مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی:

دختران مجرد فرزندخوانده دار می شوند

اخراج، پایان ناخوش مرخصی زایمان

حالِ آن زنانی که بعد از شش ماه مرخصی زایمان باردیگر به محل کار بازگشتند و به جای خوشامدگویی، از کار اخراج شدند، فقط خودشان درک می‌کنند و بس.
کد خبر: ۶۱۲۴۸۳
اخراج، پایان ناخوش مرخصی زایمان

باید زن باشی، شاغل باشی، به شغلت نیاز داشته باشی، تازه مادر شده باشی و شش ماه نیز حق مرخصی رفتن داشته باشی و آن‌وقت کارفرما با بهانه‌تراشی، عذرت را بخواهد و از کار بیکارت کند تا آن‌وقت حس آن 47 هزار زنی را که در سال 90 و 91 به واسطه استفاده از مرخصی زایمان از محل کار اخراج شده‌اند، درک کنی.

منبع ارائه این آمار، موثق است و مو لای درز آن نمی‌رود. معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی آمار می‌دهد در سال 90 و پنج ماه نخست سال 91، یعنی در عرض 17 ماه، 145 هزار زن شاغل از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند که استفاده از این حق قانونی به اخراج 47 هزار نفر از آنها منتهی شده است.

این یعنی در این مدت و در هر ماه، فرزند دار شدن به بهای بیکار شدن 2760 زن تمام شده و از این طریق بر جمعیت بیکار کشور افزوده شده است.

این اعداد به این دلیل مهم است که این روزها بحث به جریان افتادن قانون افزایش مرخصی زایمان از شش به 9 ماه در دولت داغ است.

این قانون در دولت قبل متولد شد، اما چون برای تامین اعتبار مورد نیاز آن که برای امسال، حدود 170 میلیارد تومان برآورد می‌شود، فکری نشده است، اکنون اجرای آن متوقف است اما اگر حتی منابع مورد نیاز اجرای این قانون نیز تامین شود، مسئولان باید گوشه چشمی به آمار زنان اخراجی دو سال قبل داشته باشند، چون کارفرمایانی که حاضر به تحمل مرخصی شش ماهه زنان نیستند با مرخصی 9 ماهه کنار نخواهند آمد.

از همان آغاز که موضوع افزایش مرخصی زایمان مطرح شد، نگرانی‌ها از همین بابت بود و انتقادهایی که به این قانون می‌شد به این دلیل بود که ایجاد حاشیه امن برای زنان فقط در نهادهای دولتی میسر است و بخش خصوصی را با چنین قوانینی نمی‌توان تحت تاثیر قرار داد.

با این حال دولت جدید قول پیگیری اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان را به زنان داده است، اما شکی نیست قبل از تامین اعتبار برای اجرای این قانون باید ضمانت اجرای آن را افزایش داد و سفت و سخت پشت قانون ایستاد تا دیگر هیچ زنی به واسطه استفاده از حق قانونی‌ خود متضرر نشود.

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
قابل توجه مسئولان محترمی كه نگران پیر شدن جمعیت هستند(فقط حرف می زنیم پای عمل همه كم میارن)
دانا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
سلام من 29 مرداد امسال بعداز استفاده از مرخصی 6 ماهه زایمان به كار خود آن هم در یك سازمان دولتی برگشتم .با12 سال سابقه كار متاسفانه مدیرم به بهانه های واهی در صدد فسخ قراردادم است تو رو به خدایی كه می پرستید به دادم برسید . با داشتن 3 فرزند و مشكلات اقتصادی كنونی چه كنم صدایم را به گوش مسئولین وبه ویژه وزیر علوم وتحقیقات وفناوری دكتر فرجی دانا برسانید .اجرتان با امام زمان (عج)
یك مادر
United States
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
بسیار ممنونیم كه به این معضل پرداخته اید. گرفتاری كه گریبانگیر خیلی از مادران جامعه است
گیریم تمام مشكلات فرزند دار شدن (مسائل مالی و......) حل شود،
چگونه میشود بدون امنیت شغلی باروری را در خانواده ها افزایش داد؟؟؟
نگران
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
پس عدالت كجاست ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
بهداشت و سلامت جامعه در گرو فرزند نیكو و سالم است.جهت رعایت حال مادران و اینكه نوزاد در آغوش پدر و مادر بزرگ شود و ناهنجاری برای جامعه ببار نیاورد اجرای مرخصی 9 ماهه زایمان زنان ضروری بنظر میرسد.
رویا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
۰
۰
هر تسهیلات هست برای كارمنداتون !!!.. حالم از این همه بی عدالتی به هم می خوره

نیازمندی ها