افشای اسناد مربوط به روابط آمریکا و اکوادور

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از اقدامات سفارت آمریکا در اکوادور برای متقاعد کردن این کشور به‌منظور امضای توافق‌نامه دوجانبه مبنی بر ارجاع نکردن شهروندان آمریکایی ساکن در اکوادور به دادگاه جرایم بین‌المللی پرده برداشت.
کد خبر: ۶۱۷۵۸۱

به گزارش ایسنا، وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد، آمریکا بین سال‌های 2002 تا 2009 میلادی تحریم‌هایی را بر کشورهایی که از امضای توافق‌نامه موسوم به «ماده 98» امتناع کردند، اعمال کرد.

توافق‌نامه ماده 98 از جانب آمریکا این گونه توصیف می‌شود: کشورهایی که با واشنگتن توافق‌نامه دوجانبه امضا کرده‌اند، نمی‌توانند شهروندان آمریکایی ساکن در کشورهای خود را به دادگاه جرایم بین‌المللی ارجاع کنند. به‌طور مثال اکوادور یکی از 12 کشور آمریکای لاتین است که از امضای توافق‌نامه ماده 98 امتناع کرد. از آن پس آمریکا همواره تحریم‌هایی را بر اکوادور اعمال کرده است.

وقتی رافائل کوره‌آ، به‌عنوان رئیس‌جمهوری اکوادور انتخاب شد اعلام کرد، کیتو نه تنها از امضای این توافق‌نامه امتناع می‌کند بلکه قرارداد میان این دو کشور را نیز لغو خواهد کرد. وی سال 2007 میلادی از تجدید یک توافق‌نامه و اجاره پایگاه هوایی اکوادور از سوی آمریکا امتناع کرد. اکوادور سال 2008 میلادی نیز قانونی را تصویب کرد که کشورها و گرو‌ه‌های نظامی خارجی را از استفاده از خاک اکوادور برای هدف‌های نظامی منع می‌کرد.

سال 2009 میلادی کوره‌آ اعلام کرد، اکوادور اعزام کودکان به مدارس نظامی در آمریکا را متوقف می‌کــند. به نظر می‌آید که سال به سال سیاست اکوادور نسبت به آمریکا سخت‌تر و جدی‌تر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها