مناسبت ها،مسیر طولانی و پر بحثی را طی می​کنندتااز دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به خود این شوراو سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی راه پیدا کنند و سرانجام در تقویم رسمی کشور ثبت شوند.اما تصویب 13 آبان به عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» از پشتوانه ای همچون مصوبه دور سوم مجلس شورای اسلامی برخوردار است.
کد خبر: ۶۱۱۶۴۳
چرا مرگ بر آمریکا؟

بنابراین مناسبت هایی اینچنین،اجماعی است و ریشه در لایه های عمیق جامعه و نظام اسلامی دارد و به عبارت دیگر جنبه راهبردی دارد و تحت تاثیر بگو مگوهای چند نفر یا هیجانات زودگذر یا برخی رفتارهای تاکتیکی در موارد خاص قرار نمی گیرد.

سه روز بیشتر تا ۱۳ آبان و «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» باقی نمانده است و همزمان با این شمارش معکوس، توجه جهانیان به مراسم این روز در ایران جلب شده است.

مراسمی که سال های قبل از روال عادی برخوردار بود، ولی امسال به دلیل فضاسازی های صورت گرفته و تلاش برخی افراد و جــــریان های همسو با دشمن به منظور کمرنگ کردن آن، شور و نشاط برای برگزاری با شکوه​تر و گسترده تر آن به شکل هیجان برانگیزی فزونی گرفته است امادر ورای این شور و هیجان ارزشمند و قابل تقدیر لازم است یکبار دیگرچرایی ادامه مبارزه با استکبار و تکرار شعار«مرگ بر امریکا»را مرور کنیم.

نخست این‌که مبارزه، جنگ، نزاع، دشمنی یا هرعنوان دیگری که بر روی آن بگذاریم، ابتدا از سوی آمریکا آغاز شده و همچنان بی وقفه از سوی دولتمردان این کشور ادامه دارد.نه یک روز و دو روز و نه یک دهه و دو دهه بلکه بیش از شصت سال است آمریکایی‌ها دشمنی با ملت ایران را اغاز کرده اند و هنوز هم ادامه می‌دهند.

این دشمنی آنقدر بدیهی و آشکار است که تکرار کدها و نشانه‌های آن شاید اطاله کلام محسوب شود ولی در عین حال مرور برخی از آنها لازم است.

ریچارد پرل، مقام ارشد پنتاگون در آبان ۱۳۸۲ به صراحت اعلام کرد:«سیاست تغییر رژیم ایران برای همیشه در دستور کار آمریکا باقی خواهد ماند».

جرج بوش در سال ۱۳۸۶ گفت:«آمریکا آماده است در مقابل ایران و در حمایت از اسراییل جنگ جهانی سوم را راه اندازد».

واین برگر،وزیر امور خارجه اسبق آمریکا وقیحانه اظهار کرد:«مشکل اصلی ملت ایران است نه دولت این کشور و باید ریشه ملت ایران را کند».

دولتمردان کنونی آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیستند.اوباما در زمان سناتوری اش،در اجلاس سال ۱۳۸۵ آیپک، دولت ایران را نفرت برانگیز خواند و در سال ۱۳۹۰ هم اعلام کرد:«سنگین ترین تحریم ها را که تاریخ به یاد دارد علیه ایران وضع خواهد کرد».

اخیراً نیز شرمن، معاون وزیر امور خارجه این کشور بار دیگر ملت ایران را هدف قرار داد و گفت: «فریبکاری بخشی از DNA ایرانیان است».

ملاحظه می‌کنید دشمنی و اهانت مقامات آمریکا اختصاص به دولت و نظام ایران ندارد و ملت ایران را نیز در بر می گیرد و کسی مانند برگر مشکل اصلی را ملت ایران می‌داند و خواهان ریشه کن شدن آن می شود! بنابراین آنچه ملت و دولت ما انجام داده فقط پاسخ به این دشمنی ها و سلطه گری ها و اهانت ها بوده است؛ عکس‌العملی هوشمندانه،عزت مدار و برخواسته از سلطه ناپذیری ملت بزرگ ایران.

دومین نکته این‌که، استکبار ستیزی و مبارزه با سلطه مثل همه حر کت های مصلحانه تاریخ جزو ماهیت و ویژگی های ذاتی انقلاب اسلامی است و همانطور که دراصل ۱۵۲ قانون اساسی نیز تصریح شده است، «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری ...استوار است» و شعار «مرگ بر آمریکا» بیانگر این ماهیت است.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون هیچ اقدامی برای مرگ هیچ آمریکایی نکرده ولی در مقابل آمریکا بارها و بارها در این مسیر قدم برداشته است.

آمریکا رسماً و علناً از حمله صدام علیه ایران حمایت کرد ،کودتاهای نظامی را طراحی و اجرا نمود،به خاک ایران حمله نظامی کرد، هواپیمای مسافرتی را با حدود 300 سرنشین ساقط کرد، غائله های گوناگون در ایران راه انداخت، گروه های مختلف تروریستی را مورد حمایت قرار داد و بارها تهدید به حمله نظامی کرد و امروز نیز وقیحانه در کنار مذاکرات از وجود گزینه های دیگر روی میز سخن می راند. در مقابل همه این ظلم‌ها و جنایت ها که هیچگاه هم حاضر به عذر خواهی نشده اند،ملت نستوه ایران چه باید بکند؟

آنها ما را می‌کشند یا به کشتن تهدید می‌کنند و عده ای توصیه می کنند ما بزدلانه،مرعوب و واداده برای اینکه دشمن ناراحت نشود شعار هم ندهیم! ضمنا امروز شعار«مرگ بر آمریکا» و آتش زدن پرچم این کشور اختصاص به ملت ایران ندارد و رفتار نمادین همه مظلومان جهان است که ستم این ستمکاران را چشیده اند حتی در کشورهایی که دولت‌هایشان روابط دوستانه با آمریکا دارند!کافی است به پاکستان، افغانستان، عراق و کمی دورتر به مصر و لبنان... نگاهی بیندازیم.

و سومین نکته اینکه، شعار «مرگ بر آمریکا»و بزرگداشت با شکوه« روز ملی مبارزه با استکبار جهانی»نه تنها منافاتی با مذاکرات هسته ای ندارد بلکه پشتوانه مذاکرات نیز محسوب می‌شود تا زیاده خواهی آمریکا را کنترل کند.

این اقدام مقابله به مثل هم تلقی می‌شود؛یعنی همانگونه که فشار، پشتوانه مذاکره کنندگان آمریکایی است باید از فرصت هایی مثل روز ملی مبارزه با استکباربرای پشتیبانی از مذاکره کنندگان کشورمان استفاده کنیم.

سخن آخر این‌که ۱۳ آبان امسال مقارن با آغاز محرم است و شعار «مرگ بر آمریکا»ی امروز ما،ترجمه فریاد «هیهات منا الذله» حسین بن علی در عاشورای سال ۶۱ هجری است. و این تفسیر عبارت پر مغز«کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا»است!

مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها