با رضا فیاضی در شصت و سومین سالروز تولدش

در انتظار یک اتفاق مبارک

گپ

رضا فیاضی: داستان بچه‌های نسبتا بد، ‌متقاعدکننده است

رضا فیاضی سال ۱۳۵۵ با بازی در سریال «گلباران» به کارگردانی رضا بابک فعالیتش را آغاز کرد. وی به فعالیت در زمینه‌های مختلف هنری از جمله نویسندگی، نمایش عروسکی و کارهای رادیویی، تلویزیونی و سینمایی پرداخت. فیاضی در مجموعه و ژانرهای مختلفی همچون مجموعه عروسکی «هادی و هدی»، «قصه‌های تابه‌تا»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «سیاه، سفید، خاکستری»، «زیر آسمان شهر»، «روزگار قریب»، «تبریز در مه» و«کلاه پهلوی» به ایفای نقش پرداخته و توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. وی هم‌اکنون نقش کمال تهرانی را در «بچه‌های نسبتا بد» بازی می‌کند؛ نقشی متفاوت که در کارنامه فیاضی تاکنون دیده نشده است. درباره نقش کمال تهرانی با فیاضی گپ کوتاهی زدیم که می‌خوانید.
کد خبر: ۶۱۱۵۹۲

چه شد که تصمیم گرفتید با سیروس مقدم همکاری کنید؟

خیلی دوست داشتم با سیروس مقدم کار کنم. خوشحالم که او برای چندمین بار با استفاده از گروهی حرفه‌ای موفق شد مخاطبان زیادی را با سریال بچه‌های نسبتا بد پای تلویزیون بنشاند. برای بازی در این سریال از سوی آقای مقدم، نقشی به من پیشنهاد شد که تاکنون مشابه آن را تجربه نکرده بودم. اجرای نقش پدر «رهی» که همراه دوستانش دست به یک سرقت می‌زند و اتفاقاتی برای پدر و فرزند رخ می‌دهد که برای من هم جذاب بود و مرا متقاعد کرد که این نقش را بازی کنم.

در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بودید، نمی‌دانستید قرار است نقش یک زندانی را بازی کنید. چطور بدون این‌که نقشتان را بشناسید، همکاری با این مجموعه را پذیرفتید؟

من به این شکل نگفته بودم، وقتی بازی در سریال به من پیشنهاد شد، شخصیت‌ها مشخص بود و معلوم بود که هر بازیگری چه نقشی را باید بازی کند، اما با توجه به این‌که قرار بود این مجموعه در ماه مبارک رمضان پخش شود، قصه روزبه‌روز آماده می‌شد و ما از جزئیات فیلمنامه باخبر نبودیم. البته آقای مقدم از کلیت فیلمنامه باخبر بودند، ولی کمبود زمان باعث شده بود که فیلمنامه روزانه به دست ما برسد، اما تسلط و تجربه کارگردان باعث شد هیچ‌ مشکلی در کار به وجود نیاید.

برای ایفای این نقش تا چه اندازه از تجربیات خود و کارگردان استفاده کردید؟

بازی در این مجموعه تجربه متفاوتی بود و آقای مقدم هم دست من را باز گذاشته بود. اعضای گروه سازنده همکاری خوبی با هم داشتند. با توجه به این‌که شخصیت متفاوتی را به‌عهده گرفته بودم، سعی کردم این تفاوت به شکلی برای مخاطب هم قابل باور باشد.

چگونه به شخصیتی که مورد نظر کارگردان بود، نزدیک شدید؟

با مطالعه روی نقشم سعی کردم آن را آنالیز کنم. این شخصیت برای من خیلی سخت و پیچیده نبود و بخوبی توانستم او را درک کنم.

کارگردان به شما اجازه بداهه‌گویی هم می‌داد؟

در بعضی از سکانس‌ها با مشورت کارگردان، بخش‌هایی را به صورت بداهه به کار اضافه می‌کردم و خوشبختانه مورد توجه آقای مقدم هم قرار می‌گرفت. خیلی لحظات عاطفی با بچه‌ها داشتم و به دلیل حسی که ایجاد می‌شد، فرصت بداهه‌گویی داشتم. به طور مثال در سکانسی لالایی به ذهنم رسید و حس کردم که خواندن این لالایی بسیار خوب خواهد بود و با فراهم شدن شرایط، آن را خواندم که به نظرم خوب هم شد.

در سریال «معمای شاه»، چه نقشی را بازی می‌کنید؟

در «معمای شاه» نقش میانسالی حسین فردوست را بازی می‌کنم و نقش جوانی فردوست را بهرنگ علوی به‌عهده دارد. بخشی از سکانس‌های من در این سریال به‌کارگردانی محمدرضا ورزی ضبط شده و برخی نیز در آینده ضبط خواهد شد که امیدوارم این کار متفاوت هم مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد.

شما کارگردانی و بازیگری تئاتر هم می‌کنید، مخاطب تلویزیون را بیشتر دوست دارید یا تئاتر را؟

تئاتر عشق من است و حضورم در تئاتر باعث رفع خستگی‌ام می‌شود؛ البته تلویزیون هم مخاطبان زیادی دارد و من هم همکاری مستمری با برنامه‌سازان این رسانه دارم، اما همان‌طور که می‌دانید تئاتر هم علاقه‌مندان خودش را دارد که آنها هم قابل احترام هستند. من فکر می‌کنم هر هنرمندی در هر مدیومی که بازی می‌کند باید کارش را بخوبی انجام دهد. من بازیگر هستم؛ بازیگری که سعی می‌کند در هر نقش و هر موضوعی که بازی می‌کند، اثر خوبی را ارائه کند و به همین دلیل نمی‌شود گفت که دوست دارم در کدام عرصه بیشتر حضور داشته باشم.

شما در آثار مخصوص کودکان مثل زی‌زی گولو هم بازی کرده‌اید، چرا این روزها که تلویزیون نیاز بیشتری به برنامه‌سازی در قالب‌های مختلف در این حوزه دارد، حضور شما در این حوزه کمتر شده است؟

من طرح‌های زیادی دارم که در گونه کودک و نوجوان است، اما شبکه دو یا این طرح‌ها را تصویب نمی‌کند یا می‌گوید بودجه نداریم. متاسفانه اکنون کمتر به این موضوع توجه می‌شود و ما اثرهای نمایشی که جذابیت لازم برای جذب کودک و نوجوان را داشته باشد، در تلویزیون نمی‌بینیم. این موضوع باید بیش از گذشته مورد توجه مدیران در تلویزیون قرار بگیرد تا آثار بهتر و باکیفیتی تهیه، تولید و پخش شود.

فرشید شکیبا / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها