محسن رضایی:

گمان نکنیم تحریم‌ها برداشته شود ایران گلستان می‌شود

تحریم‌ها را در اقتصاد می بینیم و این به آن معنا نیست که اگر تحریم‌ها برداشته شود ایران گلستان می‌شود.ما سه سال قبل میلیاردها دلار پول داشتیم آن پول‌ها چه شد، اگر پنج برابرآن پول‌ها ما درآمد می داشتیم با وضعیت ساختار اقتصادی که داریم به جایی نمی رسیدیم.
کد خبر: ۶۱۲۸۹۲
گمان نکنیم تحریم‌ها برداشته شود ایران گلستان می‌شود

به گزارش واحد مرکزی خبر، محسن رضایی دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع بررسی پیامدهای13 آبان در سخنانی با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم افزود: ملت ایران یک ملت شریف و مودب است و همیشه از موضع انصاف و مسالمت برخورد کرده است؛ مصداق این موضوع آن است که 35 سال از انقلاب می‌گذرد اما به هیچ کشوری حمله نکرده است.

وی گفت: به کشور ما حمله شده اما حمله نکرده، ترور شده اما هرگز حمله نکرده است و همیشه ملت ایران از مقاومت علیه اشغالگری حمایت کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: استکبار ستیزی که از 13 آبان سال 58 پرچم آن به اهتزاز درآمد تکمیل انقلاب بود، چون ما در22 بهمن استبداد را واژگون کردیم و آزادی را بدست  آوردیم اما همچنان مسئله استقلال درپرده ابهام وجود داشت.

رضایی افزود: آن مسئله این بود که آیا ملت ایران می‌خواهد وابستگی را قطع و روی پای خود بایستد؟

وی گفت: ملت ایران دنبال یک بهانه می‌گشت و این بهانه پیدا شد یعنی از 22 بهمن تا 13 آبان 58 حوادثی در ایران اتفاق افتاد که آمریکایی‌ها در آن دخالت داشتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شورشهایی در کردستان، سیستان و بلوچستان شد که آمریکایی‌ها دخالت داشتند.

رضایی گفت: همه چیز حکایت از این داشت که آمریکایی‌ها دست‌بردار نیستند و این لازمه اش  اقدام انقلابی و استکبارستیزی بود که ملت ایران در این راه قدم برداشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایران اولین کشوری است که در خاورمیانه پیشگام  استقلال بوده است و این از نظر تاریخی برای مردم ایران بسیار مهم است.

وی گفت: در تمام حوادث بویژه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی به خود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ضرر می‌زنند، آمریکایی‌ها مرتب درحال چالش و سنگ اندازی هستند.

رضایی در پاسخ به مجری که گفت باید از مولفه های درون زا برای امنیت ملی استفاده کرد افزود: اصولا تا قبل از انقلاب اسلامی امنیت ملی ایران یک بخشی از امنیت آمریکا بود؛ ارتش ایران بخشی از ارتش آمریکا بود.

وی گفت: ما تبدیل به یک ژاندارمری شده بودیم که منافع آمریکایی‌ها را در منطقه کنترل و حفاظت می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: وقتی این ارتباط بین ما و آمریکا قطع شد خیلی‌ها گفتند که ایران دیگر نمی‌تواند سرپا بایستد چون امنیت آنها مورد تهدید است.

وی گفت: علت آغاز جنگ از سوی صدام این بود که مطمئن بود با جدا شدن از آمریکا ایران قادر نیست به تنهایی روی پای خود بایستد.

رضایی افزود: اما اتفاق مهمی افتاد و آن این بود که نیروهای درونی ایران وارد عرصه امنیت ملی  شدند و توانستند گام‌های بزرگی در زمینه امنیت ملی بردارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امنیت ملی را توانستیم به معنای واقعی بازیابی کنیم و بسازیم.

رضایی افزود: این امنیت ملی چند مولفه دارد؛ یکی انسجام داخلی، دوم رهبری زیرا ایران طی 300 سال گذشته رهبری نداشت و اگر رهبری می‌بود ما خیلی زودتر از اینها بایستی مسیر توسعه و پیشرفت را شروع می‌کردیم.

وی ادامه داد: و این پیشرفت‌ها ما را تبدیل به 10 قدرت دنیا تبدیل کرد و اولین قدرت نظامی منطقه هستیم و این موضوع از نیروهای درونی که به آنها تکیه کردیم بدست آمد و این نیروهای درونی  توانستند امنیت پایدار را به ارمغان بیاورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص راهکار تحقق حماسه اقتصادی گفت: باید این سوال را مطرح کنیم که چرا نمی توانیم از فرصت‌های تحریم برای شکوفایی اقتصاد استفاده کنیم.

وی افزود: مگر ما از فرصت جنگ برای بازیابی اقتدار و قدرت ملی‌مان بعد از 300 سال استفاده نکردیم؛ چرا تحریم ها را نمی‌توانیم تبدیل به فرصت کنیم.

رضایی گفت: به نظر من این مسئله بسیار مهم است زیرا تحریم های اقتصادی در عین حال تهدید است و می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: می‌توانیم تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم هر چند تحریم‌ها ظالمانه باشد.

رضایی گفت: تحریم‌ها را در اقتصاد می بینیم و این به آن معنا نیست که اگر تحریم‌ها برداشته شود  ایران گلستان می‌شود.

وی افزود: ما سه سال قبل میلیاردها دلار پول داشتیم آن پول‌ها چه شد، اگر پنج برابرآن پول‌ها ما درآمد می داشتیم با وضعیت ساختار اقتصادی که داریم به جایی نمی رسیدیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اگر اقتصاد ما یک اقتصاد پیشرفته بود نباید تحریم  می شدیم و حالا اگر امروز تحریم را برداریم سالهای آینده اگر باز تحریم بشویم چکار خواهیم کرد.

وی گفت: ما باید فکر اساسی برای اقتصاد کشور کنیم؛ اولا اقتصاد ایران باید تحریم ناپذیر شود و این کار شدنی است.

رضایی افزود: ما امروز تحریم‌های داخلی‌مان بیشتر از تحریم‌های خارجی است؛ امروز سیستم اداره کشور و مسائل بروکراسی به کشور آسیب بیشتری می‌زند.

وی گفت:امروز رقابت کالاهای چینی بیش از تحریم ها روی اقتصاد کشورمان تأثیر گذاشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید اقتصاد مقاومتی را با دو هدف تحریم ناپذیری و تبدیل کردن تحریم ها به فرصت‌ها و شکوفایی اقتصادی کشور استفاده کنیم.

رضایی در خصوص  ارتباط مذاکرات و اقتصاد مقاومتی گفت: ما می گوییم با یک دست مذاکره و با یک دست اقتصاد مقاومتی و شکوفایی اقتصاد که باید آن را حفظ کرد، زیرا مکمل  یکدیگر هستند.

وی افزود: مذاکرات چه به نتیجه برسد و چه نرسد برای ما سودمند است، اگر به نتیجه نرسد حداقل  خاصیت آن این است که به دنیا ثابت می‌شود که ملت ایران یک ملت منطقی و مذاکره کننده است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام  ادامه داد: ثانیا ملت خودمان نیز متوجه می شود که هیچ قصد  خاصی نیست که ما از روابط بین المللی استفاده نکنیم.

رضایی گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد موانع تجاری و اقتصادی ایران برداشته می‌شود، ولی  برطرف شدن موانع کافی نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  ادامه داد: باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنید و اقتصاد  مقاومتی یک برنامه‌ای است که ما در شرایط تحریم می‌توانیم به شکوفایی برسیم.

رضایی در پاسخ به این سوال که شاید راهپیمایی‌ها بر روی مذاکرات تاثیر منفی بگذارد گفت: اولا سیاست گذشته ایران یک سیاست منطقی بوده است و اگر شما (آمریکایی‌ها) می خواهید با ایران کار بکنید صداقتتان را نشان بدهید.

وی افزود: راهپیمایی روز 13 آبان نشان داد که ملت ایران بر روی ارزش‌ها و منافع خودش محکم ایستاده است و به خارج نیز نشان داد که اگر ما امروز داریم مذاکره می‌کنیم عمق این مذاکرات در خیابان‌های ایران است.

سیاست خارجی ایران مردمی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما یک تیم نداریم که مذاکره می کند، اینهایی که در راهپیمایی شرکت کردند بخشی از مذاکره کنندگان هستند.

محسن رضایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: سیاست خارجی ما یک سیاست خارجی بسته و جناحی نیست، سیاست خارجی ما مردمی است و ملت ایران پشتیبان دولت مردان خود هستند.

وی گفت: دولتمردان به نمایندگی از ملت ایران در آنجا شرکت می‌کنند و فضای ایران یک فضای ضعف و درماندگی نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: واقعا ما تا قبل از انقلاب سیاست خارجی نداشتیم.

وی گفت: الان ملت ایران این حرف را می‌زند که ما در مذاکرات جدی هستیم و در پیگیری منافع ملی نیز جدی هستیم.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی سابقه دارد یا نه گفت: البته این اقتصاد مقاومتی به این شکلی که در جمهوری اسلامی در حال طراحی است جدید است ولی اقتصاد مقاومتی سابقه علمی و تجربی دارد.

وی افزود: این اقتصاد مقاومتی از آنجا شروع شد که شوک‌هایی در اقتصاد غرب مانند رکود، بیکاری و بحران‌های مالی اقتصادی به وجود آمد و این به دیگر کشورها سرایت کرد و کشورها برای جلوگیری از این شوک‌ها اقتصاد مقاومتی را بوجود آوردند تا به اقتصادشان لطمه وارد نشود.

رضایی گفت: چیزی که در ایران در حال طراحی آن هستیم فراتر از این است یعنی شامل تحریم‌های اقتصادی می شود و شوک های اقتصادی را هم در بر می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه آیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام مولفه‌های اقتصاد مقاومتی برای دهه چهارم پیشرفت و عدالت تعریف شده است یا در حال بررسی است افزود: این مسئله تعریف شده است و به خدمت مقام معظم رهبری رفته و ایشان اصلاحاتی کردند و بعنوان سیاست های مشورتی به مجمع داده‌اند.

رضایی گفت: در آنجا بر روی چند نکته تاکید شد؛ یکی مسئله مشارکت گسترده مردم در صحنه اقتصادی یعنی مفهومی بیش از بخش خصوصی که مطرح است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مسئله دوم وابستگی به نفت است؛ وابستگی به نفت بیش از 20 سال است مورد توجه مسئولان است، اما مسئولان کشور نتوانستند این موضوع را حل کنند.

وی گفت: حالا که تحریم شده‌ایم، باید به دنبال آن برویم که اقتصادمان را چندپایه کنیم و فقط بر روی پایه نفت نباشیم.

رضایی درباره مشکل اشتغال و لزوم اشتغال‌زایی جوانان نیز افزود: برای بحث اشتغال باید دو نوع کار را انجام داد؛ یکی کارهای کلان ملی و دیگری کارهای خرد و جزئی است.

وی با اشاره به موانع تولید و سرمایه‌گذاری در داخل کشور گفت: کارهای کلان ملی این است که محیط کسب و کار برای اقتصاد ایران فراهم شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما عادت کرده‌ایم بر یارانه‌محوری که این موضوع باید تغییر و تحولاتی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به وجود سرمایه در کشور و لزوم حرکت به سمت کارآمد کردن این سرمایه گفت: یک بخش مربوط به کارهای جزئی است که باید به آن توجه ویژه شود.

محسن رضائی افزود: می‌توانیم با یک حرکت جهادی علمی بسیاری از این مسائل را در کشور حل کنیم.

دنیا بدون ایران نمی‌تواند خیلی کارها را جلو ببرد

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران چهارراه دنیا است و دنیا بدون ایران نمی‌تواند خیلی از کارها را جلو ببرد.

محسن رضایی درباره روند پیشرفت دیپلماسی و کمک آن به اقتصاد مقاومتی افزود: باید موقعیت خودمان را امروز نسبت به مذاکرات خوب تحلیل کنیم؛ ما دیگر ایران دیروز نیستیم و در ابعاد دفاعی، امنیتی و سیاسی در یک درجه بالاتری هستیم.

وی ادامه داد: بنابراین نوع تهدیدات ما با دیروز فرق می کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران امروز ایران منطقه‌ای است و ما در حال حاضر ایران قدرتمندی هستیم.

رضایی افزود: امروز مسئله سوریه، عراق، لبنان، فلسطین، بحرین بدون حضور ایران حل نخواهد شد و این یک توانمندی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید بدانیم امروز ارزش و اقتدار ایران بیش از 10 سال پیش است و قدرت‌های بین المللی بیش از 10 سال پیش به ایران نیازمند هستند.

رضایی افزود: مسئله دیگر این است که ما چه امتیازاتی می دهیم و چه امتیازاتی می‌گیریم، البته شاید اینکه بعضی از این مذاکرات افشا نمی‌شود بد نباشد، ولی به نظر من برخی هم باید به مردم گفته شود تا تبلیغات سوء انجام نشود.

وی گفت: من این را می خواهم تأکید کنم که ما در مذاکره جدی هستیم و تاکتیکی برخورد نمی‌کنیم، هرچند مطمئن هستیم که آمریکایی‌ها تاکتیکی برخورد می‌کنند.

رضایی افزود: از این طرف هم باید دست به زانو بزنیم و اقتصادمان را به حرکت درآوریم.

وی در پاسخ به اینکه چه مؤلفه‌های قدرتی در روابط بین المللی داریم که می توانیم به عنوان برگ برنده رو کنیم گفت: مهمترین مؤلفه هایی که در اختیار داریم همین زمینی است که در اختیار داریم؛ ایران چهارراه دنیا است و دنیا بدون ایران نمی تواند خیلی از کارها را جلو ببرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئله دوم ارتباط با عراق و سوریه و سپس افغانستان و چین است که توانستیم پلی ایجاد کنیم.

وی گفت: ما اگر از موقعیت‌های خودمان در منطقه بخوبی استفاده کنیم می‌توانیم در همه بخش‌های اقتصادی موفق باشیم.

رضایی در خصوص تغییر لحن برخی از کشورها بعد از روی کار آمدن دولت جدید افزود: برخی از این تغییر لحن‌ها صادقانه است ولی برخی نیز فریبکارانه و از موضع ضعف است.

وی گفت: اینها معتقد شده‌اند که در ایران دموکراسی وجود دارد و لحن اینها صادقانه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اما برخی از کشورها وجود دارند که موضع آنها ضعف است و تبلیغات آنها از بین رفته است و صداقت نیز ندارند.

رضایی گفت: یکبار دیگر را ملت ایران آنها را آزمایش می‌کند و آمریکا و برخی از کشورها وارد این آزمایش شده‌اند.

وی افزود: ما امیدواریم اینها نمره متوسطی بگیرند و نشان بدهند صداقت دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ایران اگر از یک کشوری صداقت ببیند با آنها خوب همراهی می‌کند، اما اگر احساس کند می‌خواهند سوء استفاده کنند حتماً خواهد ایستاد.

رضایی افزود: در ورای این چالش که ما با آمریکایی‌ها از نظر سیاسی داریم یک مبارزه تمدنی بین اسلام و غرب جریان دارد که حتی اگر بسیاری از این مناقشات تمام بشود، باز ممکن است رئیس جمهور بعدی آمریکا باز گردد به موضع قبل.

وی گفت: ما در مذاکرات جدی هستیم و از نیروهای مذاکره کننده نیز حمایت می‌کنیم زیرا این نیروها دلسوز هستند و ماموریتی سخت بر عهده آنهاست و همه ملت ایران از این تیم حمایت کرده و حمایت خواهد کرد.

رضایی درباره اینکه اگر آمریکا آدم شود می‌توان با آن ارتباط داشت افزود: این طور نیست که جامعه آمریکا در بست در اختیار دولتمردان آمریکا باشد و این تصور غلطی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در سیاست‌مان بنا را بر آن نگذاشتیم که آمریکایی‌ها هرگز تغییر نخواهند کرد و اتفاقاً علائم تغییر را احساس می‌کنیم.

رضایی افزود: ملت ایران نیز هر وقت آمریکا آدم شود، حتی رفتارش را با آمریکایی‌ها تغییر خواهد داد و این می‌تواند از چیزهای کوچک آغاز شود.

وی گفت: آمریکا می‌تواند دارایی‌های ایران را آزاد کند، تحریم‌ها را بردارد؛ آمریکا یک قدم بردارد، ببیند آیا ملت ایران پاسخ می‌دهد یا نه.

رضایی تأکید کرد: آمریکایی‌ها یک گام جلو بیایند ببینند آیا ملت ایران می‌آید یا نه؛ بالعکس ما آمده‌ایم جلو، اما آنها جواب نداند.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: بنابراین اگر آمریکایی‌ها بخواهند صداقت‌شان را نشان دهند باید گام بردارند، حتی یک گام کوچک و تاکنون آمریکایی‌ها حرکت مثبتی را انجام ندادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
۰
۰
آقای رضایی هر چی باشه از اینكه توش هستیم كه بدتر نخواهد شد.
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
۰
۰
با پایین آمدن قیمت مسكن (كه هیچ ربطی به اقدامات دولت فعلی ندارد چون هنوز اقدامی انجام نداده است-هر چند اجاره ها اصلا پایین نمیاد) تورم اتومات پایین اومده- الان مردم با قیمت سرسام آور كالاها و تهیه آنها دچار مشكل شده اند ؛مردم دیگه كمتر گوشت میخورند-مرغ ۳۵ درصد گران شده- لبینیات متوسط ۶۰ درصد گران شده است و میوه هم كه جای خود دارد

نیازمندی ها