بیراه نیست که بگوییم دریافت وام‌های مختلف از قرض‌الحسنه گرفته تا مضاربه، جعاله و... از بانک‌های دولتی این روزها به سرابی شبیه است. بانک‌های دولتی به دلایل مختلف از نظر منابع ، وضع جالبی ندارند. یعنی این بانک‌ها منابع یا همان پول لازم برای پرداخت وام را در اختیار ندارند.
کد خبر: ۶۱۶۳۱۶
سراب دریافت وام از بانک‌های دولتی

براساس آماری که شاپورمحمدی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اعلام کرده، بانک‌های دولتی اکنون 16 تا 18 درصد بیش از حد مجازشان وام داده‌اند. یعنی از منابع بانک مرکزی نیز برای پرداخت وام بهره برده‌اند. از سوی دیگر روند ورود سپرده‌ها به آنها کاهش یافته چون نرخ‌های سود آنها به نسبت دیگر بانک‌ها پایین‌تر هستند. به این ترتیب تعادل منابع و مصارف بانک‌های دولتی برهم خورده و آنان مجبورند به متقاضیان تسهیلات، نه بگویند یا طوری رفتارکنند که به نه منتهی شود. همچنین بانک‌های دولتی با مشکلی به نام مطالبات معوق مواجه هستند یعنی وام‌هایی که پرداخت کرده‌اند ، بازگشت داده نشده است. رقم مطالبات معوق بانک‌ها هم‌اکنون به 80 هزارمیلیارد تومان رسیده است که نگاهی به صفرهای آن جالب به نظر می‌رسد. اینچنین است که فقط 991 هزارنفر در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند، اما پولی برای پرداخت این وام موجود نیست. تازه این وامی است که پرداخت آن از سوی بانک مرکزی به دقت کنترل می‌شود، چه رسد به بقیه وام‌ها! بنابراین اگر متقاضی دریافت وام از بانک‌های دولتی هستید یا باید پارتی بزرگی داشته باشید یا اصلا وام نگیرید. تازه اگر با وجود پارتی داشتن و بودن منابع به وام رسیدید بدانید که اولا این وام‌های کلان و کوتاه‌مدت برای امور بازرگانی و واردات و... است و شامل وام‌های خرد تا ده میلیون تومان که من و شما نیاز داریم نمی‌شود و ثانیا سود این وام‌ها فرق چندانی با سود موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی ندارد.

مثلا سود یک اعتبار کوتاه‌مدت شش ماهه در این بانک‌ها 25 تا 27 درصد است که در بهترین حالت از سود وام مشابه در موسسات مالی و اعتباری یا بانک‌های خصوصی 2 تا 3 درصد کمتر است. تازه با این تفاوت که بانک دولتی برای پرداخت همین وام جانتان را به لبتان می‌رساند! با وجود این باید به این واقعیت تلخ اشاره کرد که راه دریافت هرگونه وام و حتی وام‌های ارزان برای از ما بهتران بسته نیست و این مشکلی است که بانک مرکزی باید با واقعی‌کردن نرخ سود بانکی درصدد علاج آن برآید؛ چراکه اگر نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها واقعی شود هم بانک‌ها با محدودیت سپرده و منابع مواجه نمی‌شوند و هم نرخ سود وام‌ها چون واقعی است همه به آن دسترسی دارند و مثل برخی موارد این روزها مذاکره پشت پرده و رانت و رابطه مشمولان پرداخت وام را مشخص نخواهدکرد.

با این حال بد نیست شرایط پرداخت برخی وام‌ها در برخی بانک‌های دولتی را مرور کنیم.

بانک مسکن

همان‌طور که از نام این بانک مشخص است تمام فعالیت‌های مالی و اعتباری این بانک معطوف به صنعت ساختمان بوده و صرفا برای رفع نیاز مشتریان در این زمینه مشغول به ارائه خدمات مالی است. هرچند دیگر تسهیلات مثل خرید مسکن، جعاله (تعمیر مسکن)، مشارکت مدنی (ساخت مسکن)، فروش اقساطی مواد اولیه، فروش اقساطی ماشین‌آلات، مضاربه، اقشار خاص، سلف، بافت فرسوده، قرض‌الحسنه ازدواج، احداث مسکن روستایی و ضمانت‌نامه‌های ریالی بانک مسکن هم جزو فعالیت‌های مالی و پولی بانک مسکن در نظر گرفته شده، اما همان‌طور که ذکر شد اصل فعالیت این بانک بر صنعت ساختمان معطوف شده است.

به همین دلیل این بانک برای پرداخت وام‌های بیست میلیون تومانی مسکن به عنوان بهترین گزینه مراجعه مشتریان شناخته شده است.

اگر قصد دریافت چنین وامی را از بانک مسکن دارید، به یکی از این دو روش اقدام کنید:

ابتدا با سپرده‌گذاری در این بانک به مبلغ ده میلیون تومان و به مدت یک​سال می‌توانید با ارائه مدارک لازم، وام مسکن این بانک را دریافت کنید، اما اگر بنا به هر دلیل نمی‌توانید منتظر دریافت تسهیلات باشید بانک مسکن برای تامین نیاز مالی متقاضیان خرید مسکن راهکاری درنظر گرفته است.

در این روش متقاضیان می‌توانند با خرید امتیاز واگذاری تسهیلات به مبلغ یک میلیون و 700 هزار تومان (البته این مبلغ قابل تغییر است و هنگام تنظیم این گزارش از سوی بانک تعیین شده است) حق‌تقدم استفاده از تسهیلات بیست میلیون تومانی خرید مسکن را دریافت کنید. البته لازم به یادآوری است که برای خرید حق‌تقدم دریافت تسهیلات باید به کارگزاری‌های بانک مراجعه کرده و پس از تهیه این سند، آن را همراه مدارک مورد نیاز دریافت وام به شعبه مورد نظر ارائه دهید که پس از آن روند پرونده دریافت تسهیلات که حداکثر بیست روز است به جریان خواهد افتاد. (البته این مدت به آماده کردن مدارک مورد نیاز بانک از سوی متقاضی بستگی خواهد داشت).

بانک صنعت و معدن

بیشتر فعالیت این نهاد مالی مربوط به سرمایه‌گذاری‌های صنایع و معادن کشورمان است، بنابراین نمی‌توان انتظار دریافت وام‌های شخصی را از آن داشته باشیم.

تسهیلات این بانک عبارت است از: بلند مدت، سرمایه در گردش و ضمانت‌نامه‌های ریالی اما با این حال طبق مصوبه‌ای که در این بانک وجود دارد مشتریان می‌توانند نسبت به دریافت وام خرید کالا حداکثر تا سقف 20 میلیون ریال و البته دریافت وام خرید خودرو تا سقف 50میلیون ریال از این بانک، تقاضای دریافت تسهیلات داشته باشند.

نباید فراموش کنیم که برای دریافت این وام هم شعب، نیازمند دریافت مجوز مدیرعامل بانک صنعت و معدن هستند. یادآوری می شود که این وام هم در صورت تائید مدیرعامل بانک صنعت و معدن با سود 14 درصد و باز پرداخت 36 ماهه محاسبه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها