در حالیکه دولت آمریکا در حال بررسی طرح آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور است، کنگره تأکید کرده چنین طرحی را تا زمان توقف کامل غنی‌سازی برنامه هسته‌ای ایران، رد می‌کند.
کد خبر: ۶۰۷۶۱۰
جدال کاخ‌سفید و کنگره بر سر کاهش تحریم‌ ایران

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی و مشاوران کنگره روز جمعه اعلام کردند که دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا، در حال بررسی آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور هستند.

این پیشنهاد دولت آمریکا با چالش کنگره شکاک این کشور روبرو است که مصمم است تا به فعالیت غنی‌سازی اورانیوم ایران بعنوان شرطی برای هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه تهران، پایان دهد.

طبق طرح کاخ سفید، ایران قادر خواهد بود به پول حاصل از فروش نفت خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشید زیرا هم‌اکنون به واسطه تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی ایران تنها می‌تواند با آن داد و ستد کند. مشاوران سنا مجموع این پول را بین 50 تا 75 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. هنوز مشخص نیست که ایران باید در قبال این اقدام دولت اوباما که اجازه آزاد شدن پول این کشور را می‌دهد، چه اقداماتی انجام دهد.

خواسته های غرب از ایران در ژنو

محور خواسته های گروه1+5 در ژنو از تیم مذاکره کننده ایرانی بر چهار محور: 1- سرعت(کاهش سرعت غنی سازی و نصب سانتریفیوژها در فردو و نطنز) 2- شفافیت (پذیرش پروتکل الحاقی) 3-انباشت (پذیرش سقف انباشت برای 10 هزار کیلو اورانیوم غنی شده 5 درصد و تبدیل مابقی به میله های سوخت) و 4- دامنه (کاهش غنی سازی از 20 درصد به 5 درصد) متمرکز بوده است.

به گزارش مشرق،همچنین علیرغم وعده ای که حسن روحانی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری مبنی بر ارتقای سطح مذاکره کنندگان گروه 1+5 از معاونان و مدیران کل به وزرای خارجه داده بود، اما اعضای این گروه حاضر نشدند در مذاکرات ژنو وزرای خارجه خود را اعزام نمایند و جلسات همانند گذشته در سطح معاونان و مدیران کل برگزار شد.

تلاش مجاهدین و مشارکت برای احیاء

وقتی محمد سلامتی در گفت‌وگویی اظهار کرد که بچه‌های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به دنبال این هستند که این سازمان را دوباره احیا کنند.  نگاه‌ها بار دیگر به فعالیت مجددسازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و هم چنین جبهه مشارکت معطوف شد، دو تشکلی که پیشتر از این بدنبال وقایع سال 88 غیر قانونی اعلام شدند.

حسینعلی امیری که هم اکنون قائم مقام وزیرکشور و سخنگوی وزارت کشور است در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وقتی که حزبی منحل می‌شود انحلال آن حزب یا توسط مرجع اداری و یا توسط مرجع قضایی انجام می‌گیرد و با توجه به این‌که مرجع تجدید نظر نسبت به مراجع اداری، دیوان عدالت اداری است، اگر مرجعی اداری حکم به انحلال حزبی دهد این تصمیم در دیوان عدالت اداری قابل تجدید نظر است.

امام با هاشمی حرف درگوشی نداشت

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه همجواری با امام آیا در آن دوران موضوعی پیش آمده بود که حضرت امام با شعار مرگ بر آمریکا مخالفتی کنند؟گفت: هیچ وقت اینگونه نبود که امام نیتی داشته باشد و آن را بخواهد در گوشی به کسی بگوید، آن هم به آدمی مثل هاشمی.

حجت الاسلام حمید روحانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: امام هیچ چیز را به هیچ‌کس در گوشی نمی‌گفت و اگر حرفی داشت با مردم حرف می‌زد. یکی از ویژگی‌های برجسته امام هم همین بود که امام با مردم صادق بود و مردم را محرم راز می‌دانست و با آنان با صداقت حرف می‌زد.

 رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره اینکه چرا موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام تا به حال این موارد را رسما اعلام نکرده است و به نوعی مدعی این هستند امام موافق حذف شعار بودند؟تصریح کرد: همچین چیزی نبوده است اینها تنها ادعا است اگر امام واقعا موافق بودند درنگ نمی‌کردند امام چیزی را که موافق بودند به سرعت اجرا می‌کردند، امام اگر موافق بودند که این شعار مرگ بر آمریکا باید حذف شود درنگ نمی‌کردند و اعلام می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ع
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
۰
۰
اگر همه دارائی ها را پس بدهند هم آب از آب هم تكان نخواهد خورد .حالا می گید نه نگاه كنید .

نیازمندی ها