رسانه‌های آمریکایی چند روزی است روی خبری مانور می‌دهند که از ممنوعیت‌های جدید برای مصرف‌کنندگان سیگار حکایت دارد.
کد خبر: ۶۱۲۰۷۶
مبارزه با دخانیات اولویت نیست

براساس این خبر، میشل بلومبرگ، شهردار نیویورک‌سیتی اعلام کرده که با موافقت شورای شهر قانونی را به تصویب رسانده که با توجه به آن، سن قانونی فروش دخانیات به جوانان از 18 به 21 سال افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، از زمانی که بلومبرگ به سمت شهردار نیویورک‌سیتی منصوب شده، میزان استعمال دخانیات در این شهر به نصف کاهش یافته است. اگر بخواهیم وضع مصرف سیگار در کلانشهرهای کشورمان را با نیویورک‌سیتی مقایسه کنیم، به طور حتم در جایگاه بسیار پایین‌تری قرار می‌گیریم؛ زیرا با این‌که ما قوانین مناسبی در این حوزه داریم، اما اجرا نشدن آنها سبب افزایش مصرف سیگار در کشور بویژه از سوی جوانان و نوجوانان شده است.

براساس قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات که در مهر‌ماه 1385 به تصویب رسید، فروش سیگار به اشخاص کمتر از 18سال، ممنوع شده و فروش دخانیات به شکل فله‌ای یا نخی غیرقانونی است.

افزون بر این در قانون آمده است که فروش سیگار در کارگاه‌ها و مراکز فروش مواد غذایی ممنوع است.

همچنین قرار بود تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار هر شش ماه یک بار تغییر کند تا تاثیرگذار باشد که متاسفانه هیچ کدام از این قوانین بدرستی اجرا نمی‌شود.

با وجود این می‌توان ادعا کرد سیگار محصولی است که راحت‌تر از نان در دسترس همگان قرار دارد زیرا علاوه بر این‌که بیشتر مغازه‌ها، دستفروش‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی سیگار می‌فروشند، مدتی است مغازه‌های توزیع سیگار در بیشتر خیابان‌های شهر باز شده و با فروش انواع توتون، قلیان، سیگار و وسایل جانبی، شهروندان را تشویق به خرید و مصرف دخانیات می‌کنند.

نکته اینجاست که در کلانشهری مانند تهران که شهردارش عملکرد خود را با شهرداران موفق جهان مقایسه می‌کند، هیچ برنامه تاثیرگذاری برای مبارزه با دخانیات دیده نمی‌شود.

باید هشدار داد مسئولان شهری با توجه به نقشی که در این میان دارند، آن‌طور که باید برای کاهش سن مصرف دخانیات یا محدود کردن دسترسی به آن قدم‌های جدی برنداشته‌اند؛ برای نمونه مدت‌هاست که قرار است کیوسک‌های مطبوعاتی که زیر‌نظر شهرداری فعالیت می‌کنند، سیگار نفروشند، اما کوچک‌ترین اراده‌ای در مسئولان شهری برای عملی شدن این کار دیده نمی‌شود؛ زیرا اگر مبارزه با دخانیات جزو اولویت‌های آنها بود، عملکردشان به انتشار بروشور در این زمینه محدود نمی‌شد.

آوید طالبیان - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها