آغاز همایش بین‌المللی علم و فوتبال با حضور بلاتر

کرش:‌ کپی برداری در فوتبال اشتباه است

همایش بین‌المللی علم و فوتبال با حضور چهره‌های سرشناسی چون سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، شیخ سلمان بن ابراهیم آل‌خلیفه رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا و مربیان سرشناسی چون بورا میلوتینوویچ و کارلوس کرش، روز نخست خود را در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما به پایان برد.
کد خبر: ۶۱۳۵۲۷

نخستین سخنران این همایش بورا میلوتینوویچ،‌ سرمربی چین در جام جهانی 2002 بود. بورا ضمن تبریک صعود تیم ملی به جام جهانی و آرزوی موفقیت برای ایران در برزیل عنوان کرد: تعریف من از فوتبال تصویری است که در ذهن یک مربی قرار دارد. مربی باید به این فکر کند که من چی هستم، کجا هستم و حریفم چه کسی است.

وی در ادامه سخنرانی خود از حضار پرسید یک به علاوه یک چند می‌شود و در پاسخ به سوال حضار که گفتند «دو» عنوان کرد: این جواب در دنیا واقعی است، اما در دنیای فوتبال دو نمی‌شود. باید همیشه تلاش کنید تا بهترین عملکرد ممکن را با بیشترین تلاش در زمین پیاده کنید و به چیزی که از خود ارائه می‌دهید افتخار کنید. هر جلسه تمرین یک مسابقه فوتبال است و هر مسابقه فوتبال یک جلسه تمرین است. همیشه تلاش کنید تا روزبه‌روز پیشرفت کنید. خودتان را هدایت کنید. هم درون زمین و هم بیرون از زمین پخته و با احترام رفتار کنید. این توانایی ذهنی را داشته باشید که برد و باخت را پذیرا باشید.

بعد از میلوتینوویچ نوبت کارلوس کرش شد تادر غیاب دو سخنران دیگر با دعوت بیژن ذوالفقارنسب پشت تریبون قرار بگیرد. ذوالفقارنسب با طرح یک پرسش از کرش خواست صحبت‌هایش را آغاز کند؛ این ‌که مهم‌ترین دغدغه کاری‌اش برای آماده‌سازی تیم ملی در مسیر جام جهانی 2014 برزیل چیست؟ کرش پیش از هر چیز با قدردانی از تمامی اهالی فوتبال که برای فراگیری بیشتر دور هم جمع شده‌اند، گفت: برگزاری این همایش یک فرصت فوق‌العاده و بسیار خاص است تا از همدیگر یاد بگیریم. سرمربی پرتغالی تیم ملی سپس با بیان یک مقدمه نسبتا طولانی گفت: بزرگ‌ترین اشتباه این است که یک مربی کپی‌برداری کند. اگر شما حس می‌کنید با تقلید تمرین‌های فرگوسن و کاپلو به موفقیت دست پیدا می‌کنید، کاملا اشتباه است. اگر می‌خواهید مربی خوبی باشید، باید مطمئن شوید انگیزه و اراده درستی دارید و تمرینات را به خوبی دنبال می‌کنید. شما باید به عنوان یک مربی همیشه اول خوب مشاهده کنید و بعد تمرین بدهید. با تمرین فرگوسن، کرش یا بورا نمی‌توان نتیجه گرفت.

به گزارش سایت فدراسیون کرش در ادامه افزود: شما از من پرسیدید که نگرانی شما برای تیم ملی چیست. دغدغه اصلی من در ایران این است که هنوز شرایط ایران را با تیم‌های مطرح دنیا مقایسه می‌کنند و می‌گویند وقتی لیگ اسپانیا، انگلستان و آلمان 15 روز قبل از آغاز جام جهانی به پایان می‌رسد، پس چرا باید در اینجا بیستم فروردین تمام شود. من هم اگر مربی این کشورها بودم، خیلی خوشحال می‌شدم 15 روز مانده به جام‌جهانی لیگ‌شان تمام شود، اما به خاطر این‌ که سرمربی تیم ملی ایران هستم، وظیفه دارم به همه اهالی فوتبال و مربیان لیگ برتری گوشزد کنم برای موفقیت در جام جهانی به حمایت صادقانه هم آنها احتیاج دارم.

کرش در بخش پایانی صحبتش‌هایش در پاسخ به این پرسش امیر حاج‌رضایی که آیا فوتبال فراتر از مرگ و زندگی است، گفت: وقتی شما این پرسش را از من پرسیدید، یادم آمد که اسم فوتبال را زمانی سازمان ملل فوتبال گذاشته بودم. فوتبال از هر موضوع دیگر سیاسی و اجتماعی و... مهم‌تر است. فوتبال بدون در نظر گرفتن این که افراد از چه کشورهایی می‌آیند، انجام می‌شود. افراد مختلف دنیا را که ریشه‌ و زبان متفاوتی دارند به هم نزدیک می‌کند. از من پرسیدید چه چیز فراتر از مرگ و زندگی است؟ این همین فوتبال است که از همه چیز فراتر است. اگر شما واقعا این مطلب را حس کنید، به آن اعتقاد پیدا می‌کنید.

خوشحالی بلاتر از حضور در ایران

رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی فوتبال بامداد دیروز با استقبال علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال، مهدی محمدنبی، دبیرکل، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام وارد تهران شد بلاتر که دیروز بعدازظهر و همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی علم و فوتبال وارد سالن همایش‌های صداوسیما شد، در حاشیه این همایش با ابراز خوشحالی از حضور در ایران، به محورهای مورد نظرش برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور کشورمان اشاره و تاکید کرد که در این دیدار قصد دارد در مورد تحریم‌هایی که برای کشورمان وجود دارد و اجازه نمی‌دهد فیفا به فوتبال ایران کمکی داشته باشد، صحبت کند.

سپ بلاتر گفت: مدت‌ها بود قصد داشتم به ایران سفر کنم و حتی سفر سال گذشته خودم به این کشور را به تاخیر انداختم. اکنون زمان بسیار خوبی برای سفر به ایران است چرا که سفر من مصادف شده با صعود ایران به جام جهانی 2014. باید به مردم ایران تبریک بگویم، می‌دانم که ایران هواداران فوتبال بسیار زیادی دارد و احساسات و شور اشتیاق ایرانی‌ها برای فوتبال فوق‌العاده است.

سپ بلاتر که شب گذشته آخرین سخنران روز نخست همایش بین‌المللی علم و فوتبال بود، قبل از حضور در مراسم افتتاحیه با حضور در نهاد ریاست‌جمهوری، با دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی در دیدار با ‌بلاتر: فوتبال دروازه‌ای است برای دستیابی به صلح و دوستی ملت‌ها

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با سپ‌بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با بیان این‌که فوتبال می‌تواند روابط و فرهنگ ملت‌ها و کشورهای مختلف را به هم نزدیک‌تر کند، گفت: امروز فوتبال دیگر صرفا یک ورزش نیست، بلکه ستاره‌های درخشان فوتبال، همان سفیران صلح کشورها هستند که در نقاط مختلف دنیا در میادین مسابقه حضور دارند.

روحانی با بیان این‌که امیدوارم دروازه فوتبال تنها هدفی برای گل زدن نباشد بلکه دروازه‌ای برای دستیابی به صلح و دوستی برای همه ملت‌ها باشد، خطاب به بلاتر و شیخ سلمان گفت: ما و شما باید به دیپلماسی ورزشی بویژه دیپلماسی فرهنگی بیشتر اهمیت دهیم.

رئیس‌جمهور ایران با قدردانی از حمایت‌های فیفا و AFC برای برگزاری جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ تصریح کرد: دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای بسط و توسعه ورزش در این کشور بویژه در زمینه فوتبال و فوتبال پایه برای تمام اقشار بویژه زنان به کار خواهد بست. دولت در ایران خود را متولی ورزش نمی‌داند بلکه حامی ورزش و فدراسیون‌های ورزشی خواهد دانست و از آنها حمایت خواهد کرد.

سپ ‌بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) هم با تبریک پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و ابراز خرسندی از همزمانی این اتفاق با صعود تیم ملی فوتبال ایران ضمن تائید سخنان رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر این‌که مسابقه فوتبال فراتر از برد و باخت است، گفت: هدف ما از فوتبال یک جنبش اجتماعی، فرهنگی و ورزشی میان ملت‌های جهان است و به همین دلیل شعار فیفا در زمینه فوتبال، آینده بهتری برای همه دنیاست.

سپ‌بلاتر برگزاری مسابقات فوتبال را در برقراری صلح میان کشورها و ملت‌ها بسیار مؤثر دانست و از دکترروحانی به خاطر عقلانیت اعتدالی که در عرصه ورزشی به ویژه فوتبال دارد، تشکر کرد. وی با اشاره به استقبال و علاقه وافر مردم ایران به فوتبال از رئیس‌جمهور کشورمان خواست تا دولت با فراهم آوردن شرایط مناسب برای حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی و در نظر گرفتن حق پخش تلویزیونی برای باشگاه‌ها، زمینه‌های شکوفایی اقتصادی فوتبال را هموار کند.

شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نیز در این دیدار ایران را کشوری متمدن و برخوردار از فرهنگی غنی دانست و حمایت همه‌جانبه کنفدراسیون فوتبال آسیا از فدراسیون فوتبال ایران را اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها