این روزها، بیشتر کتابفروشی‌های شهرستان قزوین در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است؛ شهرستانی که گفته می‌شود بیش از 120 هزار دانشجو دارد.
کد خبر: ۶۰۴۴۴۶

هرچند براساس اخبار منتشره، کتابفروشی‌های رشت، زنجان و کرج نیز روزگار چندان خوشی را تجربه نمی‌کنند، اما دست‌کم نسبت به کتابفروشی‌های قزوین در موقعیت بهتری قرار دارند، چراکه به گفته بیشتر کتابفروشان و البته مشتریان کتاب، این صنف در قزوین در آستانه ورشکستگی کامل قرار دارد.یک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و به گفته خودش یکی از خریداران حرفه‌ای کتاب در قزوین، با اشاره به کتابی به نام «تاریخ ادیان» در کتابسرای علامه گفت: قیمت این تک جلد کتاب 45 هزار تومان است و بنده که این کتاب جزو منابع درسی‌ام محسوب می‌شود، توان خرید آن را ندارم و بعید هم می‌دانم با وضع مالی نه‌چندان مناسب مردم قزوین دیگران نیز توانایی خرید این گونه کتاب‌ها را در این شهر داشته باشند.

منوچهر مومنی در گفت‌و‌گو با مهر افزود: در نتیجه این فرآیند کتابفروش قزوینی نیز باید بتدریج به فکر تغییر شغل باشد؛ چراکه با فروش نرفتن کتاب‌هایی که خودش هیچ تاثیری در گرانی آنها ندارد و هیچ سودی از گرانی آن نمی‌برد، ورشکستگی‌اش حتمی است.

در همین حال باغبان، مسئول فروش یکی از کتابفروشی‌های قزوین اظهار کرد: بیشتر کتابفروشی‌های قزوین از موقعیت کتابفروشی خارج شده و به فروش نوشت افزار و کتاب‌های درسی روی آورده‌اند.

این فروشنده کتاب افزود: گاهی صاحبان مغازه‌های مجاور می‌گویند که اگر به جای این کتاب‌ها چیپس و پفک می‌فروختید، حالا درآمد بیشتری داشتید! جای تاسف دارد اگر بگویم این طعنه آنها گرچه بسیار تلخ است، اما حقیقت دارد و این حقیقت زمانی تلخ‌تر می‌شود که به حکم تجربه باید بگویم که فروش چیپس و پفک در یک مغازه در بدترین نقطه شهر، سودی بیشتر از فروش کتاب در تمام کتابفروشی‌های قزوین در بهترین نقاط شهر دارد.

به گفته وی اگر روند فعلی کماکان حاکم باشد، وضع از این نیز بدتر خواهد شد، به گونه‌ای که نسل بعدی شهر قزوین باید به یک شهر بدون کتابفروشی اکتفا کنند.

ضرورت معافیت مالیاتی برای کتابفروشان

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان قزوین نیز که از وضع بحرانی کتابفروشی‌های قزوین مطلع است، گفت: می‌توانیم از ناشران استان در نمایشگاه‌های کتاب دعوت کنیم تا حمایت شوند، اما درباره بحران ورشکستگی کتابفروشان، متاسفانه قانون در این حیطه مسئولیتی را برای اداره کل ارشاد استان تعریف نکرده و این مسأله بیشتر متوجه صنف کتابفروشان و دیگر ارگان‌هاست.

مهدی رمضانی با این حال معتقد است از آنجایی که کتابفروشی پیشه درآمدزایی نیست، بنابراین کتابفروشان باید در زمینه مالیات‌ها و عوارض شهرداری مشمول تخفیف یا تسهیلات ویژه شوند تا حداقل باری از دوش این قشر فرهنگی برداشته شود. در غیر این صورت عملا فعالیت‌های این صنف منتفی خواهد بود و این اتفاق تلخی است، چراکه می‌تواند به آسیب‌های جبران‌ناپذیری در حوزه فرهنگی منجر شود. رئیس صنف فروشندگان کتاب و لوازم التحریر و مسئول کتابفروشی فردوسی نیز در این زمینه یادآور شد: یک کتابفروش سالانه تا 200 هزار تومان در قزوین مالیات پرداخت می‌کند که در دولت قبلی دستور معافیت آن از سوی رئیس جمهور وقت صادر شد، اما با وجود گذشت چند سال از این موضوع، متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. هرچند اگر اجرایی هم شود با بحرانی که در کتابفروشی‌های قزوین وجود دارد، نمی‌تواند چندان نسخه شفابخشی باشد؛ چرا که دیگر عوارض و از همه مهم‌تر گرانی کاغذ کماکان پابرجاست.

محمد فردوسی‌نیا با بیان این‌ که همه این علت‌ها دست به دست هم می‌دهند تا هم صنفی‌های بنده در فکر تغییر شغل و مهاجرت باشند، گفت: خود من هم اگر درگیر مسائل صنفی کتابفروشان نبودم، تاکنون کتابفروشی‌ام را با 84 سال سابقه که قدیمی‌ترین کتابفروشی قزوین نیز هست، رها کرده و نزد خانواده‌ام که حالا در تهران اقامت دارند، می‌رفتم.

وی فروش نوشت افزار ر و کتاب‌های درسی در کتابفروشی را شیوه‌ای دانست که در گذشته کتابفروش را از ورشکستگی دور می‌کرد، اما اکنون با آشفته شدن بازار نوشت افزار ، این تمهید نیز دیگر جوابگوی بحران مالی کتابفروشان قزوین نیست و به نظر می‌رسد باید شهرداری، اداره ارشاد و دیگر ارگان‌های فرهنگی، حامی کتابفروش‌ها باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها