صندوق بین‌المللی پول با اعزام هیاتی به ایران نسبت به انجام اصلاحات اقتصادی در شرایط فعلی اقتصاد ایران ابراز امیدواری کرد.
کد خبر: ۶۱۵۵۸۸

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی،هیأت صندوق بین‌المللی پول از تاریخ بیست و نهم اکتبر لغایت هفتم نوامبر 2013 (هفتم تا شانزدهم آبان 1392) به‌منظور بررسی تحولات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در تهران حضور داشت که این حضور فرصتی را فراهم آورد تا اعضای هیات با تیم جدید اقتصادی دولت به بحث و تبادل نظر پیرامون برنامه‌های آنان در زمینه سیاست‌ها و اصلاحات اقتصادی بپردازند.

بنا بر این گزارش، هیات اعزامی صندوق بین‌المللی پول، جلساتی را با مقامات ارشد بانک مرکزی و دولت و نیز طیف وسیعی از نمایندگان نهادهای مالی و فعالان حوزه کسب و کار کشور برگزار کردند که تمرکز اصلی جلسات برگزار شده بر لزوم تبیین سیاست‌های جدید کشور مبنی بر مبارزه با نرخ بالای تورم و احیای رشد اقتصادی کشور و نیز ضرورت پرداختن به چالش‌های سیاستی و ساختاری بلندمدت در کشور استوار بود. این گزارش می‌افزاید: به نظر هیات، وقوف و اشراف مقامات ایرانی بر چالش‌ها و انتظارات بالای بخش‌های مختلف اقتصاد، با وجودمشکلات موجود در فضای خارجی، فرصتی مغتنم برای پیشبرد این اصلاحات را فراهم کرده است.

همچنین هیات صندوق بین‌المللی پول و مقامات ایران بر این امر اتفاق نظر داشتند که اعزام هیات مشاوره صندوق به ایران در اوایل سال آینده میلادی فرصت مناسبی را برای تعمیق مذاکرات و تبادل نظر در زمینه اولویت‌های سیاستی و اصلاحی مدنظر مقامات ایرانی فراهم خواهد کرد.

 

پایان رشد منفی اقتصاد ایران از سال 2014

در همین حال آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران که بعد از سفر کارشناسان این نهاد به‌ایران منتشر شده، پیش‌بینی می‌کند که رشد منفی اقتصاد ایران پایان یافته و تورم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرد که رشد منفی اقتصاد ایران در سال آینده پایان یابد و اقتصاد ایران رو به بهبود رود.

این گزارش که دهمین گزارش مالی مفصل صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران به شمار می‌رود با اشاره به این‌که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ برابر با منفی‌9/1 درصد بوده است، پیش‌بینی کرد: این رقم در پایان سال ۲۰۱۳ به منفی 5/1 درصد برسد.

همچنین برآورد صندوق بین‌المللی پول این است که در سال ۲۰۱۴ روند منفی متوقف خواهد شد و در پایان سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی ایران به مثبت 3/1 خواهد رسید.

بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود نرخ تورم در ایران براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده در سال جاری مالی به بیش از ۴۲ درصد برسد. صندوق همچنین پیش‌بینی می‌کند که این رقم در سال آینده به ۲۹ درصد کاهش پیدا کند. براساس این گزارش نرخ تورم ایران در سال گذشته 5/30 درصد بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش، صندوق بین‌المللی پول به کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی ایران پرداخته است و پیش‌بینی کرده است: انتظار می‌رود بر اثر تحریم‌ها این کاهش درآمد ناشی از صادرات ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها