بسکتبال در میان رشته‌های ورزشی مختلف یکی از پراقبال‌ترین رشته‌های ورزشی در میان بانوان به حساب می‌آید. بهره‌مندی از استعدادهای مختلف یکی از برگ برنده‌های بسکتبال بانوان در ایران محسوب می‌شود، اما با وجود آن که تعداد تیم‌های بسکتبال بانوان در ایران حداقل در قیاس با ده سال گذشته افزایش یافته، اما بانوان بسکتبالیست همچنان از فقدان برخی امکانات و تسهیلات رنج می‌برند.
کد خبر: ۶۱۳۴۰۸

البته این مشکل مانع افزایش تعداد بسکتبالیست‌های زن ایرانی نشده، در واقع وجود برنامه‌های جامع استعدادیابی باعث شده بسکتبال رشد خوبی در میان بانوان داشته باشد. بسکتبال نسبت به بسیاری از رشته‌های دیگر محبوبیت بیشتری در میان دختران ایرانی دارد و از لیگ نسبتا خوبی هم برخوردار است، اما مشکل اینجاست که بسکتبال برخلاف بسیاری از رشته‌ها که برخی از آنها هنوز هم در میان جمعیت دختران و زنان ناشناخته است سال‌هاست حضوری در مجامع بین‌المللی و رقابت‌های برون‌مرزی ندارد.

محرومیت غیرمنصفانه

انگیزه‌های دختران بسکتبالیست همین جا متوقف می‌شود. آنها مهارت‌های تکامل شده‌تری در سال‌های اخیر به دست آورده و بسیار پیشرفت کرد‌ه‌اند، اما از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محرومند، آن هم در حالی که بسیاری از رشته‌های دیگر که از لحاظ محبوبیت و پیشرفت به پای بسکتبال بانوان نمی‌رسد، تقریبا حضوری ثابت و دائم در مجامع بین‌المللی دارد. پنج سال است که فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) از حضور بسکتبالیست‌های زن ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی جلوگیری می‌کند چراکه حجاب اسلامی بسکتبالیست‌های ایرانی مورد پذیرش این ارگان نیست.با این که در سال‌های اخیر مذاکرات فراوانی برای رفع این مشکل شده، اما هنوز هم تشکیل اردوهای تیم ملی بسکتبال سرانجامی ندارد و بازیکنان بدون برگزاری حتی یک بازی تدارکاتی با تیم‌های خارجی خسته به خانه‌های خود برمی‌گردند.

سعیده علّی که بهترین بازیکن سه سال اخیر بسکتبال بانوان است محرومیت تیم ملی بسکتبال بانوان را دلیلی برای از بین رفتن انگیزه‌ها در میان برترین استعدادهای موجود می‌داند. وی در این باره به جام‌جم گفت: شاید هیچ کس از تعداد بسکتبالیست‌های مستعد دختران ایرانی خبر نداشته باشد، اما ما که در بطن کار هستیم بخوبی می‌بینیم که این استعدادها چگونه روز به روز افزایش پیدا می‌کنند. متاسفانه با این که بهترین بازیکنان را در اختیار داریم و می‌توانیم در رقابت‌های بین‌المللی نتیجه خوب بگیریم همچنان به هیچ مسابقه‌ای اعزام نمی‌شویم. من در این سال‌ها بازیکنان زیادی را دیدم که این محرومیت غیرمنصفانه آنها را ناامید کرد و باعث شد با بسکتبال برای همیشه خداحافظی کنند. محرومیت از حضور در رقابت‌های بین‌المللی، انگیزه‌ها را از بین برده است.

6 سال اردوهای بی‌حاصل

برخی اعتقاد دارند فدراسیون بسکتبال دیدگاه مثبتی درباره اعزام تیم ملی بانوان به رقابت‌های برون‌مرزی ندارد و به دلیل این که تمرکز و توان خود را برای بخش تیم ملی بسکتبال مردان بزرگسال و سایر رده‌های پسران گذاشته برنامه‌ای برای پرداختن به امور بانوان ندارد. برخی مهم‌ترین دلیل طولانی شدن محرومیت بسکتبال بانوان را در این می‌دانند که خود فدراسیون تمایلی برای اعزام دختران بسکتبالیست به رقابت‌های برون‌مرزی ندارد. دلارام کریمی، دیگر بازیکن و مربی مطرح بسکتبال بانوان نیز در این باره گفت: بسیاری از بازیکنان خوب بسکتبال بانوان از حضور در اردوی‌های بی‌نتیجه خسته شده‌اند. آنها شش سال است که در اردوها شرکت می‌کنند، اما در نهایت به هیچ مسابقه‌ای اعزام نمی‌شوند. ادامه این شرایط اصلا برای بسکتبال بانوان خوب نیست. ما هم‌اکنون در دوره‌ای هستیم که از بهترین بازیکنان بسکتبال بهره می‌بریم، اما این بازیکنان خوب یکی پس از دیگری می‌روند. واقعا چه دلیلی وجود دارد که تیم ملی بسکتبال بانوان نتواند به رقابت‌های برون‌مرزی برود و حتی یک بازی تدارکاتی خوب خارجی هم نداشته باشد؟

تکلیف ما را روشن کنند

فاطمه کرم‌زاده، نایب‌رئیس فدراسیون بسکتبال در امور بانوان نیز بر تلاش فدراسیون بسکتبال برای گرفتن مجوز حضور بانوان بسکتبالیست با حجاب کامل اسلامی در رقابت‌های برون‌مرزی تاکید کرده است، اما به نظر می‌آید او برای رفع این مشکل کاملا تنهاست. تهمینه فراتی، دیگر بازیکن بسکتبال بانوان، تلاش‌های فدراسیون بسکتبال را برای حضور در میادین بین‌المللی کافی نمی‌داند و می‌گوید خیلی خوب می‌شود اگر تکلیف بسکتبال بانوان را روشن کنند. اگر نمی‌خواهند تیم ملی بسکتبال بانوان جایی در رقابت‌های برون‌مرزی داشته باشد همه چیز را صریحا بگویند تا جمع زیادی از علاقه‌مندان به بسکتبال از حالت بلاتکلیفی دربیایند. تشکیل اردوهای تیم ملی دیگر بس است. به جای این همه هزینه واقعیت را به ما بگویند. این که دیگر مشکلی نیست.

مخالفت فیبا یا...

قطعا تشکیل تیم‌های ملی و اعزام آن به رقابت‌های برون‌مرزی انگیزه‌ای مضاعف برای هر رشته‌ای است. وقتی تیم ملی نباشد رقابت کم و کمتر می‌شود و فاکتورهای کیفی و کمی هر دو نیز کمرنگ‌تر می‌شود. هم‌اکنون چنین شرایطی در بسکتبال بانوان در حال اجرا شدن است. سوال مشترک بسیاری از دختران و زنان بسکتبالیست این است که چطور تیم‌های ملی هندبال، والیبال و فوتبال بدون هیچ مشکلی به رقابت‌های برون‌مرزی می‌روند و اتفاقا نتایج بسیار ضعیفی هم به دست می‌آورند، اما بسکتبال بانوان با وجود بهره‌مندی از پشتوانه انسانی همچنان در تب حضور در رقابت‌های برون‌مرزی حتی در حد غرب آسیا می‌سوزد. به نظر می‌آید بیش از آن که پای مخالفت‌های فیبا در میان باشد مسائل دیگری مطرح است.

فیبا برای حضور بسکتبالیست‌های زن ایرانی با حجاب کامل اسلامی در رقابت‌های معتبر موافقت کرده بود، اما در ادامه همه چیز نادیده گرفته شد؟ واقعا فیبا با بسکتبال بانوان ایران مخالفت می‌کند یا این که پای تبعیض‌های جنسیتی در میان است؟

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها