بعد از ظهر یکشنبه در فرهنگسرای بهمن افتتاح می شود

کربلا و عاشورا از نگاه عکاس ایرانی

عکس های عتبات عالیات با تمرکز بر کربلای معلا و روضه منوره حضرت امام حسین ( ع ) ، آثار عکاس صاحب سبک " محمد خوشرو " عصر یکشنبه نوزدهم آبان در گالری بهمن فرهنگسرای بهمن به تماشا در می آید.
کد خبر: ۶۱۳۸۰۱
کربلا و عاشورا از نگاه عکاس ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین این نمایشگاه خاص که  آستان مقدس و نورانی پنج امام همام و چند اماکن متبرکه شیعه در عراق را از دو منظر احساس معنوی یک زائر و نیز زاویه نگاه زیباشناختی هنری به تصویر می کشد، برگزیده ای از مجموعه نفیس کتاب " سجده صاحب نظران " است که سال ١٣٩٠ با روایتگری عکس های " محمد خوشرو " و به همت موسسه توسعه ایرانیان " در ٢٥٠ صفحه به زیور طبع آراسته شد و حال برخی از آنها برای نخستین بار به نمایش در می آید .

در این نمایشگاه   ٣٦  تابلوی عکس در ابعاد بسیار بزرگ به روی دیوار گالری بهمن می رود که در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی  ضریح مطهر امام حسین ( ع) ، شیفتگی هنرمندان در طراحی و ساخت درب ورودی و فضای عمومی روضه منوره حسینی و نیز مولای متقیان علی ( ع )  در نجف ،  امام موسی کاظم در کاظمین و امامان همام محمد تقی و علی نقی ( علیهم السلام)  در سامرا ارائه می شود ؛ تصاویر ویژه این نمایشگاه  همزمان با این روزهای خاص ، بین الحرمین و بارگاه رحمانی حضرت ابوالفضل  و البته قتلگاه سرخ فام سید وسالار شهیدان است که زیارت و سوگواری از دریچه دوربین را ممکن می کند . 

کتاب نفیس  " سجده صاحب نظران "   که اماکن زیارتی عراق را در ١٠ فصل روایت می کند و دوربین محمد خوشرو مثل یک زایر تلاش می کند این بارگاههای مقدس شیعی را از زوایایی دیده نشده به تصویر بکشد ،  تابستان ١٣٩٠ در حالی انتشار یافت که عنوان کتاب را استاد " محمد احصائی " خوشنویسی نمود و مقدمات آن را استاد  آیدین  آغداشلو ، مهندس سید محمد بهشتی ، سید محمد صادق خرازی و سید محمد مجتبی حسینی نگاشته اند. 

محمد خوشرو تاکنون سه کتاب نفیس  با رویکرد عکاسی مذهبی شامل " بر آستان رضا ( ع) ، سجده صاحب نظران  و  نسیم  سحر "  ارائه داده است که آنها را یک کتاب عکس دیگر با عنوان  " خیال " همراهی می کند که به ژانر دیگر عکاسی او ، عکاسی هنری با گرایش انتزاعی اختصاص  دارد ؛ خوشرو متولد ١٣٤٩ است و از سال ١٣٨٥ آثارش در هشت نمایشگاه انفرادی در گالری های ماه مهر ، اعتماد ، شکوه ،  موزه ملک... ونیز رویدادهای جمعی نظیر " تصویر سال " و یا " چشم درون " در موزه هنرهای معاصر و اتفاقا همین روزها در نمایشگاه " به روایت عکاسان معاصر ایران " در گالری پردیس ملت   به تماشا درآمده است.

گفتنی ست نمایشگاه عکس هایی از عتبات عالیات کشور عراق ، ساعت سه بعد از ظهر یکشنبه نوزدهم آبان در گالری بهمن  فرهنگسرای بهمن آغاز به کار می کند و تا  سی ام آبان ماه دایر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها