پرواز پروانه‌های زرین در نصف جهان

بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا و شعار «دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ» از امروز و همزمان با هفته ملی کودک در شهر اصفهان آغاز می‌شود و نوزدهم مهرماه با اهدای پروانه‌های زرین به فیلم‌های برگزیده به کار خود پایان خواهد داد.
کد خبر: ۶۰۴۰۷۳
پرواز پروانه‌های زرین در نصف جهان

به گزارش جام‌جم، امروز و در افتتاحیه این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که با سالروز فرخنده ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) همزمان شده است، پرچم سبزرنگی به نام حضرت محمد(ص) که در مکه طواف و در مسجدالنبی تبرک داده شده، از سوی دو کودک به اهتزاز درخواهد آمد.

رقابت فیلمسازان داخلی و بین‌المللی برای دریافت پروانه‌های زرین، ویژه برنامه‌های مختلف سنین کودک و نوجوان، برپایی همزمان جشنواره در ده استان کشور، تجلیل از چند چهره سینمایی فعال در عرصه کودک، برگزاری ورک شاپ‌ها و کارگاه‌های تخصصی، جشن بادبادک‌ها در حاشیه پل خواجو و حرکت کاروان قطار شادی از رویدادهای بیست‌و‌هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است.

فیلم‌های مسابقه سینمای ایران

بخش مسابقه ملی سینمای ایران امسال با حضور ۱۵ فیلم برگزار خواهد شد و فیلمسازان نام آشنایی چون وحید نیکخواه آزاد، مسعود کرامتی، غلامرضا رمضانی، امیرشهاب رضویان، علی قوی‌تن و حسینعلی لیالستانی برای کسب عناوین بهترین فیلم و بهترین کارگردان با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

۹ و ۲۰ دقیقه در بوشهر (محمد امین همدانی)، آفتاب مهتاب زمین (علی قوی‌تن)، افسانه سرزمین گوهران (مجید شاکری)، او خوب سنگ می‌زند (سیدهادی محقق)، بچگیتو فراموش نکن (جلال فاطمی)، تابستان طولانی (علی خزایی‌فر)، تنهای تنهای تنها (احسان عبدی‌پور)، دل بی‌قرار (قربان محمدپور)، دوباره پرواز خواهی کرد (هوشنگ درویش‌پور)، ساکن خانه چوبی (حسینعلی لیالستانی)، سفر زمان (امیرشهاب رضویان)، عملیات مهدکودک (فرزاد اژدری)، فصل بلوغ (رهبر قنبری)، گنجشکک اشی‌مشی (غلامرضا رمضانی، مسعود کرامتی و وحید نیکخواه آزاد) و ماهی کویر (محمدقربان کریمی) فیلم‌هایی است که امسال در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره کودک و نوجوان روی پرده خواهد رفت. کیومرث پوراحمد (کارگردان)، کیانوش عیاری (کارگردان)، یدالله صمدی (کارگردان) محمد داوودی (مدیر فیلمبرداری) و مهتاب کرامتی (بازیگر) اعضای هیات داوران مسابقه سینمای ایران هستند.

فیلم‌های مسابقه بخش بین‌الملل

در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره نیز 14 فیلم با هم رقابت می‌کنند که نام سه فیلم ایرانی در میان آنها به‌چشم می‌خورد.اسکیل و ترینیداد ساخته استفان آپلگرن از سوئد، او خوب سنگ می‌زند ساخته سیدهادی محقق از ایران، اوشین ساخته شین توگاشی از ژاپن، ببرهای کوچک ساخته چوان ژیائوهونگ از چین، پسر ماهواره‌ای ساخته کاتریونا مک‌کنزی از استرالیا، پسر مرموز ساخته دراژن زارکوویچ از کرواسی، تنهای تنهای تنها ساخته احسان عبدی‌پور از ایران، خانه‌ای با برجک ساخته ایوا نیمان از اکراین، سس کچاپ پتی ساخته تینا وان ترابن از آلمان، کلارا و راز خرس‌ها ساخته توبیاس اینیخن از سوئیس و آلمان، کودک خشمگین ساخته لی هوانگ از چین، گنجشکک اشی مشی ساخته غلامرضا رمضانی، مسعود کرامتی و وحید نیکخواه آزاد از ایران، ماجراهای دینگ لیائو ساخته چان جینگ از چین (خارج از مسابقه) و یوکو ساخته فرانسیسکا بوخ از آلمان و اتریش فیلم‌های بخش بین‌الملل بیست و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان است.

مارک بنش، ایلگار نجف، سعدولو رحیمف، اولیویر رینگر، جیان کارلو زاپولی، محمدعلی طالبی و نیکی کریمی داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره هستند.

به گفته سیدحسینعلی شهیدی، دبیر اجرایی جشنواره درمجموع 208 فیلم در بخش بین‌الملل و سینمای ایران در جشنواره بیست‌و‌هفتم روی پرده خواهد رفت که از این تعداد 107 فیلم در بخش سینمای ایران و 89 اثر نیز در بخش بین‌الملل اکران می‌شود. 12 فیلم کوتاه از بچه‌های اصفهان،‌ آثار بلند سینمای ایران 15 فیلم، در بخش آثار بلند و ویدئویی ایران 13 فیلم،‌ کوتاه و نیمه بلند ویدئویی 28 فیلم،‌ بلند و پویانمایی چهار فیلم، کوتاه و نیمه بلند ایران 31 فیلم، اقتباس ادبی پنج فیلم و در بخش کودکان و نوجوانان و دفاع مقدس نیز 12 اثر برتر اکران خواهد شد.

سالن شماره یک و 2 سینما قدس، سینما ساحل، سالن شماره یک و 2 مجموعه فرشچیان، تالار هنر، سینما سپاهان، سوره، تالار خورشید و سالن کتابخانه مرکزی، ده سالنی است که فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان اصفهان را برای علاقه مندان به نمایش می‌گذارد.

برپایی همزمان جشنواره در ۱۰ استان کشور

بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تنها محدود به شهر اصفهان نخواهد بود و به‌طور همزمان در ده استان کشور نیز برگزار می‌شود.

برهمین اساس، جشنواره 27 در استان سمنان از شانزدهم تا بیستم مهر ماه، در استان قزوین ازشانزدهم تا بیستم مهرماه، در استان کهگیلویه و بویراحمد از شانزدهم تا بیستم مهر ماه، در استان گیلان از امروز تا نوزدهم مهر ماه، در استان کرمان از بیستم تا بیست‌و دوم مهر ماه، در استان مرکزی از هجدهم تا بیست‌و‌دوم مهر ماه، در استان سیستان و بلوچستان از هجدهم تا بیست‌وسوم مهر ماه، در استان یزد از نوزدهم تا بیست‌وسوم مهر ماه، در استان گلستان از نوزدهم تا بیست‌وسوم مهر ماه و در استان خوزستان از نوزدهم تا بیست‌وسوم مهر ماه برگزار خواهد شد.

تجلیل از 5 چهره

همچنین در مراسم افتتاحیه بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ناصر طهماسب، شمسی فضل اللهی، دنیا فنی‌زاده، غلامرضا آزادی و قدرت‌الله ایزدی (رشید) تجلیل خواهد شد.

اجرای برنامه توسط عمو پورنگ و امیرمحمد

در کنار برنامه‌های جنبی مختلف ویژه کودکان و نوجوانان عمو پورنگ و امیرمحمد نیز هر روز صبح و عصر برای کودکان برنامه اجرا می‌کنند که به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. ساعت اجرا و پخش این برنامه‌ها 9 و 30 دقیقه صبح و 16 و 15 دقیقه عصر است.

بیست‌و‌هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از امروز تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود.

افتتاحیه 2500 نفری

جعفر گودرزی، مدیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره مراسم افتتاحیه گفت: بزرگداشت‌ها، اعلام برگزیدگان بخش فیلمنامه‌نویسی، اعلام برگزیدگان بخش پوستر و عکس محورهای اصلی افتتاحیه جشنواره امسال است که از نظر شور و نشاط، یکی از افتتاحیه‌های مثال‌زدنی تاریخ جشنواره کودک خواهد بود. در افتتاحیه جشنواره امسال، فیتیله‌ای‌هایک اجرای متفاوت سه نفره را به نمایش می‌گذارند و مجری رسمی نداریم. این اجرا در قالب نمایش و موسیقی خواهد بود.

وی گفت: امسال نگاهی ویژه به دکور داشتیم و برای طراحی دکور افتتاحیه، برعکس سال‌های گذشته که نگاهی سنتی وجود داشت، از نگاه مدرن بهره بردیم و این دکور، با ترکیبی از نور و تصویر طراحی شده است و می‌تواند برای شروع جشنواره هیجان‌انگیز باشد. همچنین ده قطعه موسیقی در افتتاحیه جشنواره کودک اجرا می‌شود که کاملا برای این مراسم و به شکل نماآهنگ با محوریت سینمای کودک، شهر اصفهان و جشنواره ساخته شده‌است.

گودرزی ادامه داد: ظرفیت سالن گل نرگس، 1800 صندلی است، ولی پیش‌بینی ما با توجه به سکوهای اطراف سالن، این است که میزبان 2500 نفر در این مراسم باشیم. با توجه به این که هر سال متقاضی حضور در افتتاحیه مراسم بیش از حد بود، تمهید ما، نصب LED در فضای خارج سالن گل نرگس بود تا حاضرانی که نتوانستند در داخل سالن افتتاحیه حاضر شوند، از این طریق به طور مستقیم برنامه را دنبال کنند.

مدیر اجرایی جشنواره همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی روابط عمومی جشنواره برای فعالیت مطلوب رسانه‌های گروهی و صداوسیما اظهار کرد: در مراسم افتتاحیه با ایجاد پلاتویی ویژه تلاش کردیم فضایی را به وجود بیاوریم تا همکارانمان در شبکه‌های تلویزیونی، تمام گفت‌وگوهای خود را در این پلاتو انجام دهند.

مراسم افتتاحیه این دوره جشنواره، ساعت 18 و 30 دقیقه امروز در سالن مجتمع گل نرگس شهر اصفهان برگزار خواهد شد.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها