درنگی در نمادگرایی علی موسوی گرمارودی

و آن درخت، همیشه در دل ماست

سید علی موسوی‌گرمارودی را همه می‌شناسیم، شاعری نام‌آشنا و مترجمی صاحب‌نام که سال‌هاست در عرصه ادبیات کشورمان فعالیت می‌کند و آثار زیادی را هم تاکنون منتشر کرده است.
کد خبر: ۶۱۰۵۶۲
نوستالژی ماندگار

او این روزها قصد دارد «مشفقی بخارایی» از شاعران طنزپرداز قرن دهم هجری در تاجیکستان را برای نخستین بار به ایرانیان معرفی ‌کند.

او همچنین کتابی با عنوان «به کوتاهی آه به بلندای ماه» را منتشر کرده که ادای احترامی به ساحت مقدس حضرت زهرا (س) است. ضمن آن‌که ترجمه او از نهج‌البلاغه هم بالاخره پس از چند سال کار به‌نتیجه رسیده و بزودی منتشر خواهد شد.

روز گذشته مراسم تجلیلی هم برای این شاعر و مترجم در سرای اهل قلم برگزار شد که بسیاری از بزرگان و مسئولان فرهنگی کشور در آن حضور پیدا کرده و به سخنرانی درباره جایگاه گرمارودی در ادبیات کشورمان پرداختند و سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از او به عنوان نوستالژی ماندگار چهار دهه گذشته ادبیات ایران نام برد.

صالحی درباره گرمارودی گفت: نسل ما که در دهه‌های 50 و 60 می‌زیستند گرمارودی را یکی از شخصیت‌هایی می‌‌دانند که همواره به او افتخار می‌کردند و این شخصیت را شجره‌ای از ادبیات می‌دانستند که در سایه حفاظت و سایبان خود، ادبیات ایران را صیانت می‌کند.

معاون فرهنگی ارشاد، گرمارودی را نوستالژی فراموش‌نشدنی چهار دهه گذشته دانست، کامران فانی پژوهشگر کشورمان نیز در این مراسم درباره گرمارودی گفت: موسوی پژوهشگر درجه یکی است. او کتابی دارد به نام «جوشش و کوشش در شعر». ایشان کتابش را با تعریف شعر شروع کرده است و به این نتیجه می‌رسد که شعر تعریف‌ناپذیر است. در این جلسه عارف خرمشاهی، پسر بهاءالدین خرمشاهی که به دلیل غیبت پدرش در این مراسم حضور داشت، دو قصیده از او را که در وصف گرمارودی و ترجمه نهج‌البلاغه گرمارودی سروده بود، برای حاضران خواند.

غلامعلی حدادعادل هم دیگر سخنران بزرگداشت گرمارودی بود که درباره او سخن گفت. از میان صحبت‌های حداد می‌توان به این نکته جالب اشاره کرد که گفت: گرمارودی شعر خوب اسلامی را زمانی می‌سرود که برای پیدا کردن یک شاعر مذهبی باید ذره‌بین دست می‌گرفتیم!

علیرضا قزوه هم در تکریم گرمارودی گفت: موسوی‌گرمارودی با رأفت پدرانه مرا تشویق کرد. ایشان در خط ولایت ماند و همان راهی را رفت که مرحوم صفارزاده آن را ‌پیمود.

در پایان این مراسم از کتاب «در بوته نقد» با عنوان دوم «نگاه منتقدان به شعر گرمارودی» که مجموعه نقد و نظر تنی چند از ادیبان و منتقدان ایرانی، افغان و تاجیک درباره اشعار دکتر علی موسوی‌گرمارودی است، رونمایی شد.

زینب مرتضایی‌فرد - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها