تیم ملی والیبال ایران در حالی دومین حضورش را در جام معتبر بین‌قاره‌ای یا جام قهرمانان قاره‌ها تجربه می‌کند که حضور دومش متفاوت از حضور چهار سال پیش است و نمی‌توان شرایط فعلی والیبال ایران را با آن دوره مقایسه کرد و سنجید. دلایل این امر نیز کاملا مشهود بوده و تنها کافی است نگاهی گذرا به آمار و موقعیت دیروز و امروز والیبال ایران داشته باشیم.
کد خبر: ۶۱۶۴۶۰

چهار سال پیش تیم ملی والیبال ایران با توجه به نایب قهرمانی در جام ملت‌های آسیا (مانیل 2009) و از صدقه سر قهرمانی ژاپنی‌ها در این جام توانست برای نخستین بار به جام بین قاره‌ای راه پیدا کند. در حالی که امروز تیم ملی والیبال ایران با در اختیار داشتن دو قهرمانی پیاپی در جام ملت‌های آسیا و به عنوان برترین تیم قاره کهن در این رقابت‌ها حاضر می‌شود. نکته دیگر هم به جایگاه دو تیم دیروز و امروز برمی‌گردد که تیم ملی سال 2009 در مکان 21 جهان قرار داشت و امروز رتبه 12 جهان را در اختیار دارد. موضوع دیگر این ‌که موقعیت دیروز و امروز والیبال ایران با چهار سال پیش هرگز قابل قیاس نیست. تیم ملی سال 2009 با سرمربیگری حسین معدنی در ابتدای راه پیشرفت با کمترین ارتباط بین‌المللی گرفتن هر ست‌اش در جام بین‌قاره‌ای از رقبا شگفتی قلمداد شد؛ ولی امروز به لطف فراهم شدن زمینه‌ ارتباطات پررنگ ناشی از موفقیت‌های بزرگ، فقط پیروزی بر مدعیان بزرگ والیبال جهان، همه را راضی و خشنود می‌سازد و دیگر کسی به گرفتن ست از تیم‌هایی چون آمریکا، روسیه و برزیل و ایتالیا نمی‌اندیشد.

اما دلایلی که جام بین قاره‌ای را برای تیم‌هایی چون ایران با دیگر رویدادهای بزرگ متمایز می‌‌کند، فرصت ارزشمند بازی با تیم‌های بزرگ کنونی جهان در این تورنمنت است. موقعیتی که هیچ‌گاه در دیگر رویدادهای مهم جهانی و المپیک به دلیل دسته‌بندی قدرت تیم‌ها و پراکندگی مدعیان تراز اول در گروه‌های مختلف، دست نمی‌دهد و امکانش کمتر میسر می شود تا با همه قدرت‌های تراز اول روبه‌رو شد.

مسابقات جام بین قاره‌ای شاید از نظر کمی و اسمی به پای رویداد‌های بزرگی چون بازی‌های المپیک یا مسابقات قهرمانی جهان نمی‌رسد، اما از نظر کیفی باید پذیرفت به‌دلیل حضور تیم‌های نخبه و برگزیده قهرمانان قاره‌ها و چهار تیم اول رنکینگ جهان، فراتر از دو رویداد معتبر بازی‌های المپیک و مسابقات قهرمانی جهان است.

با نگاهی به شرایط فعلی والیبال ایران و تحلیل‌های سایت FIVB در آستانه مسابقات جام بین‌قاره‌ای و برداشت‌های کارشناسان و سرمربیان تیم‌ها به خوبی می‌شود متوجه نگاه محترم حریفان به نسبت گذشته به قدرت فعلی تیم ملی والیبال ایران به عنوان قهرمان بلامنازع آسیا و تیم‌های خوب کنونی جهان پی برد و این در حالی است که چهار سال پیش هرگز شاهد چنین اتفاق و نگاهی از سوی رقبا نبوده‌‌ایم.

به دور از هر پیش‌بینی از موقعیت خوب کنونی والیبال ایران که همگان به آن اذعان دارند این نکته را نباید فراموش کرد که بهترین میدان برای سنجش واقعی درجه پیشرفت و عیار واقعی والیبال ایران و تاثیرات حضور چند ساله ولاسکو همین میدان جام بین قاره‌ای است. میدانی که براساس قوانین بازی‌ها و دوره‌ای بودن تیم ملی والیبال ایران باید به مصاف بهترین‌های حال حاضر والیبال جهان (برزیل، روسیه، ایتالیا و آمریکا) ، رتبه‌های اول تا چهارم آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال برود و تازه بازی با ژاپن تحلیل رفته هم چندان برایش بی‌فایده نخواهد بود و می‌تواند سنگ محک خوبی پس از مسابقات جام ملت‌های آسیا برای ولاسکو و شاگردانش باشد. در مجموع این مسابقات تاثیرات حضور ولاسکو و پیشرفت والیبال ایران را بهتر از هر میدان دیگری عیان می‌سازد.

علی شاکری / کارشناس والیبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها