هشدار بانک جهانی نسبت به ادامه تعطیلی دولت آمریکا

با ادامه تعطیلی دولت فدرال آمریکا و به توافق نرسیدن دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر بودجه مالی، رئیس بانک جهانی هشدار داد که آمریکا تنها چند روز با یک فاجعه جهانی اقتصادی فاصله دارد.
کد خبر: ۶۰۶۲۲۲

به گزارش ایسنا، جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی روز گذشته در بیانیه‌ای در پی دیدار با کمیته توسعه این بانک گفت: ما هم‌اکنون پنج روز با لحظه‌ای بسیارخطرناک فاصله داریم. من به سیاستگذاران آمریکا توصیه می‌کنم تا به سرعت و پیش از آن‌که به ضرب‌الاجل تعیین شده برسند، راه‌حلی بیابند.

بنا به گفته جیم یونگ کیم، اگر تا روز پنجشنبه (بیست و پنجم مهر) طرفین مناقشه در آمریکا نتوانند به توافق برسند، افزایش نرخ بهره، اقتصاد جهانی را تهدید خواهد کرد و این امر بی‌اعتمادی اقتصادی و کاهش نرخ رشد را در پی خواهد داشت. از نظر رئیس بانک جهانی، این امر نه تنها برای کشورهای در حال رشد فاجعه‌بار است، بلکه کشورهای صنعتی نیز از پیامدهای سنگین آن در امان نخواهند بود. پیشتر وزیران امور دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ و صندوق بین‌المللی پول هشدار داده بودند که طرفین مناقشه در واشنگتن باید به موقع به توافق برسند تا مانع از گسترش این بحران به اقتصاد جهانی شوند. در همین حال، مسئولان آمریکایی اعلام کردند نرخ بیکاری هفتگی در این کشور به بالا‌ترین میزان طی شش ماه گذشته رسیده است. کار‌شناسان معتقدند افزایش نرخ بیکاری هفتگی در آمریکا که به بالا‌ترین میزان از ماه مارس گذشته رسیده است، از نخستین پیامدهای تعطیلی‌ بخش‌هایی از دولت فدرال است.

بر اساس این گزارش، وزارت کار آمریکا اعلام کرد، هفته گذشته ۳۷۴ هزار نفر برای دریافت مزایای بیکاری خود ثبت‌نام کردند که این میزان در مقایسه با هفته منتهی به پنجم اکتبر، ۶۶ هزار مورد افزایش یافته است. رایان سوئیت، کار‌شناس‌ارشد اقتصادی موسسه تحلیلی «مودیز» در این‌باره گفته است: هر چه تعطیلی دولت فدرال بیشتر ادامه داشته باشد، پیامد‌ها و هزینه‌های آن سنگین‌تر خواهد بود؛ اگر این تعطیلی تا هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد، باید منتظر شرایط دشوار‌تر اقتصادی باشیم.

تعطیلی دولت آمریکا، باعث بیکاری موقت ۵۰۰ هزار کارمند دولت فدرال شده است. متخصصان و اقتصاددانان آمریکایی نسبت به افزایش نرخ بیکاری و احتمال کاهش فرصت‌های شغلی بیشتر طی ماه‌های آینده هشدار داده‌اند. افزایش نرخ بیکاری از جمله مهم‌ترین چالش‌های دوره دوم ریاست‌جمهوری باراک اوباما به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها