فندقلو میزبان جشنواره گل‌های بابونه شد

گردش در قدیمی‌ترین جنگل جهان + عکس

در طبیعت گیاهان زیادی وجود دارد که خواص دارویی مفیدی دارند، اما بابونه از معدود گیاهانی است که طیف وسیعی از اثرات مفید دارویی را در برمی‌گیرد. ضمن آن که مصرف آن بسیار ساده بوده و دارای بو و طعم مطبوعی است.
کد خبر: ۶۱۱۶۴۹
همه فواید بابونه

این گیاه که در اکثر نقاط دنیا می‌روید در تهیه بسیاری از ترکیبات آرایشی و زیبایی کاربرد دارد. بابونه، خواص ضدالتهابی دارد و در درمان آکنه و جوش‌های صورت، کمک به ترمیم زخم‌ها و سوختگی مفید است.

به این منظور می‌توانید گل بابونه را حدود 10 دقیقه در آب جوش خیسانده و آن را برای حدود 20 دقیقه روی ضایعه پوستی قرار داد.

بابونه همچنین دارای خاصیت ضدحساسیتی بوده و در کمک به درمان اگزما، بیماری‌های پوستی و آلرژی مفید است.

شامپوی بابونه می‌تواند ضمن تقویت موها، رنگ آن را نیز شفاف و براق‌تر کند. نوشیدن دم‌کرده ساده بابونه ضمن کمک به رفع خستگی روزانه می‌تواند یک آرامبخش مفید باشد.

به کسانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، توصیه می‌شود شب‌ها دم‌کرده مخلوط بابونه و اسطوخودوس بنوشند.

این گیاه در کمک به درمان اختلالات گوارشی مانند التهاب زخم معده می‌تواند مفید باشد. غرغره دم‌کرده بابونه می‌تواند باعث کاهش التهاب دهان شده و در درمان آفت و بیماری‌های دهان و دندان موثر باشد.

بر اساس طب سنتی ایران، بابونه دارای خاصیت گرم و خشک بوده و برای بیماری‌هایی که غلبه صفرا و بلغم دارند، اثراتی درمانی دارد.با توجه به تاثیر بابونه در تقویت قوای جنسی، کسانی که از انزال زودرس و ضعف قوای جنسی رنج می‌برند، می‌توانند از دم کرده مخلوط بابونه، زنجبیل و جینسینگ استفاده کنند.

مصرف این گیاه همچنین افزایش‌دهنده شیر در مادران بوده و در کمک به درمان اختلالات قاعدگی مفید است.

بخور بابونه در درمان سینوزیت بسیار مفید است. به این منظور می‌توانید حدود پنج گرم بابونه را داخل آبجوش ریخته و روی آن نفس بکشید. این بخور باعث شفاف‌شدن رنگ پوست نیز می‌شود. همچنین در درمان سرفه و گرفتگی بینی نیز موثر است.

این گیاه یک مسکن موثر در درمان سردرد و دردهای عضلانی و اسکلتی است. دم‌کرده مخلوط بابونه و زنجبیل می‌تواند در درمان سرماخوردگی و کاهش تب مفید باشد.

روغن بابونه نیز در درمان دردهای عضلانی ـ اسکلتی بویژه کمردرد و دردهای سیاتیکی استفاده می‌شود.

مالیدن مخلوط روغن بابونه و روغن زیتون روی شکم برای کاهش قولنج و نفخ در نوزادان و کودکان بسیار مفید و جایگزین بی‌عارضه برای داروهاست.

اگر از بی‌اشتهایی رنج می‌برید، مصرف روزانه دمنوش بابونه یک اشتهاآور مفید است. باوجود تاثیرات مفید بابونه باید از مصرف زیاد آن پرهیز کرد.

توجه داشته باشید گیاهان دارویی هم اگر صحیح استفاده نشود، می‌توانند عوارض مختلفی داشته باشند. همچنین مصرف بابونه در دوران حاملگی باید با احتیاط انجام شود.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صغری
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
۰
۰
ممنون از كمكهایتان خوب است تشكر

نیازمندی ها