براساس تصمیم دولت قیمت نان و کالاهای اساسی افزایش نخواهد داشت

2 برابر شدن یارانه کالاهای اساسی

با تصمیم دیروز دولت مبنی بر دو برابر کردن یارانه گندم و کالاهای اساسی به نظر می‌رسد ابهاماتی که در روزهای اخیر درباره احتمال افزایش قیمت نان و دیگر کالاها به گوش می‌رسید، برطرف شده است و شیب آرام کاهش قیمت‌ها قابل لمس است.
کد خبر: ۶۱۳۵۱۷

به گزارش خبرنگار ما، در روزهای اخیر برخی اظهارنظرها حاکی از این بود که چون سقف قانون بودجه 92و به تبع آن میزان درآمدهای دولت کاهش یافته است، یارانه کالاهای اساسی نیز به طور کامل تامین نخواهد شد و در نتیجه احتمال افزایش قیمت کالاهایی چون نان و لبنیات که بهای آن وابسته به واردات ارزان نهاده‌ها از خارج کشور است، وجود دارد. براساس مکانیسم پیش‌بینی شده در بودجه 92 دولت باید مابه‌التفاوت افزایش نرخ ارز 1226 تومانی تا ارز مبادله‌ای حدودا2400 تومانی را تحت عنوان یارانه بپردازد تا قیمت کالاهای اساسی ثابت بماند. با وجود این تامین منابع این مابه‌التفاوت سوال‌برانگیز شده بود.

این در حالی بود که به خاطر سکوت دولت، تیم اقتصادی و مدیران میانی پاسخی برای ابهامات مطرح شده نداشتند و این امر بر شایعات می‌افزود.با این حال دیروز سخنگوی دولت رسما از دو برابر شدن یارانه کالاهای اساسی خبر داد و به تمام این ابهامات پایان داده شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت حقیقی دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران از دوبرابر شدن رقم یارانه گندم و کالاهای اساسی خبر داد و گفت: با مصوبه دولت مقرر شد بویژه قیمت گندم افزایش پیدا نکند و مابه‌‌التفاوت نرخ قبلی ارز یعنی 1226 تومان با عدد فعلی ـ 2477 ـ را دولت به عنوان یارانه پرداخت کند.

وی افزود: بنابراین با این افزایش رقم می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که قیمت کالاهای اساسی بویژه گندم و نان به هیچ وجه افزایش پیدا نخواهدکرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند در اصلاحیه بودجه سال 92 سقف بودجه تقلیل پیدا کرد، اما دو کار مهم همراه با تقلیل سقف رقم بودجه به انجام رسید.

نوبخت اضافه کرد: یکی این‌که رقم مربوط به ردیف یارانه‌ها و مابه‌التفاوت نرخ ارز به دو برابر افزایش پیدا کرد و دیگر این‌که مبلغ پیش‌پرداخت‌های طرح‌های فاینانس تا 25 میلیارد دلار تامین شد که 9 میلیارد دلار آن در روزهای آینده فعال خواهد شد. امید است با تزریق این 9 میلیارد دلار اعتبارات ارزی برای طرح‌های عمرانی شاهد ساخت و سازهای بیشتر و اشتغال گسترده‌تر در کشور باشیم.

سخنگوی دولت افزود: بیش از یک سال بود که تعداد زیادی از طرح‌های عمرانی که از طریق فاینانس (پرداخت وام خارجی به منظور تامین مالی) فعال می‌شد، متوقف شده بود که با افزایش رقم پیش‌پرداخت فاینانس این مانع برطرف می‌شود.هر چند درباره منابع این فاینانس‌ها اطلاع رسانی رسمی صورت نگرفت، اما به نظر می‌رسد این منابع متعلق به چینی‌ها و مربوط به توافق اخیر ایران و چین در چارچوب سفر رئیس مجلس به پکن است.

بانک مرکزی: روند کاهشی قیمت کالاها آغاز شد

در همین حال بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به دهم آبان ماه 92 را اعلام کرد که بر اساس آن بجز گروه سبزی‌های تازه، قیمت ده گروه مواد خوراکی با کاهش نرخ مواجه شده است.

این در حالی است که گزارش‌های مشترک بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در ماه‌های اخیر حاکی از کند شدن شتاب تورم وکاهش یافتن نرخ تورم نقطه به نقطه (ماه به ماه) است. بر این اساس بانک مرکزی می‌گوید شتاب تورم نقطه به نقطه از 41.6 درصد در شهریور ماه به 36.6 درصد در مهرماه امسال کاهش یافته است. اکنون این کاهش شتاب خود را در قیمت‌های هفتگی کالاها نشان داده است.

به گزارش مهر، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش هفتگی، متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران اعلام کرد، قیمت کالاهایی چون تخم‌مرغ، مرغ، گوشت قرمز، ماست، حبوبات، پنیر و چای کاهش یافته و قیمت دیگر کالاهای اساسی چون برنج و روغن ثابت مانده است.

براین اساس در هفته مورد بررسی در گروه لبنیات، قیمت کره پاستوریزه اندکی افزایش، ولی بهای ماست پاستوریزه 4.1 و پنیر غیرپاستوریزه 0.1 درصد کاهش داشت. قیمت دیگر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.

بانک مرکزی افزود: همچنین بهای تخم‌مرغ کاهش یافت و شانه‌ای80 هزار ریال تا 110 هزار ریال به فروش می‌رسید. در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب، بهای لپه نخود، لوبیا سفید و لوبیا قرمز کاهش داشت و قیمت دیگر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری سیب گلاب و پرتقال درجه دو عرضه نمی‌شد و انجیر، شلیل و شبرنگ، هلو و کدو سبز عرضه کمی داشت، ولی دیگر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای نارنگی، انار، انگور، هندوانه و بویژه پرتقال درجه یک کاهش، اما قیمت دیگر اقلام این گروه افزایش یافت.

در گروه سبزی‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه بویژه لوبیا سبز افزایش داشت. در این هفته قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت گوسفند 0.1 و گوشت مرغ 1.1 درصد کاهش یافت.در این هفته، قیمت قند و شکر افزایش جزئی، ولی بهای چای خارجی اندکی کاهش داشت. قیمت انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

ارائه گزارش 100 روز فعالیت دولت به مردم توسط رئیس‌جمهور

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره گزارش صد روز فعالیت‌های دولت افزود: رئیس‌جمهور بزودی همه موارد عملکرد صد روزه را به اطلاع مردم خواهد رساند.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی که نرخ سود برخی بانک‌ها بیشتر از نرخ مصوب است، گفت: به این موضوع حتما رسیدگی می‌کنیم.وی درباره تصویب نشدن حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در مجلس نیز اظهار کرد: دولت تا راه منطقی و مناسبی را پیدا نکند که دربردارنده منافع همه ایرانیان باشد، امکان ندارد چیزی را تغییر دهد زیرا آحاد مردم ایران به این موضوع مرتبط هستند.نوبخت درباره نحوه تصویب اصلاحیه بودجه 92 در مجلس تصریح کرد:‌ هر چند درباره قانون بودجه سال 92 ساز و کارهای مدنظر دولت عملیاتی‌تر بود، اما آنچه مجلس تصویب کرد برای ما محترم است.

سخنگوی دولت افزود: تلاش می‌کنیم با مجوز مجلس درباره تخصیص‌ها طوری عمل کنیم که با کسری بودجه مواجه نشویم.وی درباره انتقادهای وارده به دولت درباره استخدام نیروهای بازنشسته گفت: قانون تعیین کرده است فردی که بازنشسته می‌شود می‌تواند با تصویب هیات وزیران اعاده به کار شود یا به صورت خاصی با دولت همکاری کند که این به منزله استخدام نیست.

تلاش دولت برای جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج

سخنگوی دولت همچنین گفت: دولت تلاش می‌کند از همه امکانات برای افزایش منابع لازم در طرح‌های عمرانی استفاده شود.وی افزود: بخشی از این منابع نزد ایرانیان خارج از کشور است که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک تعداد زیادی از افراد اعلام آمادگی کردند؛ همچنین در تماس با دولت بسیاری از ایرانیان خارج از کشور اعلام کردند آمادگی دارند سرمایه‌هایشان را صرف عمران و آبادی ایران کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها