دیگر نوای یا علی یا علی استاد نمدمال که با کوبیدن پشم حلاجی شده، نمد و زیراندازی می‌ساخت، به گوش نمی‌رسد و این هنر سال‌هاست که نفس‌های آخرش را می‌کشد و نبض آن با فعالیت تنها هنرمندش در مازندران می‌تپد.
کد خبر: ۶۰۷۳۷۶

یحیی شاه‌نظری تنها بازمانده هنرمندان نمدمال رامسر که از ده سالگی به نمدمالی روی آورده است، در این ‌باره به مهر گفت: در تمام نمایشگاه‌های صنایع دستی با وجود کهولت سن و به منظور زنده نگه‌داشتن این صنعت حضور پیدا می‌کنم و حتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور نیز حاضر شدم.

وی افزود: با وجود این‌ که حدود 60 سال است این صنعت دستی را زنده نگه داشته‌ام، اما متاسفانه پس از مرگ نسل قدیم، دیگر کسی این صنعت را ادامه نمی‌دهد، زیرا بی‌توجهی و حمایت نکردن از صنایع بومی و سنتی باعث از بین رفتن انگیزه جوانان برای یادگیری آن شده است.

شاه‌نظری با بیان این ‌که 18 کارآموز در این زمینه پرورش داده‌ام و در هفتاد و پنج سالگی هنوز بیمه نیستم، تصریح کرد: در دولت‌های قبل بارها برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه مکاتبه کردم، اما هیچ پاسخی دریافت نکردم و اکنون نیز دیگر شرایط سنی‌ام برای بیمه شدن مجاز نیست.

این استاد نمدمال درباره وضع شهرک نمدمالان جواهرده نیز خاطرنشان کرد: بیش از 22 ماه برای دریافت مجوز شهرک نمدمالان دویدیم و با وجودی که قرار بود 3000 متر زمین در رامسر و 5000 متر زمین در جواهرده برای ساخت سوله به این صنعت دستی اختصاص دهند، آن‌قدر گیرودار اداری و سنگ‌اندازی‌ها زیاد بود که از گرفتن زمین رامسر پشیمان شدیم و در جواهرده نیز با وجودی که مدیران به ما وعده‌های بسیاری داده بودند، ولی این وعده‌ها فقط به سندی روی میز مدیران فراموشکار تبدیل شد.

شاه‌نظری یادآور شد: با این حال با هزینه شخصی 12 کارگاه نمدمالی در شهرک نمد مالان جواهرده احداث کردیم و تمام امکانات رفاهی آن نظیر آب و برق و دیوارکشی را نیز خودمان انجام دادیم، زیرا امور اراضی به ما گفته است، چون شما مطابق طرحی که ما برای احداث شهرک نمدمالان داده‌ایم، شهرک را احداث نکرده‌اید و در آن دخل و تصرف داشتید، بنابراین تسهیلات به شما تعلق نمی‌گیرد.

شاه‌نظری با بیان این ‌که تاکنون دو بار از سازمان یونسکو لوح گرفته و موفق به اخذ مهر یونسکو در صنعت نمدمالی نیز شده است، افزود: آیا این انصاف است که فقط به این دلیل که می‌گوییم طرح کارگاه‌های نمدمالی باید مطابق با شرایط فیزیکی تولید آن باشد، امور اراضی از ما شکایت کند و در هفتاد‌سالگی ما را اسیر دادگستری کنند.

یحیی شاه‌نظری و علی حلاجیان تنها نمدمالان مازندران هستند که این صنعت دستی را به کشورهای خارجی نظیر هلند، عربستان، آلمان و آمریکا صادر می‌کنند و به گفته یحیی شاه‌نظری حدود ده سال است که برای این کشورها نمد تولیدی خود را می‌فرستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها