چشم انسان از قابلیت‌های ممتازی برخوردار است. شاید اصلی‌ترین ویژگی چشم انسان را باید در توانایی تغییر فاصله کانونی دانست. به این ترتیب می‌توانیم اجسام نزدیک یا دور را براحتی مشاهده کنیم. در واقع همین توانایی عمق دادن به میدان دید است که چشم انسان را از چشم حشرات متمایز می‌کند.
کد خبر: ۶۰۵۱۱۸

اما چشم حشرات نیز از ویژگی منحصر به فرد دیگری برخوردار است و آن هم زاویه گسترده‌تر دید آن است. چشم حشرات شکلی کروی دارد و همین سبب افزایش زاویه دید آنها می‌شود.

چندی پیش بود که خبری مبنی بر ساخت نوعی عدسی با الهام گرفتن از چشم حشرات منتشر شد، اما این بار دانش بشری یک گام فراتر نهاد و به فکر ساخت نوعی عدسی برای درهم‌آمیزی توانایی‌های چشم انسان و حشرات افتاد.

گروهی از دانشمندان دانشگاه اوهایو توانستند نخستین نمونه از نوعی عدسی را تولید کنند که دربردارنده مجموعه‌ای از کیسه‌های شفاف و کوچک پلیمری است که روی یک کره قرار گرفته و می‌توانند منقبض یا منبسط شده و به این ترتیب فاصله کانونی و نیز جهت عدسی را تغییر دهند.

با پمپاژ یک مایع شفاف به درون این کیسه‌ها، حجم آنها افزایش یافته و منبسط شده و با خروج این مایع نیز عدسی منقبض می‌شود.

این عدسی می‌تواند کاربردهای فراوانی در حوزه‌های مختلفی همچون لاپاروسکوپی، میکروسکوپ‌ها و حتی عدسی دوربین گوشی‌های هوشمند و کاربردهای وسیعی در جراحی‌ها داشته باشد. با استفاده از این عدسی، زاویه دید پزشک افزایش یافته و در عین حال می‌تواند فاصله‌ها را نیز به خوبی تشخیص دهد.

نمونه ساخته شده از این عدسی دارای دو قابلیت اصلی تغییر فاصله کانونی و نیز زاویه دید گسترده‌تر است. با این حال پژوهشگران می‌خواهند حجم این وسیله را کاهش داده و ساز و کاری برای تغییر خودکار شکل آن بیابند. به این ترتیب شاید بزودی شاهد حضور این فناوری در زندگی بشر باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها