دنیا از نگاه خوشبین‌ها و بدبین‌ها

روان‌شناسان معتقدند انسان‌هایی که هدف خاصی برای خودشان طراحی می‌کنند و می‌خواهند هرچه زودتر به آن هدف برسند، باید مثبت‌اندیش باشند و به افکار منفی اجازه ندهند آنها را از ادامه مسیر بازدارد.
کد خبر: ۶۱۲۶۲۰

بر همین اساس، روان‌شناسان توصیه می‌کنند تصوری مثبت از خودتان داشته باشید تا دیگران هم شما را همان‌طور ببینند که خودتان می‌خواهید. مثلا زمانی که قرار است در یک مصاحبه کاری حاضر شوید، به جای نگرانی و استرس خوب است خودتان را در حالتی تصور کنید که شغل مورد نظر را به دست آورده و جایگاه خوبی دارید. البته چنین طرز تفکری برای بسیاری از انسان‌ها نتیجه عکس خواهد داشت و خیلی‌ها فقط زمانی به موفقیت می‌رسند که بر نقاط ضعف‌شان تمرکز کنند و به فکر برطرف کردن آنها باشند. در حقیقت، چنین انسان‌هایی زمانی موفق‌تر عمل خواهند کرد که به دلایل شکست‌شان فکر کرده و آنها را در نظرشان مجسم کنند.

اینها همه در حالی است که انسان‌های خوشبین فقط به کسب بهترین نتیجه فکر کرده و با تمرکز بر آن، مشتاقانه برای رسیدن به هدف‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند. در مقابل، انسان‌هایی که بدبین هستند حتی اگر در گذشته به موفقیت‌های زیادی رسیده باشند، باز هم نگران شکست‌شان هستند و فکر می‌کنند این مرحله از زندگی‌شان با گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. برای همین هم دائم به اشتباهات‌ احتمالی‌شان فکر کرده و شرایط را پس از بروز چنین خطاهایی تجسم می‌کنند. مثلا ممکن است به جای این که به موفقیت پس از پایان مصاحبه‌ شغلی فکر کنند، به فکر اشتباهات ساده‌ ولی مهمی مانند ریختن فنجان قهوه روی لباس مصاحبه‌کننده یا فراموش‌کردن پاسخ سوالات باشند.

تشویق برای خوشبین‌ها موثرتر است

براساس مطالعات متعددی که در این زمینه انجام شده است، محققان می‌گویند تشویق‌کردن افراد می‌تواند عاملی باشد برای خوشبینی و کسب موفقیت‌های بیشتر. البته همین تشویق‌ها هم برای بدبین‌ها می‌تواند برعکس عمل کند. طی یکی از این تحقیقات، وقتی به افراد مختلف کار خاصی سپرده می‌شد که به دقت و تمرکز زیادی نیاز داشت، اگر به آنها می‌گفتند چون در کارهای قبلی موفق بوده‌اند و انسان‌های دقیقی هستند حتما در این کار هم موفق خواهند شد، انسان‌های خوشبین بهتر کارشان را انجام می‌دادند (14 درصد بهتر از زمانی که چنین تشویق‌هایی وجود نداشت)، اما بدبین‌ها دقیقا برعکس این گروه عمل می‌کردند و نتیجه کارشان هم بدتر از قبل می‌شد (29 درصد ضعیف‌تر)‌

بنابراین می‌توان گفت تشویق‌کردن به شیوه‌های مختلف می‌تواند اعتماد به نفس فرد را افزایش داده و موجب کاهش نگرانی‌ها و اضطرابش شود، اما این مورد هم مانند شمشیری دولبه است که می‌تواند برای افراد بدبین نتیجه‌ای معکوس داشته باشد.

نگران نباشید

وقتی افراد عصبانی و نگران هستند و استرس زیادی را تجربه می‌کنند، معمولا متخصصان می‌گویند بهتر است بر موضوع دیگری تمرکز کرده و به نوعی حواس‌شان را پرت کنند تا اوضاع بهتر شود، اما این شیوه هم برای بدبین‌ها چندان موثر نخواهد بود. طی تحقیقی که در این‌باره انجام شد، پژوهشگران سوالاتی را از افراد می‌پرسیدند که آنها باید بدون محاسبه و تنها از طریق ذهنی اعداد را با هم جمع یا از هم کم می‌کردند. در این آزمون هم انسان‌هایی که بدبین بودند، نمی‌توانستند آرامش خود را حفظ کنند و حتی با فکر کردن به موضوعی دیگر هم موفق نمی‌شدند آرام بمانند. البته بعضی از آنها نگران و مضطرب می‌شدند و با همین حس، انگیزه بیشتری برای پاسخ به سوالات پیدا می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت آنها چنان به این نوع فکرکردن عادت کرده‌اند که به راحتی نمی‌توانند شیوه‌ خود را هم تغییر دهند. در حالی که متخصصان می‌گویند افراد خوشبین موفق‌تر هستند و اعتماد به نفس بیشتری هم دارند. به همین علت هم آنها توصیه می‌کنند در طول زندگی خوشبینانه با اتفاقات و وقایع مختلف روبه‌رو شویم تا زندگی شادتر و آرام‌تری داشته باشیم.

psychologytoday.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها