دود و دمی که 100هزار تومان آب می خورد

فرستادن قلیان با پیک موتوری!

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به محدودیت‌هایی که برای مردم درنظر گرفته می‌شود، انتقاد کرد و گفت: «در محیط‌های مشخص و با استانداردهای کافی موافق قلیانم. ببینید چقدر امکان تحرک، تفریح و حتی نفس کشیدن برای مردم باقی‌گذاشته‌ایم؟»
کد خبر: ۶۰۸۷۱۹

محمدعلی نجفی در برنامه‌ای گفت که ایجاد محدودیت بیشتر را قبول ندارد و افزود: «نمی‌گویم قلیان در هر رستورانی، سرو شود. جلوی قلیان را بگیریم همراه با قلیان چیزهای دیگری هم وارد فضای خانه می‌شود. با این مخالفم، حالا بنده با همسرم یا دخترم رفتیم قلیان بکشیم دو پک هم آنها بزنند چه مشکلی دارد؟ می‌دانم خیلی‌ها با حرف‌های من مخالف هستند اما ببینیم مجموع محدودیت‌ها قابل دفاع هستند؟ اگر نبود بدانیم بعضی محدودیت‌ها را زیاد به مردم تحمیل می‌کنیم و در تصمیمات تردید کنیم».
به گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه آرمان- ادامه انتقادات او به ایجاد محدودیت برای کشیدن قلیان نشان‌دهنده نوع نگاه او بود: «علما می‌گویند هر چیز که منع می‌کنید انسان حریص می‌شود، اگر این را ملاک تصمیم‌گیری بگذاریم شاید به این نتیجه برسیم بعضی تصمیمات قبلی اشتباه بوده است. اگر بناست، قلیان باشد برای زن و مرد نباید تفاوت باشد».
خوانده‌شدن نظرات موافق و مخالف مردم که به برنامه تلویزیونی ارسال می‌شد، سبب شد که نجفی پیشنهاد کند که برنامه برای این کار نظرسنجی بگذارد. مجری برنامه از نجفی پرسید که اگر موضوع یکی از برنامه‌های مناظره را به قلیان اختصاص دهند در آن شرکت می‌کند؟ نجفی هم با شوخی با مرعشی، رئیس سازمان میراث در دولت هشتم، جواب مجری برنامه را داد: « تخصص من قلیان نیست، تخصص آقای مرعشی قلیان است. ایشان را دعوت کنید».

برند گردشگری تعیین می‌کنیم

نجفی از ایجاد برند گردشگری و سرمایه‌گذاری دولت برای راه‌اندازی گردشگری مطلوب صحبت کرد. او این مساله را صرفا اقتصادی نمی‌داند: «باید شعار و برند گردشگری در دنیا داشته باشیم. کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم که بودجه بگیریم و تبلیغات گردشگری ایران را در دنیا انجام دهیم. باید امنیت کشورمان را به خارجی‌ها معرفی کنیم. دولت باید سرمایه‌گذاری وسیع‌تری در این زمینه داشته باشد. در همه دنیا می‌گویند تعامل بخش خصوصی و دولتی باعث رونق گردشگری می‌شود. گردشگری بدون صرف بودجه‌های اولیه رونق نمی‌گیرد. اول، دولت باید امکانات و شرایطی را فراهم کند و بعد بخش خصوصی را فرا بخواند. گردشگری فقط اقتصادی نیست بلکه فرهنگی هم هست و موجب تعامل، صلح و دوستی می‌شود. از همه اینها غفلت کردیم. کشور همسایه ما ترکیه سال گذشته 29 میلیون گردشگر خارجی داشته است. باید زنجیره فعالیت‌ها در گردشگری از بدو ورود گردشگر تا لحظه خروج، خوب عمل کند. هر حلقه‌ای، بد عمل کند کل جریان را از بین می‌برد». معاون رئیس‌جمهور امیدوار است راه‌های جدیدی برای درآمدزایی از گردشگران ایجاد شود. راه‌هایی که ایجاد آنها به‌دلیل تفاوت‌های فرهنگی لازم است: «در دنیا هتل‌ها فقط از اشغال تخت درآمد کسب نمی‌کنند اما در ایران درآمد تنها محدود به اشغال تخت است. ما باید از شرایط دیگری مثل فروشگاه‌ها در هتل‌ها بهره ببریم». نجفی همچنین مشکل توالت‌های بین راه و نبودن توالت‌ها فرنگی را یکی از مشکلات گردشگران عنوان کرد: «مصوبه احداث سرویس‌های بهداشتی در جاده‌ها متعلق به سال 86 است. این مصوبه در اجرا ناموفق بوده است. تعداد سرویس‌های بهداشتی کم است و سرویس بهداشتی فرنگی وجود ندارد درحالی که بخشی از گردشگران از این نوع، استفاده می‌کنند».

در مناطق نمونه گردشگری بازنگری می‌شود

وضعیت مناطق نمونه گردشگری مناسب نیست و نجفی این را به دلیل تعداد زیاد این مناطق می‌داند. از نظر او مناطق گردشگری بدون برنامه‌ریزی ایجاد شده‌اند: «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، توان مشورت دادن برای سرمایه‌گذاری را نداشته است. 1167 منطقه نمونه گردشگری را در سفرهای استانی رئیس‌جمهور تصویب کردند که معلوم است بدون محاسبه و برنامه‌ریزی بوده است. دستور داده‌ام کمیته‌ای اینها را بررسی کند و آنهایی که ظرفیت ندارد را خارج کنند. 150 منطقه نمونه با امکانات موجود کفایت می‌کرد». نجفی همچنین خبر دارد که سازمان متبوعش همراه با 12 ارگان دیگر، قصد دارد کمیته مشترک گردشگری تشکیل دهد.

آمارهای قبلی را قبول ندارم

آمارهایی که درباره تعداد گردشگران خارجی داده شده اشکالات اساسی دارد. نجفی در این برنامه برای ارائه آمار صحیح فرصت یک‌ساله خواست: «اصلا آمارها را قبول ندارم، اشکالات اساسی دارد. در دنیا تعاریف استاندارد برای گردشگری و حساب‌های اقماری وجود دارد. از دو گروه خواهش کرده‌ام که در این زمینه برنامه و روش بدهند تا یک سال آینده آمار دقیق گردشگر خارجی و داخلی بدهیم. درباره آمار گردشگری خارجی در سال گذشته هم جای شک و شبهه وجود دارد».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها