روحانی:‌ اعتماد مردم به سیستم بانکی و دولت باارزش‌تر و مهم‌تر از کاهش هزینه‌های دولت به هر روشی است

مخالفت رئیس‌جمهور با روش شناسایی پردرآمدها

رئیس جمهور با اشاره به دشواری‌های ساماندهی اقتصاد کشور از مخالفت شدید خود با پیشنهادهایی که حریم خصوصی مردم برای شناسایی درآمد آنها - در چارچوب حذف یارانه پردرآمدها- را نقض می‌کرد، سخن گفت.
کد خبر: ۶۱۲۷۵۸

حذف یارانه نقدی پردرآمدها در چند ماه اخیر در دستور کار دولت بوده و راه‌های مختلفی برای شناسایی این افراد پیشنهاد شده است. با این حال دولت رسما اعلام کرد برای روش شناسایی این افراد به جمع‌بندی نهایی نرسیده است حتی روش‌هایی چون شناسایی املاک افراد یا دسترسی به حساب‌های بانکی آنها نیز مورد بررسی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت، اما حفظ حریم شخصی و نداشتن مجوز برای استفاده از اطلاعات خصوصی مردم تمام این راه‌ها را به بن‌بست کشاند. سرانجام نیز مجلس سه روز پیش حین بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه 92 حذف یارانه نقدی پردرآمدها در سال‌جاری را منتفی و آن را به سال 93 موکول کرد. این امر در توافق با دولت صورت گرفت چرا که قوه‌مجریه نیز هنوز نمی‌داند چگونه می‌خواهد پردرآمدها را شناسایی کند، لذا زمان حدود 105 روزه‌ای را برای چاره‌اندیشی در این باره در اختیار گرفته است.

در همین حال رئیس جمهور دیروز از زوایای جدیدی از مشکلات موجود بر سر حذف یارانه پردرآمدها سخن گفت.مشکلاتی که موانع اخلاقی، شرعی و قانونی ایجاد کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در دیدار مجمع نمایندگان استان فارس گفت: راه‌های متعددی برای حذف سه دهک پردرآمد از فهرست گیرندگان یارانه‌ها وجود دارد، اما بنده با پیشنهادهای متعددی که به نوعی ورود به زندگی خصوصی مردم بود، بشدت مخالفت کردم؛ زیرا معتقدم اعتماد مردم به سیستم بانکی و دولت باارزش‌تر و مهم‌تر از کاهش هزینه‌های دولت به هر روشی است.

وی با اشاره به بررسی‌هایی که در مجلس برای حذف سه دهک پردرآمد از دریافت یارانه‌ها صورت گرفته و به نتیجه نرسید، گفت: نمی‌خواهم بابت این موضوع به کار مجلس ایراد وارد کنم، اما این اتفاق نشان داد که ساماندهی اقتصاد بسیار سخت است.

رئیس جمهور افزود: همه تلاش دولت این است که شاخص‌های اصلی در اقتصاد کلان پیش از شروع سال جدید، حداقل به شرایط تعادل برسد و تورم از ۴۰ به حدود ۳۰ درصد برسد تا برای مردم امیدبخش باشد و در سال ۹۳ نیز با ادامه تلاش‌ها به زیر ۳۰‌ درصد تقلیل یابد.

وی با بیان این‌که مشکل اساسی اقتصاد کشور این است که به مسائل این حوزه در چارچوب کلان نگاه نشده است، گفت: براساس آمارها سال گذشته رشد اقتصادی کشور به منفی 5.8 درصد رسیده که این رقم حتی برای خود بنده پیش از آن‌که در دولت حضور پیدا کنم، قابل پیش‌بینی و باور نبود.

روحانی با اشاره به وجود تورم ۴۰ درصدی در کشور افزود: طبق محاسبات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت مسکن، حدود ۴۰ درصد از این تورم مربوط به نحوه اجرای طرح‌های مسکن مهر است، چرا که اعتبارات مربوط به این طرح‌ها در بودجه سنواتی گنجانده نشده و دولت با فشار بر سیستم بانکی، پول پرفشار را برای اجرای این طرح‌ها به عرصه اقتصاد کشور تزریق کرده که همین مسأله باعث افزایش تورم شده است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که اجرای طرح‌‌های عمرانی با پول پرفشار، کار سخت و غیرممکنی نیست، اظهار کرد: بر این اساس باید گفت مسکن مهر از جیب فقرا و سهم فقیرترین افراد جامعه اجرا شده است. اصل این مساله که مردم خانه‌دار شوند کار بسیار خوبی است، اما این‌که از چه راهی این کار انجام شود بسیار مهم است تا نتیجه‌ای که امروز حاصل شده به دست نیاید.

روحانی با بیان این‌که البته اینها پیش‌بینی‌هایی است که بخش‌های اقتصادی دولت ارائه می‌کنند و هیچ‌کدام از اینها ارقام قطعی نیست، خاطرنشان کرد: تلاش دولت در این است که رشد اقتصادی منفی که در نیمه نخست امسال نیز ادامه داشته است در نیمه دوم سال به صفر رسیده و سال بعد مثبت شود.رئیس‌جمهور تأکید کرد: به خوبی آگاهیم که مردم در عرصه اقتصادی در فشار هستند و دولت علاوه بر این‌که در عرصه اقتصادی تحت فشار است، از این‌که مردم در فشار باشند نیز ناراحت است و تلاش می‌کند شاخص‌های کنونی اقتصاد بهبود یابد تا وضع عمومی اقتصادی کشور سامان یابد. روحانی تمرکز تلاش‌های دولت را بر رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت عنوان کرد و گفت: در عرصه بین‌الملل بویژه در حوزه اقتصاد عدالت و اخلاق حاکم نیست، بلکه همه سعی دارند از هر طریقی بیشترین منفعت را نصیب خود کنند، بنابراین دولت تلاش دارد تحریم‌ها را که به رقبای ایران در عرصه اقتصادی مجال تحرک بیشتر بخشیده برطرف کند.

روحانی با تأکید بر این‌که وضع تحریم‌ها علیه ایران اتفاقی نبوده که در مدت یک سال یا چند ماه واقع شود، خاطرنشان کرد: بر همین اساس رفع تحریم‌های پیچیده غرب به زمان مناسب و کافی احتیاج دارد و دولت در این مسیر به حمایت و پشتیبانی مردم و مجلس و حمایت و پشتیبانی و هدایت‌های مقام معظم رهبری که البته همواره از آن برخوردار بوده است، نیاز مبرم دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها