از هر 100 ایرانی 14 نفر بی‌سوادند

رئیس سازمان سوادآموزی کشور با اشاره به ضرورت ریشه‌کنی بی‌سوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه(سال 94) گفت: اکنون 14.6 درصد جمعیت 75 میلیونی کشور بی‌سواد هستند.
کد خبر: ۶۱۷۶۳۱

علی باقرزاده در گفت‌وگو با مهر افزود: بیش از 9 میلیون و 715 هزار بی‌سواد در گروه سنی بالای شش سال در کشور شناسایی شده که باید اقدامات ویژه‌ای را برای سوادآموزی آنها انجام دهیم. هم‌اکنون بیش از سه میلیون و 456 هزار بی‌سواد در گروه سنی ده تا 49 سال در کشور شناسایی شده که 6.8 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

وی توضیح داد: راه‌اندازی بانک اطلاعات اسمی بی‌سوادان، تهیه شناسنامه تحصیلی شهروندان زیر 50سال، تنوع در روش‌های تدریس، انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی در مقطع ابتدایی، توسعه آموزش‌های فرد به فرد، افزایش کیفیت آموزش و تغییر شیوه و کتاب‌های درسی سوادآموزان از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان نهضت سوادآموزی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه است.

باقرزاده ادامه داد: البته در کنار این اقدامات لازم است مرکز آمار ایران نیز اطلاعات اسمی افراد را در اختیار ما قرار دهد. از سوی دیگر سازمان صداوسیما نقش مهمی در افزایش انگیزه بی‌سوادان دارد و باید به روش‌های مختلف، معایب بی‌سوادی را برای این قشر تکرار کند تا آنها تشویق به سوادآموزی شوند. اگر همه این عوامل همسو با هم فعالیت کنند، قطعا تا پایان برنامه پنجم توسعه جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: بی‌سواد در دنیا با سه ویژگی آسیب‌دیده، آسیب‌پذیر و آسیب‌رسان شناخته می‌شود و به همین علت باید به سوادآموزی توجه کرد و برای حل آن برنامه‌ریزی داشت. براساس آمار، عمده تصادفات منجر به فوت یا تصادفات سنگین از سوی کسانی رخ می‌دهد که سواد اولیه ندارند، چون مقررات راهنمایی و رانندگی را نمی‌دانند، پس می‌توان گفت که با ریشه‌کنی بی‌سوادی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی از جمله موضوع فرهنگ ترافیک و رانندگی تا حدودی حل می‌شود.

به گفته باقرزاده، استان‌های تهران، مازندران، سمنان و اصفهان کمترین بی‌سواد و استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان و کرمان بیشترین بی‌سواد را در کشور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها