش می‌یابد

سفیر آلمان در تهران در مورد مشکلاتی که در زمینه واردات دارو به ایران وجود دارد، گفت: تحریم دارویی علیه ایران وجود ندارد زیرا سیاست‌ها هیچ‌گاه شامل تحریم دارو نبوده و فروش دارو به ایران یک کار قانونی است، اما عمده‌ترین مساله‌ای که در زمینه فروش دارو به ایران وجود دارد، مشکلات مربوط به پرداخت پول و نقل و انتقالات ارزی بوده که روی موضوع فروش دارو به ایران هم اثر گذاشته است.اشترنبرگ ابراز امیدواری کرد با برطرف شدن موانع و مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی، آلمان بتواند همچون گذشته به همکاری‌های تجاری خود از جمله فروش دارو به ایران ادامه دهد.

ممنوعیت بیمه کشتی‌های نفتکش لغو شد

در پی توافق ژنو، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق ایران هم از لغو ممنوعیت بیمه کشتی‌های نفتکش خبر داد و گفت: پیش از این شرکت‌های ایرانی و خارجی قادر به حمل نفت ایران نبودند.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: توافق اخیر ایران با گروه 1+5 قطعا موجب آن می‌شود که تجارت در زمینه واردات و صادرات نفس تازه‌ای بکشد و به دنبال آن حوزه حمل و نقل نیز توسعه پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که تحریم پتروشیمی موجب ممنوعیت صادرات سالانه چهار میلیون پوند متانول و 3.5 میلیون تن اوره شده بود، گفت: با برداشت تحریم از این حوزه، حجم بالای تولید آزاد شده و قدرت سالانه تولید و صادرات افزایش می‌یابد.دانشمند ادامه داد: با برداشتن تحریم، امکان حضور جدی‌تر در بازارهای فروش نفت را دوباره به‌دست می‌آوریم و به طور طبیعی روی حمل و نقل اثر مثبت بر جا گذاشته و ازسویی امکان خرید کالاهای موردنظرمان بدون محدودیت فراهم می‌شود.

اولین توافق نفتی ایران پس از مذاکرات ژنو

اما توافق ژنو، یک روز پس از امضا تاثیر خود را در بازار نفت هم نشان داد و دیروز ایران با اندونزی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت و احیای حدود یکهزار چاه‌ نفتی مرده و قدیمی این کشور آسیایی به توافق‌های‌اولیه دست یافت.

به گزارش مهر، در نشست مشترک مرزوق علی، رئیس پارلمان اندونزی و حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، رئیس پارلمان اندونزی خواستار مشارکت، همکاری مشترک و ایفای نقش پژوهشگاه صنعت نفت ایران برای احیای چاه‌های مرده و برگرداندن آنها به چرخه تولید نفت شده است.

کاتوزیان هم با استقبال از این پیشنهاد نفتی اندونزی، اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت برای احیای چاه‌های قدیمی نفت اندونزی آمادگی دارد و با توجه به تجربیات این پژوهشگاه در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز امکان اجرای این طرح وجود دارد.

اعزام نیروی کار در پی توافق هسته‌ای

در ادامه تاثیرات مثبت توافق هسته‌ای اخیر، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی سراسر کشور هم گفت، به دنبال توافق ژنو و بهبود رابطه با کشورهای غربی، اعزام نیروی کار به این کشورها تسهیل می‌شود.

بابک هاشمی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به این که ایران تفاهم‌نامه‌های زیادی با دیگر کشورها برای اعزام نیروی کار دارد، ادامه داد: در سال‌های گذشته به دنبال موضوع تحریم که بر اقتصاد کشور تحمیل شده بود کشورهای غربی از اعزام نیروی کار ایرانی به آن کشورها ممانعت می‌کردند.هاشمی‌پور تفاهم‌نامه با کشورهای استرالیا، کره‌جنوبی و ایتالیا را مربوط به سال 1384 به بعد عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها متاسفانه با وجود تفاهم‌نامه نتوانستیم نیروی کار اعزام کنیم.

وی کشورهای کانادا، استرالیا و آلمان را از کشورهایی برشمرد که می‌توانیم به آن کشورها نیروی کار اعزام کنیم.

هاشمی‌پور گفت: تفاهم‌نامه‌های اعزام نیروی کار با کشورهای غربی تاکنون راکد مانده که پس از توافق هسته‌ای، باید موضوع اعزام پیگیری شود.

اجرای تعهدات ایران تا پایان سال میلادی

علاوه بر کشورهای عضو 1+5، تهران هم برای پایان‌دادن به مساله هسته‌ای آمادگی داشته و در همین خصوص محمدجواد ظریف در بدو ورود به تهران که همزمان با استقبال جمعی از هموطنانمان از وی شد، گفت که گام‌های ایران در مسیر اجرای توافق‌نامه تا چند هفته دیگر برداشته شده و آمادگی داریم از فردا مذاکره برای راه‌حل نهایی را شروع کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 21 گفت: به نظر ما مرحله مهم و اساسی راه‌حل نهایی است که در راه‌حل نهایی تمام تحریم‌ها و فشارهایی که به صورت غیرعادلانه به مردم وارد‌شده برداشته و رفع خواهد شد.

ظریف این را هم گفت که هیچ مشکلی نداریم به دنیا نشان دهیم برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است، به همین دلیل از چند هفته آینده شاید تا قبل از پایان سال مسیحی برنامه مرحله اول را شروع کنیم؛ نمی‌شود همه موارد ذکر شده را در یک روز اجرا کرد ولی مرحله اول یک مرحله شش ماهه است و قرار نیست که در گام‌های متعددی این کار صورت بگیرد.

سرگردانی صهیونیست‌ها در پی توافق هسته‌ای ایران و 1+5

اما توافق اخیر هسته‌ای میان ایران و 1+5 سرگردانی تل‌آویو را بیش از پیش کرده و در همین خصوص هرچند شبکه اینترنتی رادیو فرانسه از قول رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی نوشت: «موفقیت یا شکست این توافق نه بر پایه اظهارات که براساس نتایج اجرایی آن تعیین خواهد شد» اما به نظر می‌رسد روند اجرای این توافق ‌اکنون تل‌آویو را چنان عصبانی کرده که یک عضو ارشد کمیسیون امور خارجی مجلس سنای آمریکا دیروز گفت: ایران با این توافق‌نامه، دستاورد‌های خود را تثبیت کرد و از این پس دولت اوباما باید پاسخگوی هر اتفاق ناخوشایندی باشد.

شاید همین انتقادات جنگ‌طلبان بود که باعث شد تا رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر تعهد واشنگتن در قبال تل‌آویو تاکید کرده و خواستار آغاز مشورت هرچه سریع‌تر با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات با ایران شود.

به این ترتیب اکنون با وجود همه نتایج محسوسی که توافق ژنو طی 48 ساعت گذشته، داشته است باید منتظر ماند و دید که شیرینی این پیروزی دیپلماتیک چگونه همزمان با اصلاحات داخلی کامل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها